Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
31. 08. 2006

Autá

AutáTentoraz bolo čakanie skutočne tvrdé! Celých 21 mesiacov trýznivého odpočítavania na nový počin z dielne Pixar. Ale rozhodne sa vyplatilo!

Mal to byť posledný film v znamení spolupráce Pixaru a Disneyho. Po ňom už iba viac či menej divoké rozuzlenie vzťahu a hor’ sa na vlastnú cestu. Takže ukončiť putovanie v štýle starej dobrej klasiky podľa myšiakovej mustry, ale samozrejme s dôvtipom sebe vlastným, to sa rysovalo krásne riešenie! Ale pozor, kontrakt prechádza do inej podoby. Pixar si stále zachováva svoju vlastnú tvár a opäť ide žmýkať zo svojich animátorov úplne všetko, aby vás dostal do pozície spadnutého nárazníka (ehm, sánky) a ukázal, kto je v danom subžánri kráľ. Všetci vieme, že popredné priečky je ťažšie obhájiť ako získať, ale Pixaru sa to darí... už dvanásty rok a v siedmom počine za sebou. Hoci sme museli naň čakať viac ako obyčajne a akceptovať posun premiéry. Nemá význam zahmlievať jasnú skutočnosť, ktorú vám už napovedá výsledné číselné hodnotenie. Áno, Autá sú skutočne výborný film.
Pritom dejová schéma vyzerá pomerne jednoducho. Začína na pretekoch Nascar, kde sa predstavuje nádejný Blesk McQueen (Owen Wilson). Jeho kariéra je sľubná, pokračuje v úspechoch z jedných pretekov na druhé, tlačiť sa vpred v celkovom poradí, získať titul i náklonnosť sponzora. Jednoducho točiť svoje kolesá v rytme veľkých bubákov. Úspechy na okruhoch sa pretavujú do výšky jeho ega, a preto je morálne spravodlivé, keď sa zrazu ocitne na americkom vidieku na Route 66, zdemoluje tamojším obyvateľom kus cesty a tí ho „za odmenu“ donútia ostať a škodu napraviť. Je zrejmé, čo sa bude diať. Nafúkaný Blesk sa spriatelí s domácimi, dokonca si nájde aj spriaznené porsche menom Sally a objaví iný zmysel života ako iba stereotypné preteky a transfer medzi nimi. Je zrejmé, že prerod nebude jednoduchý (najmä pri stopáži 116 minút), ale tím Pixaru sa bude snažiť, aby stál za to...


