Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
dvd
18. 04. 2007

DVD: Na druhej strane

DVD: Na druhej straneMartin Scorsese po 26 rokoch oscarovo triumfoval, a to absolútne (aj keď sa hovorí, že všetko je relatívne). Po 6 nomináciách sa nielenže dočkal svojho zaslúženého Oscara za najlepšiu réžiu, ale zároveň i ním režírovaný film sa po prvý krát v jeho bohatej kariére stal celkovým víťazom Oscarov. Strastiplnú cestu k vytúženej a najcennejšej filmovej soške si vysekal až jeho najčerstvejší thriller Na druhej strane, ktorý aktuálne prichádza na DVD.   FILM:

Scorseseho pôvodne posledný hollywoodsky počin (dnes už vieme, že si to Martin po fenomenálnom úspechu tohto filmu rozmyslel a definitívny odchod zo sveta komerčného Hollywoodu odložil na neurčito) vzbudzoval v (nevídane kvalitnej) novembrovej ponuke slovenských kín pozornosť nielen špičkovým hereckým ansámblom, ale i potencionálnym návratom k subžánru, v ktorom je „Marty“ ako doma – ku gangsterke. O čistokrvnej gangsterke (ako v prípade Mafiánov a Kasína) sa rozhodne nedá hovoriť, no nič nepokazím, keď označím tento film za špičkový krimi - thriller hraničiaci s gangsterkou.
Na druhej strane je remakom hongkongského kultu Volavka, nuž nakoľko som nemal tu možnosť vzhliadnuť originál, hodnotím Scorseseho dielo ako samostatný film bez akéhokoľvek porovnávania s originálom. Na druhej strane disponuje v prvom rade napínavým a inteligentným príbehom, ústiacim do rafinovanej honby na „krysu“, zručným filmárskym remeslom, nadpriemernými hereckými výkonmi a najmä všade cítiacim režisérskym rukopisom.  


Neodmysliteľnou súčasťou väčšiny Scorseseho diel sú vulgarizmy a hrubé výrazy, ktorými je tento film presýtený až-až. Scenár ponúka rozmanitú škálu anglických štipľavých slovíčok, spomedzi ktorých svojou vysokou frekvenciou dominuje slovotvorný základ „fuck“. Tvorba Martina Scorseseho je bezpochyby prešpikovaná násilím, iróniou a pochmúrnosťou, čo spôsobuje ťažkú stráviteľnosť pre bežného radového diváka. Tento film ale v rámci režisérovej tvorby predstavuje jeden z prístupnejších a ľahšie stráviteľnejších počinov. Nie nadarmo sa stal jeho komerčne najúspešnejším a paradoxne i cenami najzasypanejším dielom. 
Bolo zaujímavé sledovať, ako Americká akadémia po celé tie roky ignorovala Scorseseho majstrovské diela. Po celej plejáde nesmrteľných filmov zlatého fondu svetovej kinematografie (Taxikár, Zúriaci býk, Posledné pokušenie Krista, Mafiáni, Kasíno) a rade akademicky vďačných diel (Vek nevinnosti, Gangy New Yorku, Letec) musel prísť až rok 2006 a rozhodne nie najlepší, no určite jeden z jeho posledných filmov, aby si americkí filmoví kritici uvedomili, že by nebolo na škodu veci doceniť legendu, ktorej v posledných rokoch (najmä po oscarovej blamáži Gangov NY a nečakanej prehre Letca) prischol prívlastok – oscarový smoliar. Nekončiaca oscarová nočná mora však skončila a vytrvalý boj s akadémiou doviedol Scorsese do šťastného konca.
The Departed prednedávnom získalo 4 Oscary v kategóriách – najlepší film, najlepší režisér, najlepší strih a najlepší adaptovaný scenár. Svoj oscarový hattrick dosiahla režisérova dvorná strihačka – Thelma Schoonmaker, ktorá si k Oscarom za strih k Zúriacemu býkovi a Letcovi pripočítala už svojho tretieho zlatého plešivca. Zarážajúca bola nenominácia skvostného majstra mimiky a diabolských úškrnov - Jacka Nicholsona - v kategórií najlepší herec v podpornej úlohe za priam učebnicové stelesnenie mafiána Franka Costella. Jeho neuveriteľným sarkazmom a iróniou sršiaci výkon si rozhodne zaslúžil miesto v päťke ašpirantov. 
L. DiCaprio a M. Damon ako infiltrovaní vyzvedači na opačných stranách zákona podávajú veľmi nadštandardné výkony. DiCaprio mi zasa raz potvrdil svoje vyspelé a precítené charakterové herectvo (výborná intonácia hlasu a mimika, reflexujúca jeho vnútorný konflikt), ktoré je od začiatku spolupráce so Scorsesem na úžasnom vzostupe. Za zmienku tiež stojí na Oscara nominovaný rodák z Bostonu - Mark Wahlberg, ktorý stelesnil skutočne zaujímavú postavu agresívneho a neustále „buzerujúceho“ seržanta Dignama.
DVD:
Je tomu len pár dní, čo sa na pulty predajní dostala špeciálna dvojdisková edícia, ktorá je akousi satisfakciou po „chudobnej“ jednodiskovej verzii, bez čo len minúty bonusového materiálu, ktorá zaujala miesto v požičovniach. 
Disk č. 1 je totožný s diskom, ktorý sme mohli zhliadnuť po príchode z požičovne. Na prvom disku sa okrem samotného filmu nachádza i trailer. Pripomeniem, že k dispozícií máte 3 varianty jazykov v klasickom DD 5.1 – angličtinu, češtinu a maďarčinu. Titulkovú ponuku dopĺňajú titulky rumunské. Čo sa týka titulkov k špeciálnemu materiálu, ktorý nájdeme výhradne na disku č. 2, tých je požehnane – presne 22. 
Obraz je vo formáte 2.40:1 widescreen (širokouhlý) a úplne čistý. Po technickej stránke môžem vytknúť akurát slabší priestorový zvuk, ktorý vynikol iba v niektorých dynamickejších scénach. 4-jazyčné, statické a farebne vkusne zladené menu s dynamickou írskou hudbou predstavuje klasický štandard. Opäť som sa nedočkal pohyblivého menu...  


