24hod.sk    Ekonomika

04. novembra 2011

Kamióny budú mať stop na vyše 130 úsekoch krajských ciest



Zákaz tranzitu nákladných automobilov nad 12 ton bude platiť na 133 úsekoch ciest druhej a tretej triedy vo všetkých ôsmich samosprávnych krajoch. Ako ministerstvo dopravy v piatok informovalo agentúru ...



Zdieľať
zakaz tranzitu kamiony BRATISLAVA 4. novembra (WEBNOVINY) - Zákaz tranzitu nákladných automobilov nad 12 ton bude platiť na 133 úsekoch ciest druhej a tretej triedy vo všetkých ôsmich samosprávnych krajoch. Ako ministerstvo dopravy v piatok informovalo agentúru SITA, opatrenie zamedzí tomu, aby dopravcovia obchádzali mýtom spoplatnené cestné komunikácie. Nákladná cestná doprava sa tak podľa rezortu presunie na diaľnice, rýchlostné cesty a cesty prvej triedy, ktoré sú pre ňu určené.


Národná diaľničná spoločnosť, a.s. (NDS) na základe rozhodnutia ministerstva dopravy v súčasnosti zabezpečuje označenie križovatiek diaľnic, rýchlostných ciest a ciest prvej triedy s príslušnými cestami druhej a tretej triedy. Dopravné značenie so zákazom tranzitu umiestnia v 79 okresoch postupne do konca tohto roka, v Bratislavskom kraji s osádzaním značiek začali ešte v závere októbra. Očakávané náklady na osadenie značenia, vrátane projektovej dokumentácie, dodávky a montáže, predstavujú 370 tis. eur spolu s daňou z pridanej hodnoty.


Uľahčí sa život v obciach

"Zároveň sa odľahčia kategórie ciest nižšej kategórie a uľahčí sa život v obciach, cez ktoré si dnes tranzitná nákladná doprava skracuje svoje prepravné trasy tak, aby sa vyhla plateniu mýta. Významne sa zníži hluk, prach a otrasy z nákladnej dopravy, ktorá poškodzovala aj kryty vozoviek a statiku mostných objektov," očakáva ministerstvo dopravy od zákazu tranzitu pre kamióny na vybraných regionálnych komunikáciách v správe krajov.

Minister dopravy Ján Figeľ pôvodne predpokladal, že regióny budú vo svojej kompetencii riešiť situáciu na cestách druhej a tretej triedy, lebo sú správcami týchto ciest. "Namiesto toho som zachytával výzvy voči štátu, aby túto situáciu pomohol riešiť. Štát musí chrániť slabších a v tomto prípade ide o obyvateľov, obce a mestá, ktoré zasiahol nový mýtny systém tak, že ťažká nákladná doprava sa na mnohých miestach odklonila od spoplatnených úsekov," povedal Figeľ pre agentúru SITA po konferencii o budúcnosti cestnej dopravy. Zorganizovalo ju Združenie cestných dopravcov Česmad Slovakia v spolupráci s Televíziou TA3.


Počet vybraných úsekov je primeraný

Podľa ministra hľadali rôzne formy riešenia spomínaného problému a táto iniciatíva je výsledkom rokovaní s dopravcami, NDS a regiónmi. Počet vybraných úsekov, na ktoré sa zákaz tranzitu vzťahuje, považuje za primeraný. "Ide iba o úseky, na ktorých sa intenzita dopravy výrazne zmenila. K čomu poslúžili aj porovnávania sčítania dopravy z roku 2010 a roku 2005," povedal ďalej Figeľ s tým, že tieto úseky boli starostlivo vytipované. Minister očakáva, že náklady na dopravné značenie budú v nasledujúcom roku kompenzované rastom výberu mýta aj celkovými prínosmi pre obce a mestá.

Cestní dopravcovia vnímajú každé obmedzenie ako zlé, ale zákaz tranzitu pre kamióny nad 12 ton považujú za kompromis. "Som si vedomý, že sú určité oblasti, kde cestná doprava v poslednom období možno bola nadštandardne silná. Riešme to, ale nech je to len tam, kde to má byť. Takto sme sa dohodli a podarilo sa nám absolútny zákaz zo zákona zlikvidovať," reagoval pre agentúru SITA prezident Česmadu Pavol Jančovič.

   Tlač    Pošli

Prečítajte si tiež


https://www.24hod.sk/kamiony-budu-mat-stop-na-vyse-130-usekoch-krajskych-ciest-cl177829.html