Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
04. 09. 2007

Jedné noci v jednom městě

Jedné noci v jednom městěJeden z tvorcov Fimfára 2 sa vydáva na samostatnú cestu s niekoľkými poviedkami s bábkami v hlavnej úlohe. Potvrdí svoje kvality?

Jan Balej vytvoril pre druhé Fimfárum jednu z poviedok (Moře, strýčku, proč je slané?) a teraz prichádza s cca hodinovým filmom s tromi poviedkami rozdelenými na ďalšie epizódy či časti. S výnimkou prostrednej poviedky nás pozýva do pochmúrneho sveta s hustou atmosférou českej metropoly, kde študuje ľudské charaktery alebo podivné miesta, v ktorých žijú.
Náplňou pomerne ambiciózna poviedka Ulity je sondou do života obyvateľov jedného domu. Nikto ho nechce a v skutočnosti ani nenavštevuje, pretože vyjsť s domácimi nie je ľahké vzhľadom na ich záľuby a až úchylné aktivity, ktoré tu skryté v bezpečí svojho obydlia predvádzajú. Silné individuality akoby sa predháňali v absurdných hobby – blší cirkus s nie príliš živým hmyzom, lov na medveďa v obývačke (holt, pán má rad loveckú sezónu v každom prostredí), muž obľubujúci zvláštne rituály s mŕtvymi psami a prípadne aj príslušníci cudzích etník či obyčajný narkoman rád skloňujúci kokaín a platobnú kartu vo všetkých smeroch. 


Druhá poviedka Větvička a Ploutvička razantne mení atmosféru celého filmu, keď nastolí obraz zo života dvoch susedov v priebehu štyroch období. Zaujímavosťou je, že hlavnými hrdinami je niekoľkometrová jabloň a kapor. Dvojica prechádza zábavnými i smutnými chvíľami, no napriek prvotnému rozdielu ponúka príjemné pocity pri pučiacej jari, strhujúcich letných momentoch či vianočnej melanchólii. Temnosť si tu vybrala s výnimkou niekoľkých snových sekvencií voľno a ľahší tón je prekvapivo oveľa sugestívnejší ako v predchádzajúcej poviedke s množstvom rozmanitých charakterov.
Finálna poviedka zhodná s názvom celého filmu (Jedné noci v jednom městě) je obsahovo najrozdrobenejšia, hoci sa skladá iba z troch príbehov v okolí zapadnutého námestia. Extravagancia z prvej poviedky sa opakuje a znásobuje vo viacerých podaniach – ak vás zaujíma, čo sa stane, keď si hluchý človek prišije cudzie ucho, navštívite kaviareň so zastaveným časom alebo nadobro prepadnete opojeniu spojenom s absurdným blúznením. Abstraktné podanie tu dosahuje maximum, dá sa povedať, že sa snaží o vyvrcholenie celého filmu a miestami tlačí na pílu všakovakých žánrov ako napríklad poetického hororu.
Bolo by vhodnejšie analyzovať každú poviedku samostatne, no to by museli byť v takej podobe uvedené aj do kina. Lenže Balej nám ich predkladá v celovečernom filme, pri ktorom síce stopáž neprestrelil, ale aj tak sa zdá byť v konečnom dôsledku ťažko únosná. A pretože dosahuje iba 67 minút, je zrejmé, že chyby resp. nedostatky treba hľadať inde. Obsahové vyznenie je dosť náročné vzhľadom na tri poviedky rozdrobené v prvej a tretej časti do troch či viacerých epizód. Spolu je ich takmer desať a hľadať medzi nimi obsahové spojivo je vskutku náročné. Preto je potrebné predsa len vrátiť sa k poviedkam a až potom k celku.


Ulity sa snažia viac-menej vsugerovať myšlienku, že ľudia i zvieratá žijú viac osamelo ako by dali prednosť symbióze alebo si pomáhali navzájom a hľadali spoločné ciele. Môže to byť smutné a táto spoločná myšlienka môže v množstve bizarností zapadať a vy si budete musieť náramne namáhať um, aby ste ju v štyroch piatich podivných segmentoch našli, ale je tam, resp. aspoň ja som ju našiel a tým pádom potvrdil jej existenciu. V tejto časti sa dočkáme viacerých zaujímavých filmárskych kúskov ako napríklad variabilnej kamery. Celkový dojem sa pohybuje niekde na úrovni 6/10.
Větvička a Ploutvička je úplne inou šálkou kávy. Mieru bizarnosti trošku tlmí a napriek prvotne zvláštnemu priateľstvu je zaujímavou a hrejivou ukážkou priateľstva v priebehu jedného roka. Oproti prvej poviedke vzbudzuje úplne iné pocity, hoci s jednou nocou či jedným mestom nemá spoločné prakticky nič. Je však paradoxne najlepšia (7/10), pretože po nej sa film ponára...
...do skutočnej Jedné noci v jednom městě a má vyvrcholiť. Schválne píšem, že má, pretože posledná trojica mini príbehov je do jednej poviedky dosť násilne spojená a hoci sa tu určité pointy nachádzajú (vrátane určitého prekvapenia), konzistencia finále nie je príliš silná a potvrdzuje sa tu celkový rezultát filmu prameniaci z celej ťažkopádnej hodinky či z každej minútky (pokus o finále – 3/10).


Forma tu jednoznačne prebíja obsah. Ten nie je príliš vrstevnatý a dokonca práve v poslednej tretine filmu ani zaujímavý a miestami sa vám môžu opakovať niektoré zámery a postupy z prvej tretiny. Ak by ste videli každú poviedku samostatne, napríklad v televízii, zvládli by ste ju vydýchať bez problémov. Ale film ako celok má problém, ktorý si zapríčinil sám... Vloženie prostrednej poviedky s inou atmosférou pomáha po dobu jej trvania. Kvalita sa zvyšuje, tempo trošku zrýchľuje. A potom príde finálna časť, ktorá je strašne zdĺhavá, neprinesie už nič nové a naopak, film odkopáva do samoúčelných momentov. Je skutočne prekvapivé zistiť, že aj 67-minútový film sa dokáže neskutočne vliecť a počas celej stopáže zaujať iba niekoľkými pohybmi kamery či nápadmi. Bábky sú animované slušne, to určite áno, ale tam formálna časť nadlho končí. A pretože obsah je dosť slabý a rozhodnutie necháva na divákovi, ktorý sa medzitým dokázal podaním mierne otráviť, má často problémy aj so svojou formou. Nehovoriac o skupine divákov zbožňujúcej bábkové filmy iného druhu (napríklad Tima Burtona) – tá môže byť podaním nemilo prekvapená a ťažko film dopozerá vôbec do konca.
Jedné noci v jednom městě je papierovo zaujímavý kúsok snažiaci sa nadviazať na dvojicu filmov Fimfárum, no jeho zvláštny, nepatrične kontrastný, rozdrobený a schválne zakrytý obsah snahu rozbíja a aj po stránke formy je skôr miernym sklamaním ako sviežim závanom do českej či svetovej kinematografie, kde hlavnú rolu hrajú bábky.
Jedné noci v jednom městě (ČR, 2007, 74 min.) Réžia: Jan Balej. Scenár: Jan Balej, Ivan Arsenjev. Kamera: Miloslav Špála. Hudba: Tadeáš Věrčák. Animácia: Alfons Mensdorff Pouilly. Námet: Jan Balej, Ivan Arsenjev. Literárna spolupráca: Michal Bureš

Jedné noci v jednom městě

Autor: Michal Korec
Zdroj: Kinema