Dokument „Stranger Than Fiction: The True Story Of Whitey Bulger, Southie and The Departed“ podáva fascinujúce informácie o skutočne žijúcom, legendárnom bostonskom gangstrovi – Jamesovi „Whitey“ Bulgerovi, ktorý poslúžil ako predobraz pre vznik postavy Franka Costella. Bulger sa v roku 1995 akoby pod zem prepadol a odvtedy o ňom nebolo ani chýry. Aktuálne dýcha na chrbát Usámovi bin Ládinovi, na koľko sa môže pýšiť titulom „druhý najhľadanejší zločinec FBI“. K slovu sa okrem režiséra, scenáristu (William Monahan) a hercov dostanú naozaj kompetentní, ktorí nám vykreslia dobu, kedy bol Bulger medzi ľuďmi uznávanou ikonou drsného južného Bostonu a najmocnejším gangstrom v širokom okolí. Spomeniem hlavne žurnalistov Boston Globe, detektíva majora Toma Duffyho (ktorý sa tiež zhostil pozície technického konzultanta filmu) a pred kamerou sa dokonca objaví i bývalý, vysokopostavený člen Bulgerovej írskej mafie - Kevin Weeks. Vierohodný 21-minútový dokument ponúka aj autentické záznamy z bezpečnostných kamier a celú radu novinových titulkov.
„Crossing criminal cultures“ je zameraný na Scorseseho a jeho gangsterské počiny. Samozrejme sa ako-tak povenujeme i aktuálnemu The Departed. Spolu s filmovým kritikom Peterom Traversom si zaspomíname a vzdáme hold gangsterským klasikám ako Špinavé ulice a Mafiáni. Okrem toho, v akej komunite a spoločnosti mladý Scorsese vyrastal a aké klasiky ovplyvnili jeho tvorbu sa tiež dozvieme, že postava Charlieho Cappu (Špinavé ulice) v podaní Harveyho Keitela plne charakterizuje samotného režiséra a jeho status v zločineckých skupinkách vo vtedajšom Malom Taliansku. Pre fajnšmekrov tohto podžánru či najmä Scorseseho milovníkov je týchto 24 minút ozajstnou lahôdkou. 
Záverečný tretí materiál tvoria vystrihnuté/vymazané scény – „Additional scenes with introductions by Martin Scorsese“ (alebo ako hovorí sám Scorsese „scény, ktoré skončili na podlahe v strižni“) s vyčerpávajúcim režisérskym komentárom. Scén je kompletne 9 a zväčša sa jedná o kratučké pasáže, ktoré v celkovej skladbe filmu nemali viac-menej adekvátny význam, i keď Scorsese na nich s radosťou spomína. Dočkáte sa i retrospektívnej scény, v ktorej do verbálneho kontaktu prídu Billyho otec a Costello. 
ZÁVER:
Nakoľko sa jedná o dvojdiskovú verziu víťaza tohtoročných Oscarov som čakal predsa o čosi bohatšiu bonusovú nádielku. Budete sa čudovať, ale J. Nicholson sa o slovo neprihlási ani v jednom materiály. Nevadí, tri plnohodnotné dokumenty film trefne dopĺňajú a dávajú mu nový rozmer. Aj napriek nízkemu počtu bonusov (celkovo takmer 64 minút) ide o výborne DVD spracovanie. Kto vie, možno sa o pár rokov dočkáme reedície, ktorá bude dosahovať kvalít aktuálnej špeciálnej edície Mafiánov.    
FILM: 10/10 DVD:    8/10
PS: Na hlavu „Whiteyho“ Bulgera je vypísaná šťavnatá odmena 1 000 000 $. Teda, priestor na vašu realizáciu. Však ako v úvodnej scéne hovorí sám veľký Costello:
„No one gives it to you, you have to take it!“. 

DVD: Na druhej strane

Autor: Michal Šmajda
Zdroj: Kinema