Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
08. 11. 2013

Babie leto

Babie letoNový slovenský triler o naštvanom chlapíkovi, ktorý sa vracia do Košíc v mene osobnej pomsty.Biely sedí v nočnom rýchliku do Košíc, láduje do seba posledné dúšky borovičky a na vécku prerátava peniaze. Strčí si pár bankoviek do vrecka, vráti sa do kupé. Ráno dorazí do východnej metropoly, kde ho čaká partia starých známych. Medzičasom sa miestni kumpáni dozvedajú správy o návrate a dávajú si vedieť, že Biely je späť. Ten postupne stretáva ľudí z minulosti, ktorí mu stále tvrdia, že jeho podiel je nedotknutý. Lenže ako sa pohybuje po uliciach Košíc, ako by sa zobúdzali všetci lokálni mafiáni a čakali, čo sa bude diať. Zopár z nich mu pošle výhražný signál, iní si s ním maximálne zavolajú. No človek, ktorý strávil desať rokov v base, má prirodzene kopu nevyrovnaných účtov.Odstrašujúci popis deja, kde sa to hemží krycími menami postáv a sľubmi o východniarskom pekle môže od návštevy kina odlákať divákov – osobne by som sa po jeho čítaní nevydal do kina ani ja. Bola by to škoda. Novinka sa urputne snaží pracovať s Košicami, lokálnym rázom i kvázipodsvetím – niektoré scény nefungujú, iné sú silné a pár je uveriteľných v kontexte filmu či prostredia.

KINEMAVIDEO1938.Babie leto je klasický príbeh pomsty chlapíka, čo sa vracia z lochu a ide si vybaviť účty. Je to tuctová zápletka, ktorú majú béčkové filmy z americkej videoprodukcie, a preto je zaujímavé sledovať, ako si azda autori, čo majú napozeraný tento žáner, rozhodli splniť sen a nakrútiť zhodný film v lokálnych pomeroch. Scenár sa naplno sústredí na postavu Bieleho a všetkých ostatných odstrčí do epizódnych rolí, ktoré sa vám môžu občas mýliť. Sú tu udičky v podobe policajta spolupracujúceho s podsvetím, je tu femme fatale, ktorá sa musela pretĺkať životom počas absencie hrdinu (keď ho zočí, rada by sa naňho vrhla) a kamoši ochotní pomôcť či nasmerovať ho ďalej. Akékoľvek náznaky vrstevnatého deja (napríklad, že by sa paralelne odohrával nový zločin, hrdina sa mal zapojiť do novej šlamastiky a pod.) chýbajú a film lineárne sleduje svojho hrdinu po jednotlivých putikách a sídliskách.

Má to výhodu (dej sa relatívne dobre chápe) i nevýhodu. Viaceré scény sú dlhé, nič nehovoriace – ich hustota je vyššia v prvej tretine (intro s policajtom, ukážka gaunerov), no pri dĺžke 90 minút a riedkom deji by sa oplatilo viac strihať v prospech výsledku. Nedá sa povedať, že by scény vyzneli vždy do stratena, ale niekedy „iba“ sú – nevykresľujú ďalšie postavy, gauneri sú potom tuctoví, zmýliteľní a drsnosť slabšia. Hoci majú slúžiť ako ciele hrdinu, nezaškodilo by im viac priestoru a hlbší zmysel.Európske mesto kultúry 2013 sa zhostilo svojej úlohy multikulturálnej metropoly dobre. Každý druhý gauner je rómskeho pôvodu, miešaju sa tu rómske, maďarské a východoslovenské dialekty a divák má rýchlo nadobudnúť pocit, že inde by sa tento príbeh odohrať nemohol (napríklad v Bratislave či Nitre). Iste, niekedy sú dialógy ťažšie zrozumiteľné (titulky dostali iba niektorí Rómovia), ale tento postup sa dá ľahko akceptovať vzhľadom na lokálny kolorit (veď kto rozumel Bradovi Pittovi v podfucku?).Oveľa viac oceňujem, že film sa nestráca na filmovom plátne. Širokouhlý formát 2,35 mu sadne, kamera je dobrá a Marián Čekovský dodal vhodnú hudbu, dokonca by ste z nej mohli vyčítať hudobný motív hrdinu. Pasuje výber skladieb, oceňujem aj zvuk pri scéne za Harlequeenom. Píšem to schválne, stále nie je samozrejmosť vidieť slovenský film s normálnym obrazom a zvukom.

Z hereckých výkonov vyzdvihujem Alexandra Bártu, ťahá celý film a s výnimkou poslednej štvrtiny hrá v roli presvedčivo (osobne sa mi jeho výkon pozdáva skôr ako Marek Majeský v Kandidátovi). No ostatní sa pri danom scenári nemôžu vypnúť k lepším kreáciam postáv, nie sú dostatočne rozpísaní. Mnohí iba fučia, pľujú, bratkajú sa, pijú a samozrejme, hojne nadávajú. Ťažko posúdiť ženské party, je tu iba jeden a nemôžem sa zbaviť pocitu, že zobrazovanie žien v slovenských filmoch je čoraz horšie. (Ako vhodne podotkla priateľka, ešte jeden taký film a na domácu tvorbu tak skoro do kina nepôjde.)Babie leto je príbeh vendetty po slovensky. Nemá príliš veľkú hĺbku, nesnaží sa opisovať spoločnosť a priamo vedie hrdinu k svojmu cieľu. Takých príbehov ste videli tucty, len nie na Slovensku. Dobré vedieť, že sa tu dá taký nakrútiť. Vo svetovej konkurencii patrí k slabšiemu priemeru.Babie leto (SR, 2013, 90 min.)Réžia: Gejza Dezorz

Babie leto

Autor: Michal Korec
Zdroj: Kinema