Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
06. 03. 2013

Attonitas

AttonitasFilm subžánru found-footage (alebo inak povedané – síce by som ti mohol pomôcť, ale radšej ťa budem nakrúcať) si po tvorcoch obstojného „Zla“ vyskúšali aj začínajúci nadšenci a určite veľkí fanúšikovia americkej kinematografie okolo herca Jaroslava Mottla. Príbeh s divným názvom Attonitas (opäť nejaký „tas“) napĺňa klasickú predstavu poučeného domáceho publika o tom, ako asi „vieme“ nakrútiť žánrový horor v našich podmienkach. Bude to nechcená zábava s hroznými dialógmi, úspornými hereckými výkonmi a so zbytočnou hrou na komplikovanú pointu na niekoľkých úrovniach. Napriek 90 minútam vôbec netušíte, ktoré meno patrí ktorej postave, neviete čo a prečo vlastne robí a ako je vôbec možné, že sa vie zotmieť behom dvoch nasledujúcich záberov. Kategorizácia B je tu skôr nahradená úrovňou – amatérsky titul so šancou kinodistribúcie. Aspoň niečoho sa však báť nemusíte – druhý Immortalitas vás vďaka bohu nečaká.

KINEMAVIDEO1728.Už základný nástrel príbehu hovorí sám za seba – „Polícia v opustenom kaštieli uprostred sídliska Radvaň v Banskej Bystrici nájde obhorené mŕtve telo. Študentka Jana má pocit, že je to jej bývalý, ktorému sa po prázdninách nevie dovolať. Navyše z okna privátu uvidí v noci v okne kaštieľa zvláštne tiene. Jej spolubývajúca, študentka filmovej fakulty Elena, sa vydá aj s Kamilom a kamerou do kaštieľa, aby to bližšie preskúmala. V kaštieli sa ozývajú čudné zvuky, vedľa nich z nevysvetliteľných príčin niečo spadne. To ich presvedčí, aby sa na kaštieľ pripravili dôkladnejšie. O týždeň Jana a jej štyria spolubývajúci z privátu, vybavení kamerami a vysielačkami obsadia na noc kaštieľ s cieľom zachytiť kamerami zvláštne úkazy.“

Film pracuje na princípe vizuálneho pravidla – divák vidí len to, čo sníma štvorica kamier. Absolútne prevetraný princíp sa snaží o umelé inovácie bez výraznejšej logiky, alebo pevnejšieho uchopenia v scenári (napr. jednorázové využitie policajnej auto-kamery). Ťažko pochopiteľný je aj fakt, že každá kamera niektorej z hlavných postáv má ešte vlastnú opačnú kameru – aby sme ako diváci videli, kto ju drží. V tomto išiel oveľa ďalej mladý americký režisér Josh Trank vo svojom zaujímavom found-footage Chronicle / Kronika (predpokladám, že ho tvorcovia Attonitas určite videli). „Dramatické momenty“ postavané na dlhom sledovaní ničoho (často aj z jednej statickej kamery), kedy sa po dlhých sekundách konečne niečo objaví, napríklad telo bez ruky, sú spojené aj s nervóznymi otázkami vo vysielačkách - „Ktorú ruku nemá???“, „Čo ja viem, to je jedno, kurvaaa“, „Nie je, človek má dve ruky, ľavú a pravú“, „Jeb na to...“). Fascinujúce sú aj ďalšie dialógy typu „Decká, kde ste?“, či nečakaný policajný vtip, ktorý príde rovnako prirodzene, ako tanec v bollywoodskom filme.

Je asi umenie nakrútiť horor, pri ktorom prežívate presne opačné pocity, ako by ste pri sledovaní tohto žánru mali mať. Je neuveriteľné, že jedna z postáv počas vyhrotenej situácie akože zaspí a prestane sa ozývať z vysielačky. Potom len skonštatuje, že si na chvíľu pospala a nikomu to neprišlo divné. Mal som podobné problémy počas filmu, čiže jej úplne rozumiem. Určite je veľmi fajn, že sa u nás začínajúci tvorcovia snažia filmovo vyjadrovať, ale napodobovaním stokrát využitého, bez jedinej inovácie, sa nič neposúva. Ani stav slovenskej kinematografie, ani stav slovenských divákov. Skôr naopak. Cítim tu istý experiment s bežným domácim publikom, ktoré môže získať dojem, že slovenská kinematografia je buď o dokumentoch, ktoré treba ťažko hľadať v programe filmových klubov, o autorských drámach pre 2 tisíc divákov, o hrozných „komédiách“ z dovolenky v Chorvátsku, či o nechcene vtipných amatérčinách napodobňujúcich americké žánre. Attonitas (Slovensko, 2012, 94 min.) Réžia: Jaroslav Mottl. Scenár: Jaroslav Mottl. Kamera: Marian Vaco. Strih: Nina Maxim . Hudba: Michal Kovalčik. Hrajú: Gabriela Marcinková, Petra Blesáková, Michal Janoš, Peter Brajerčík, Adrian Gula

Attonitas

Autor: Peter Konečný
Zdroj: Kinema