Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
10. 06. 2010

Baaria

BaariaPočas dvadsiatich piatich rokov aktívnej filmárskej kariéry si sicílsky režisér Giuseppe Tornatore vytvoril svoj vlastný štýl, ktorým v mnohom verejne či skryto vzdáva hold domácej i svetovej kinematografii. Nepriamou citáciou období napríklad talianskeho neorealizmu či cinefilným nadšeným niektorej z postáv. 





 
 
Vo svojom zatiaľ poslednom desiatom filme si Tornatore v rodnej Bagherii familiárne prezývanej Baaria zaspomínal na svoje detstvo i minulosť, ktorá mu predchádzala. Generačńy príbeh rodiny Torrenuvcov prechádza z tridsiatych rokov minulého storočia až do súčasnosti. Štafeta dejín putuje od statkára a intelektuála Cicca cez syna  Peppina až k jeho deťom. Pred divákom sa tak v koncentrovanej podobe odhalia dejiny Talianska, na ktoré nazerá podobne ako detský hrdina v úvode snímky z nadhľadu a odstupom. Rozmáhajúci sa fašizmus, príchod i dôsledky vojny a zrod povestnej sicílskej mafie sa zaobaľuje do romantickej ľavičiarskej fazóny.





Rozsiahly príbehový rámec, aký sa Tornatore pokúša zhustiť do stopäťdesiatich minút projekčného času i napriek niekoľkým vizuálne pôsobivým momentom vyznieva chaoticky a prázdno. Rozprávanie  postráda ústrednú príbehovú líniu namiesto toho sa cez seba prekladá niekoľko minipríbehov, čo vzhľadom na neúmernú dĺžku otupuje divákovu koncentráciu. Dominantnosť mužských protagonistov oslabuje postavenie žien a ich aspekt nazerania na dejiny. Šarmantná Margareth Madè v úlohe Mannini (predovšetkým v druhej polovici filmu) zaniká v úzadí oddanej poslušnej manželky a matky. Ďalšia z krások Monica Belluci je len zvučným menom zdobiacim filmový plagát. Jej postava vo filme je okrajová a zostáva temer bez povšimnutia.
Tornatore opäť využíva neviditeľné časopriestorové skratky prostredníctvom, ktorých bez prerušenia spojitosti medzi postavou a divákom posúva rozprávanie naprieč časom. Postavy dospievajú a starnú doslova v jednom okamihu. Z malej krajčírky sa pootočením hlavy stane pôvabná krásavica bez toho, aby sa vytratila čo i len minúta príbehu, diskurz preskočí niekoľko nepodstatných a zdĺhavých scén dievčininho dospievania, aby ju v rovnakom momente predstavil ako dospelú. Hra s montážou a teplým, presvetleným obrazom zanechá v divákovi pozitívny dojem z filmu ako celku. Bohužiaľ na úkor obsahovej stránky, ktorú do istej mieri (podľa uváženia diváka) ovplyvňuje afektovaná a temperamentná povaha talianskeho obyvateľstva i nedostatočne dorozprávaný priebeh udalosti zasahujúcich do chodu mestečka. 


Úspech snímky Kino Raj na sklonku osemdesiatych rokov otvoril Giuseppemu Tornatorevi autorské ako i finančne možnosti. Prestížne ocenenie akadémie akého sa mu dostalo za dobovú, poetickú drámu sa pokúsil v nešťastne mohutnom kontext oživiť i v snímke Baaria, ktorá však už nedosiahla kvalít svojej „predlohy“. 
Baarìa (Taliansko/Francúzsko, 2009, 150 min.) Réžia: Giuseppe Tornatore. Námet: Giuseppe Tornatore. Scenár: Giuseppe Tornatore. Kamera: Enrico Lucidi. Strih: Massimo Quaglia. Hudba: Ennio Morricone. Hrajú: Monica Bellucci, Francesco Scianna, Michele Placido, Margareth Madè, Raoul Bova, Giorgio Faletti, Ángela Molina

Baaria

Autor: Zuzana Štefunková
Zdroj: Kinema