Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
15. 08. 2014

Chlapčenstvo

ChlapčenstvoČasozberné dokumenty nie sú novinkou či už vo filmárskom, či rozhlasovom svete – zaznamenávajúce cyklus tehotenstva, protidrogovej liečby, resocializácie, alebo všedného života. Nekorunovaný kráľ amerického nezávislého filmu, Richard Linklater však v priebehu 12tich rokov časozberným spôsobom natočil fikciu zachytávajúcu dospievanie. Pravdou síce je, že príbeh Chlapčenstva je sčasti príbehom samotného autora, ale scenár sa vyvíjal spolu s jeho hrdinami, respektíve hercami, ktorí ich zobrazujú: „ Keby hlavný predstaviteľ Ellar Coltrane vyrástol v zápasníka, zrejme by som to zapracoval do deja,“ vyjadril sa Linklater pre magazín Slate.

Podobným spôsobom režisér v podstate vytvoril aj kultovú trilógiu romantických filmov, ktorej poslednou kapitolou je (zatiaľ) Pred polnocou. Rovnaké autentické čaro – stať sa súčasťou vyvíjajúcich sa osudov postáv naprieč dekádami – preniesol Linklater aj do svojej pohlcujúcej novinky.
KINEMAVIDEO3147.Šesťročný Mason žije v malom texaskom meste, spolu so sestrou ich vychováva osamotená mama. Čo je tak všetko, čo potrebujete vedieť o úvode filmu – zvyšok je príbehom bežných ľudí zachytených v (ne)milosrdnom plynutí času. Aj keď voyeristická senzácia pri sledovaní starnutia jednotlivých hrdinov je dôležitým prvkom neopakovateľnej mágie Chlapčenstva – zostáva iba prvkom a nie cieľom. Niečo podobné sa predsa už podarilo aj sérii filmov o Harrym Potterovi.

Ohľadne jeho vzniku a technickej realizácie publikovali kultúrne magazíny mnoho publicistického materiálu, často však zabudli na to, akým skvelým dramatikom a režisérom Linklater vlastne je. Ako prirodzene a nenútene pôsobia jeho dialógy, ako majstrovsky je zachytený kontext daného obdobia – cez všetky drobnosti, ako je popularita už spomenutého čarodejníka, politické turbolencie, alebo rozvíjanie sa počítačových technológií. Čím tiež znázornil, ako významne popkulúra a ľudské produkty vlastne zasahujú do nášho súkromia.Linklater sa tak možno viac, než ktokoľvek pred ním, priblížil k zobrazeniu skutočného života vo fiktívnom filme – bez dramatických klišé – k ľuďom, ktorých po ceste opúšťame, k miestam, na ktoré zabudneme, či okamihom, ktoré strácame. A nie je na tom nič smutné, Chlapčenstvo upozorňuje na to, že najdôležitejšie momenty sa odohrávajú náhodne a neplánovane. Napríklad, keď scénu maturity hlavného hrdinu vymení za bežnú rodinnú oslavu s niekoľkými otravnými príbuznými, alebo keď ekonomická kríza útočí jedine zväzkom nezaplatených účtov a brigádou v upotenom fastfoode.

„Myslím si, že som mal vždy osobnosť spisovateľa – byť odosobnený od prítomnosti, jednoducho hľadať zo vzdialenosti hĺbku momentu, čo je zážitkom samo o sebe,“ povedal režisér vo veľkom profile časopisu NewYorker. Niekto by zrejme očakával viac – že sa dozvie všetky odpovede, že sa v závere po troch hodinách v kine uzavrú osudy všetkých hrdinov, že odhalí jedinečnú životnú múdrosť.
Vo filme sa prekvapivo málo filozofuje a prekvapivo veľa smeje – pričom pozitívna nálada je z plátna mimoriadne nákazlivá – možno zistíte, že sa cestou z kina nedokážete zbaviť úsmevu. Nehovoriac o soundtracku poskladanom ako zmrzlinový tanier hudobných sladkostí z posledných dvanástich rokov (Flaming Lips, Black Keys, Arcade Fire, Vampire Weekend) – a hercoch, ktorí nielen dobre starnú, ale aj dobre hrajú. Chlapčenstvo je tak ten jeden jediný kino zážitok, na ktorý určite nezabudnete – bez ohľadu na to, či okamihy prežívate, alebo okamihy prežijú vás. Boyhood (USA, 2014, 163 min.)Réžia: Richard Linklater. Scenár: Richard Linklater. Hrajú: Ellar Coltrane, Patricia Arquette, Ethan Hawke, Elijah Smith, Lorelei Linklater

Chlapčenstvo

Autor: Marek Hudec
Zdroj: Kinema