Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Kariéra

25. októbra 2005

Kanceláriu treba zariadiť účelne i efektne



Jedným z dôležitých faktorov ovplyvňujúcich pracovné výkony je pracovné prostredie. Jednoducho - alfou a omegou akejkoľvek práce je psychohygiena.



Zdieľať
Kto pracuje na stolíku s rozmermi meter krát pol metra a ešte si z tejto plochy uberá klávesnicou počítača a obrovskou kopou spisov, pravdepodobne bude večne čosi hľadať a zháňať. A presne tam môže byť aj zárodok chýb, stresu, časovej tiesne a nervozity. „Pracovné prostredie je dôležité, hoci mnohí ľudia si jeho význam uvedomujú obvykle až vtedy, keď vznikne nejaký problém. Vtedy vzbudzuje nespokojnosť,“ myslí si Soňa Lacušková, personálna manažérka spoločnosti Penta Investments.
Veľký význam má napríklad rozmiestnenie a druh nábytku, ktorý v kancelárii používate. Je v poriadku, ak chcete pôsobiť odmerane a každému ísť príkladom v prvom rade vysokým pracovným nasadením a nie luxusnou sedacou súpravou. To však nie je dôvodom na čisto účelovú výbavu vašej kancelárie. Doprajte si zopár kvetov, obrazov a osobných vecí. „Pre každé pracovné miesto je vhodné stanoviť štandardy jeho vybavenia. Tie by mali zohľadňovať, aby mal každý zamestnanec po ruke všetky potrebné pomôcky a nástroje. Pracovné priestory by mali byť účelné, ale zároveň estetické,“ vysvetľuje Soňa Lacušková.
Pri zariaďovaní firemných priestorov sa často zohľadňujú svetové trendy, a tak človek môže niekedy vlastným úsilím ovplyvniť len málo. Čoraz častejšie sa aj na Slovensku začínajú vyskytovať veľkoplošné kancelárie (tzv. open space), v ktorých všetci zamestnanci pracujú v jednej obrovskej miestnosti. Vďaka tomuto usporiadaniu získajú bezprostredný kontakt a možnosť okamžitej komunikácie, avšak bez štipky súkromia. Nevýhodou pre pracovníkov je aj sťaženie koncentrácie, výskyt psychosomatických ťažkostí a vyššia chorobnosť napríklad v čase epidémií. Z hľadiska zamestnávateľa je hlavnou výhodou zníženie nákladov, zvýšenie produktivity práce a jednoduchá kontrola dodržiavania pracovnej disciplíny.
„Vlastná kancelária môže spôsobiť, že pracovník je ,odtrhnutý‘ od diania v spoločnosti. Niektoré situácie možno riešiť efektívnejšie v spoločnej kancelárii. Americký spôsob sedenia, tzv. open space, je vhodný pre niektoré typy práce, avšak z vlastných skúseností môžem povedať, že skôr vzbudzuje nevôľu. Zamestnanci sa sťažujú, že sa nemôžu sústrediť na prácu, že ich vyrušujú ostatní, že si niekedy vypočujú viac, ako by chceli a podobne. Za vhodný spôsob rozmiestnenia považujem sedenie  v malých profesijných tímoch. Má to výhody, lebo takto majú pracovníci možnosť rýchlo riešiť vzniknuté situácie, môžu zdieľať informácie, poradiť sa... Na druhej strane sa nevyrušujú a majú dostatočne pokojné prostredie na prácu,“ vysvetľuje Soňa Lacušková.
Ak je vaša práca tvorivá a vysoko špecifická alebo ste vo vysokej riadiacej pozícii, pravdepodobne máte napriek všetkým módnym trendom vlastnú kanceláriu. Možno nebude márne, ak si okrem vyššie uvedených rád zaobstaráte rádio alebo iné zariadenie, ktoré bude vytvárať ilúziu prítomnosti iných ľudí. Aj vďaka takejto drobnosti budete môcť počas pracovných prestávok nachádzať dostatočné uvoľnenie, ktoré každý manažér pre podávanie vysokých výkonov bezpodmienečne potrebuje.

(hyž)


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
PORADŇA : Čo robiť, ak skrátený úväzok nevyhovuje?
<< predchádzajúci článok
Nebojte sa poučiť z vlastných chýb