Namyslený mešťan smerujúci do malého mestečka? To nie je po scenáristickej stránke predsa nič originálne, najmä keď ešte urobí aj menšiu galibu, ktorú má napraviť. Bodaj by nie, Pixar si tentoraz čiastočne vypožičal dej z komédie Doktor Hollywood. Ale je samozrejmé, že si ho opäť prispôsobil na svoj vlastný obraz podobne ako sa dala brať Rodinka úžasných čiastočne za jednu z bondoviek. Netreba sa však zbytočne okúňať, je to práve scenár, ktorý uberá ten posledný bodík z absolútneho hodnotenia. Je solídny, ale svojím spôsobom je slabšou variáciou. Niekomu môže vadiť, že zo sveta automobilových pretekov sa rýchlo dostaneme na vidiek a strávime tu väčšinu filmu. To je v poriadku, pretože práve zasadenie na Route 66 robí z filmu príjemné retro. Ale na druhej strane nás v ňom nečaká veľa originálneho po dejovej stránke – Blesk sa musí polepšiť, prestať pohŕdať okolím, dať sa dokopy so Sally a vydať sa opäť ďalej. Na detský film by to rozhodne stačilo, ale na diela Pixaru už tradične aplikujeme o niečo tvrdší meter. Najmä po výborných skúsenostiach z minulých kúskov a najmä Rodinky úžasných. Sú to práve predvlaňajší Incredibles, ktorí odsúvajú Autá tesne pod desiatkovú hranicu. Jednoducho boli dospelejší, dejovo nabitejší a menej predvídateľnejší, takže sa z nich stal zatiaľ najlepší film štúdia. A zároveň je to upletený bič, ktorým budú šľahané a porovnávané všetky ďalšie diela. Autá majú tú smolu, že prichádzajú hneď po tom majstrovskom kúsku a napriek retrosnahe a množstve narážok im čo-to k rovnako vysokej kvalite chýba.
Čím to je? Odhadujem to na pričinenie samotného Johna Lassetera. Sedem rokov absencie sa dá prekusnuť, aj skutočnosť, že čakal na ďalší skvelý projekt jemu vlastný. Ale zároveň ostáva v očiach mnohých divákov „iba“ na úrovni Príbehov hračiek a Života chrobáka, a to síce silne nadpriemerné filmy, ale zároveň aj prekonané, a to Hľadaním Nema, aj Rodinkou úžasných. Je výborný scenárista i režisér, ale zároveň má v štúdiu už aj o kúsok lepších režisérov. Najlepším je samozrejme Brad Bird, ktorého oba projekty (či už v Pixare alebo mimo neho) stoja za to. Je skvelé, že Lasseter vybudoval excelentné štúdio, ale nie je nutné, aby už režíroval jeho filmy... Kacírska to myšlienka?!
Kde nie je stopercentný scenár a réžia, tam prichádza otázka spracovania sveta a najmä riešenia večnej dilemy vo filmoch Pixaru. Bude sa viac baviť divák detský alebo dospelý? Vzhľadom na dĺžku filmu, ktorá je v rámci celej sedmičky Pixaru najdlhšia (hoci len o minútku, ale predsa dlhšia oproti Incredibles) možno konštatovať, že prvá hodina viac sadne deťom. Rýchle preteky Nascaru, príchod na vidiek, spoznávanie nových áut s dokonalou animáciou, to sú všetko správne ingrediencie pre detského diváka, najmä keď sa podávajú s množstvom jednoduchých vtipov a miestami až infantilného humoru. Lenže asi po 50 minútach sa už veľa nového na plátne neobjavuje a začína sa rozvíjať nota nostalgie, retra a viac dospelých myšlienok. V druhej hodine sa už začínajú viac prejavovať tradične vyspelé atribúty filmu, pribúda viac narážok a celé dielo dostane trochu hlbší význam. Samozrejme, koniec je zase prevedený dynamickejšie, aby sa deti prebrali z miernej letargie, do ktorej mohli upadnúť na 15-25 minút a film správne skončí. Takže na fronte Pixaru nič nové, opäť vychádzajú lepšie dospelí. A to aj vďaka vtipom, ktorých je pre nich dosť. Rozloženie humoru je prakticky podobné ako v Hľadaní Nema.


To animácia opäť pokročila. Keďže sa Autá odohrávajú výlučne vo svete štvorkolesových, jeho všetky časti sú tomuto zameraniu podriadené. Takže tu máme abstraktné vlastnosti prenesené do podoby konkrétnych áut a navyše sa pridajú napríklad aj lietadlá. Vychytávok je strašne veľa, od maličkých (chrobáky v podobe VW autíčok) až po veľké (kombajn na poli) a Autá sa mierne správajú ako filmy Star Wars. Na prvý pohľad neuvidíte, či sa náhodou v rohu alebo na kúsku cesty nepromenáduje nejaký špecifický prvok tohto mimoriadne zaujímavého sveta. A milovníci grafiky sa zase môžu kochať na odleskoch a detailnej mimike i gestách áut.
Neriešme, že Autá nemajú plný počet bodov. Sú výborným filmom, ale pri kvantitatívnom posudzovaní im niečo chýba. Na tento rok nemajú v oblasti animovaných filmov žiadnu konkurenciu. Napríklad oproti solídnemu hodnotenému Za plotom sú citeľne lepšie, ale čísla nás nepustia. Musí to byť viac ako 8 (Za plotom), ale nemôže to byť plných 10 (Rodinka úžasných). Neriešte už čísla, bežte do kina, po 21 mesiacoch si to zaslúžite!
PS – Pred Autami vás klasicky čaká aj predfilm. Nie je síce taký výborný ako For the Birds, ale jeho milé prevedenie poteší.
Cars (USA, 2006, 116 min.) Réžia: John Lasseter. Scenár: Dan Fogelman, John Lasseter, Joe Ranft, Kiel Murray, Phil Lorin, Jorgen Klubien. Hudba: Randy Newman. V slovenskom znení: Peter Sklár, Anton Vaculík, Helena Geregová, Dušan Kaprálik, Ladislav Konrád, František Výrostko, Tatiana Kulíšková, Leopold Haverl

Autá

Autor: Michal Korec
Zdroj: Kinema