![]() |
| Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
|
Štvrtok 6.11.2025
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
|
Meniny má Renáta
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
|
|
|
|
|
|
|
|
08. 09. 2006
Brasileirinho
Mika Kaurismäki sa po troch rokoch vydáva opäť do Brazílie, tentoraz so snahou priblížiť nám zabudnutý hudobný žáner, spätý s touto krajinou. Už v roku 2002 vo filme Rytmy Brazílie poskytol pohľad na viaceré brazílske žánre. Prečo teda návrat k téme? Tento krát si zobral na mušku iba jeden hudobný druh, ktorý sa v Brazílii teší akémusi comebacku – choru. Prečo však táto zachádzka? Nuž, ako je jasne po prvých pár riadkoch tohto textu, je Kaurismäkiho film hudobným dokumentom. Nie je prvý ani posledný, čo samozrejme ešte neznamená predurčenosť k priemernosti (Wendersov Buena Vista Social Club si dnes užíva status kultového filmu).
V Brasileirinho sa Kaurismäki venuje prehliadanému a menej známemu žánru, ktorý má však vplyv na väčšinu brazílskej hudby. Prevažnú časť filmu sa dívame na záznam koncertov, alebo iných hudobných prejavov rôznych kapiel a jednotlivcov, venujúcich sa hlavne starému hudobnému štýlu, v jeho rôznych obmenách. Priestor medzi týmito vystúpeniami je vyplnený mini prednáškami o dejinách a rôznych vplyvoch sledovaného žánru, prípadne spomienkami samotných hudobníkov na prvé stretnutia s touto hudbou a jej vplyvom na ich život. Práve spomínané malé koncerty nesú v sebe najväčší náboj filmu. Poskytujú emocionálny zážitok pre každého hudobného fanúšika, so slabosťou pre gitaru a južanské rytmy. V opozícii ku spomínaným lektorským vstupom, alebo spomienkovým pasážam, sú tieto sekvencie veľmi dynamické a plné energie, čo je na strane jednej spôsobené - rytmom samotnej hudby a na strane druhej - klipovým strihom. Príjemne farebné snímanie ladené do žlta a zelena, znásobuje celkovú pohodovú atmosféru.
Divák má v kine pocit, že sleduje obrázkové CD-čko. Občas sa však môže stať, že budete cítiť potrebu predsa len oči zatvoriť a sústrediť sa iba na samotnú hudbu. Zážitok z filmu to pritom nijak nedegraduje. O žiadnu nepostrádateľnú informáciu totiž neprídete. Mankom Brasileirinha je však minutáž, ktorá síce svojimi 90 minútami nepôsobí nijak odstrašujúco, ale v sedemdesiatej minúte som sa sám neubránil pohľadu na hodinky. Nič by sa nestalo, ak by režisér film trošku skrátil, pretože spomínaná minutáž je naozaj vrchnou hranicou a tá celkom určite nebude sedieť každému.
Výsledné hodnotenie vyzerá teda nasledovne: Po kinematografickej stránke je Brasileirinho štandardným dokumentárnym filmom. Nikoho neurazí, ale ani nezdvihne nadchnutého zo stoličky. Ale vďaka subžánru hudobného dokumentu a vďaka vysokej prevahe skutočne muzikantských pasáží, ktoré diváka s príslušným hudobným vkusom uvedú skoro až do nirvány, dopadlo výsledné hodnotenie celkom pozitívne.
Brasileirinho (Brazília/Fínsko/Švajčiarsko, 2005, 90 min.) Réžia: Mika Kaurismäki. Scenár: Marco Forster, Mika Kaurismäki. Kamera: Jacques Cheuiche. Hrajú: Trio Madeira Brasil, Yamandu, Marcos Suzano, Hermeto Pascoal, Admilde Fonseca, Paulinho da Viola, Paulo Moura, Elza Soares
Brasileirinho
Autor: Tomáš Daneček
Zdroj: Kinema
