Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
16. 10. 2008

Karamazovi

KaramazoviKeď Fjodor Michajlovič Dostojevskij napísal v druhej polovici 19. storočia Bratov Karamazovcov, vytvoril nadčasový román, rieku s mnohými spodnými prúdmi a bočnými prítokmi rozprávania (v podobe dejových línií, hlavných a vedľajších postáv a epizód), ktorý na svojej majestátnej ceste pohltí všetko, čo stretne. Keď sa Evald Schorm v 70. rokoch minulého storočia podujal zdramatizovať Dostojevského predlohu, vytiahol si z nej líniu metafyzickej detektívky: v nej sa pátra predovšetkým po vrahovi Fjodora Karamazova, ale aj po tom, či je Boh. Keď Petr Zelenka nakrúcal svojich Karamazovcov, vychádzal z oboch textov a ako výsledok predkladá vlastnú interpretáciu, pričom jej aktuálnosť a legitímnosť obhajuje výstižným a chytľavým sloganom – všetci sme Karamazovci... 

                 


Skupina hercov prichádza z Prahy autobusom na alternatívny divadelný festival do poľských oceliarní, aby tu vystúpili s inscenáciou Karamazovcov. Práve tento priestor by mal, akýmsi postmoderným gestom, zotrieť hranice medzi tými, čo hrajú, a ich divákmi (teda medzi javiskom a publikom), medzi divadlom-filmom a skutočnosťou. Akokoľvek kvalitné je technické spracovanie Zelenkovho diela, za daných okolností je, myslím si, pre pozorovateľa najatraktívnejšou zložkou práve herectvo jednotlivých zúčastnených. A to zvlášť keď si uvedomíme, že tu nie je herecká práca „iba“ technikou, nástrojom, ktorým aktéri publiku tlmočia idey či pocity, ale ona samotná je zároveň gestom viacjediného autora.
V neustálom vstupovaní do úlohy a vystupovaní z nej, respektíve v prelaďovaní medzi zmnoženými úlohami, sa sprítomňuje nielen hercova interpretácia postavy, ale aj režisérova, pričom sa, pochopiteľne, nezabúda ani na sprostredkovanie (i keď nevyhnutne neúplné) ducha Dostojevského majsterštuku. Nejde len o to, že by sme si v niektorých momentoch neboli istí, či herec hrá vo filme divadlo, alebo herca, čo hrá divadlo (aj keď to je základná rovina oného zmnožovania). Zelenka a spol. však túto hru dovádzajú až do extrémov a tak sa vynárajú otázky typu: "je David Novotný Karamazovom viac, keď hrá Dimitrija, alebo v zákulisí, keď rieši „pravú“ identitu poľského robotníka z továrne?". 


Je potom výlučne na každom potenciálnom divákovi, či prijme pozvanie zúčastniť sa na predvádzanom. Zážitok to môže byť pozoruhodný: so zatajeným dychom môžeme počúvať prehovor starého Karamazova o tom, že „človek pochopí, že je smrteľný, že nemá nádej na vzkriesenie a prijme smrť, a prijme ju rád. Bude ako Boh a všetko mu bude dovolené. A až bude človek Bohom, prestane platiť akýkoľvek zákon: všetko bude dovolené!“ či debaty o existencii Boha. Je dôležité zdôrazňovať otázku aktuálnosti témy zodpovednosti jedinca za jeho konanie? Aj keď sú Dostojevského Karamazovci v mnohých ohľadoch prototypom berďajevovskej ruskej idey: (1) (vrátane eschatologického zamerania k „posledným veciam“) - je spoločnosť, v ktorej žijeme, natoľko zdravá, že by moderné podanie týchto tém nemohlo byť (okrem iného) obrazom našej prítomnosti?
Okrem toho, pôžitok môžeme mať zo sledovania Karamazovcov aj (prakticky výlučne) estetický, a to opäť vo viacerých rovinách: či už sa kochať v pekných obrázkoch, vychutnávať si kvetnatý jazyk postáv/hercov, alebo kombinovať viacero zdrojov a vytvoriť si tak svoju vlastnú, špecifickú skúsenosť. Za seba môžem povedať, že aj pri opakovanom sledovaní som si našiel vždy niečo nové, čo ma zaujalo a upútalo moju pozornosť, hoci som Zelenkovi nezhltol úplne všetko a niektoré momenty ma vyrušovali. 


Napriek subjektívnym výhradám však nemôžem inak, ako vám odporučiť návštevu kina. Klasická látka je tu podaná v modernom šate, atraktívnom, no nie vtieravom, v istom zmysle až fascinujúcom. A hoci mi jeden výjav vo filme prišiel ako akýsi „postmoderný kŕč“, pri pohľade na celok môžem spokojne konštatovať, že práve tomu sa tvorcovia, chvalabohu, úspešne vyhli a pozoruhodnú klasiku „nesprznili“. Dokonca možno práve svojou verziou podnietia záujem novej generácie čitateľov o pôvodinu, z ktorej vychádzali...
Karamazovi (ČR/Poľsko, 2008, 113 min.) Réžia: Petr Zelenka. Námet: Fiodor Michajlovič Dostojevskij – román, Evald Schorm – dramatizácia. Scenár: Petr Zelenka. Kamera: Alexander Šurkala. Hudba: Jan A. P. Kaczmarek. Strih: Vladimír Barák. Hudba: Jan A. P. Kaczmarek. Hrajú: Ivan Trojan, Igor Chmela, Martin Myšička, David Novotný, Radek Holub, Lenka Krobotová, Michaela Badinková, Roman Luknár
(1) Nikolaj Alexandrovič Berďajev (1874 – 1948), ruský filozof, ktorý sa v knihe Ruská idea (Praha: Oikoymenh, 2003) pokúsil definovať podstatu ruského národa, tzv. ruskú ideu. Ako filozof náboženskej orientácie sa vo svojom diele opakovane obracia priamo k Dostojevského literatúre.

Karamazovi

Autor: Michal Michalovič
Zdroj: Kinema