Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
14. 10. 2011

Jeden deň

Jeden deňMinule som dostal podivný nápad ozvať sa pár bývalým slečnám z mladosti, že ako sa majú a či sa oplatí s nejakou dať dohromady. U niektorých sa po 10-15 rokoch našiel skvelý potenciál, inde city dávno vychladli. Hrdinovia Jedného dňa na rozdiel odo mňa vydržali pri každoročnom stretávaní – a rovno 20 rokov. V ten istý deň sa stretávali na káve či skočili do divadla, medzitým pokecali, ako sa majú a pridali zážitky s úspechmi či sklamaniami vrátane ľúbostných momentov. A po dvoch dekádach zisťujú, že je na čase prestať stále odbiehať a ostať aj dlhšie ako 24 hodín...


Pôvodný nápad na tvorbu vzťahu s relatívne jasnou pointou (po rokoch sa asi dajú dokopy) je celkom svieži a treba oceniť, že sa snaží vymaniť z niektorých typických škatuliek súčasne a darí sa mu získať pozitívne body v mnohých. Už samotný žáner sa vymyká typickej kombinácii rom-kom, kde sa hrdinovia schádzajú a rozchádzajú len podľa vôle scenáristov, svojich nesprávnych rozhodnutí a vstupov vedľajších postáv (viď. zvláštné prešľapovanie v júnovej komédii Tvoj snúbenec, môj milenec). Iste, distribútor sa vás snaží nalákať na to typické – ale krása spočíva práve v opačnom postupe, hoci práve o schádzanie a rozchádzanie nie je núdza.

Jeden deň je predovšetkým sonda, ktorú ocenia primárne tí z nás, ktorí niekoho dobrých 20 rokov poznajú a aspoň na chvíľu o ňom uvažovali ako o partnerovi, eventuálne s ním aj taký či dlhší čas žijú. Pohľad na životy dvoch hlavných postáv a ich epizódy na jednej strane potvrdzuje absenciu celistvého deja (autori ho obetovali v prospech rozkúskovaného rozprávania i nepriameho popisu charakterov), súčasne sa venuje skôr detailom a životným bodom, ktoré môžu najviac rezonovať. Je vhodné zmieriť sa s výsledkom, že romantická zápletka tu časť filmu reálne absentuje, riešia sa úplne iné vzťahy (ktoré nie sú až také podstatné, lebo asi nevyjdú) a ku koncu zrazu príde finále, kde sa to hemží pár klišé a posledná dvadsaťminútovka je zrazu v kontraste s už vyrozprávaným.Niektorým divákom môže vadiť pár rysov: popri rozbitom rozprávaní, občas chýbajúcej gradácii či sem-tam chýbajúcemu tmelu medzi jednotlivými rokmi má film aj nevyrovnané tempo. Najprv upaľujú roky veľmi rýchlo a prvé scény sú relatívne krátke, že si ich ani nestačíme vychutnať, až príde nečakané spomalenie a ku koncu má azda štedré scény. V záujme stopercentnej adaptácie by musela mať stopáž asi 160 minút, potom by vám nevadilo ani časté striedanie žánrov: drámy, romantiky či komédie. Ale toto je po Crazy Stupid Love druhý film v rozpätí mesiaca ukazujúci reálny život, nie iba scenáristické kľučky vedúce v maximálne uspokojenie randiaceho publika.

Osobne oceňujem režisérku Lone Scherfig, ktorá dobrovoľne volí epizódny štýl a destiluje z neho čisté pocity, kľúčové momenty života dvoch dekád a veľa asociačných skokov rieši aj cez dialógy či šikovný strih. Hrá sa s filmovým jazykom a môže fungovať aj pri jednoduchom námete, ktorý sa dokáže životom slušne zauzliť. Dominujú hladko napísané dialógy i chémia ústrednej dvojice (Anne Hathaway zahrá asi každú romancu výborne, Jim Sturgess ako neokrôchaný chlapík stále núti k zamysleniu, čo vidí žena na neusporiadanom mužovi pri svojej úplne odlišnej náture). Pred nami je výborná kolekcia životných sledov: typických, možno aj nudných, nečakane ukážkových či nepríjemne pripravených. Ale Jeden deň má chuť rozprávať príbeh, ktorí píšu oni dvaja, nielen sledovať líniu, čo písal život. A oplatí sa chváliť Rachel Portman za skvostný soundtrack (zas!).Akceptujte finálne klišé, sústreďte sa na postavy, prehryzte sa cez pár príliš rýchlych strihov a na plátne sa odohrá esencia zaujímavého dvadsaťročného vzťahu. Nevidí sa často – mali by ste ju zastihnúť. A ak ste čítali knihu, nebuďte namrzení, že film je občas skratkovitý.One Day (USA, 2011, 108 min.)Réžia: Lone Scherfig. Námet: David Nicholls – rovnomenný román (2009). Scenár: David Nicholls. Kamera: Benoît Delhomme. Strih: Barney Pilling. Hudba: Rachel Portman. Hrajú: Anne Hathaway, Jim Sturgess, Patricia Clarkson, Ken Stott, Romola Garai, Rafe Spall, Tom Mison

Jeden deň

Autor: Michal Korec
Zdroj: Kinema