Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
21. 08. 2009

Krvavé pobrežie

Krvavé pobrežieJohn Woo a holuby sa vracajú. Po niekoľkých úspešných blokbastroch a zopár filmoch, na ktoré sa pomaly aj zabudlo, sa Woo a jeho vtáci vrátili na rodnú hrudu, aby prispeli svojou “troškou” k filmom na historickú tému vojny troch čínskych kráľovstiev z 3. storočia.  Asi tri mesiace pred uvedením prvého z Woových filmov v Číne sa do tamojších kín dostali Tri kráľovstvá (Three Kingdoms: Resurrection of the Dragon) Daniela Lee. A hoci sa aj tento vyzbrojil zaujímavým kalibrom v podobe Andyho Laua, Maggie Q či Samma Hunga, na epos o bitke pri Červenom útese nestačil. Čo je dobrá správa pre nás. Čo zamrazí, je skutočnosť, že onen epos pozostáva z dvoch cca 150 minútových filmov a ku nám prichádza Woom zostrihaná verzia o polovičnej dĺžke.






 
Veru, usadala som do kinosály v obavách, pretože pôvodná verzia sa mi páčila a nemala som pocit, že by bolo treba strihať. Paradoxne a potešujúco, zostrih pre americký a európsky trh zasa nič nepostráda. Prudké krátenia sa dotkli najmä prvého dielu (končí  dlhým preletom holubice). Zostala z neho asi hodina, z ktorej vypadli viaceré vedľajšie motívy, pričom tie dôležité boli nahustené do obrazových skratiek a doplnené o úvodný voice-over a pár vysvetliviek pre “inostrancov”. Aj preto v úvode filmu miestami škrípe tempo. Táto chyba krásy však zostane zabudnutá, len čo sa film prelomí. V konečnom dôsledku je jednodielne Krvavé pobrežie akčnejšie, maskulínnejšie, monumentálnejšie. A vôbec, bližšie tomu, ako Johna Wooa pozná cieľové publikum.





Takže áno, v prvom rade už spomenuté vtáctvo. Nie síce v takých kŕdľoch ako v MI:II, ale tentoraz zohrá holubica aj inú než len estetickú rolu. Tam, kde Woo ubral na operencoch, pridal na ďalších svojich trademarkoch: zmysel pre česť a zodpovednosť za sľuby, mužské putá vyjadrené nielen slovom, ale aj pohľadom (osobitne scény Tonyho Leunga a Takeshiho Kaneshira sú miestami až znepokojujúce), vejúce čokoľvek, čo len môže, a precízne vystavané akčné sekvencie, vrátane skvelého bojovníka zachraňujúceho bábätko v bojovom virvare a dobovej verzie mexickej pasce (mexican stand-off). Dobre, posledné spomenuté je tak trochu aj dielo Coreyho Yuena, aktívne sa prebíjajúceho kung-fu filmami od počiatku 1970tych rokov, viac-menej paralelne s nositeľmi zvučnejších mien – Jackiem Chanom, Sammom Hungom či Yuenom Woo Pingom (Matrix). Ak vám aj jeho meno veľa nehovorí, vedzte, že výsledkom jeho práce sú dychberúce a prehľadné bojové scény muža (zvyčajne ten “náš”) proti mužom (tí “zlí”).
Veľkou devízou Krvavého pobrežia je živý komparz. Znie to možno úsmevne, ale pohľad na šíky vojsk z mäsa a krvi umocňuje celkový zážitok z precízne volených záberov, jázd, zmien medzi individuálnymi súbojmi a bojovými formáciami a z presne načasovaných spomalených záberov. Až zamrzí, že to isté sa nedá povedať o lodiach a niektorých digitálnych panorámach nad riekou. Opomenuté by nemali zostať ani šachové partie, ktoré medzi sebou rozohrávajú stratégovia a generáli a ktoré dávajú priestor jednak neakčným, až filozofickým, aspektom a tiež hereckej (inter)akcii. Práve ony totiž plnia dvojakú funkciu – oddychový čas, ale zároveň sú prostriedkom gradácie vnútorného pnutia, udržiavajú a posilňujú konflikt medzi oboma tábormi, ktoré sú si ťažkými protivníkmi, nútenými taktizovať, predvídať a hľadať slabiny toho druhého.


Holt, pri niektorých filmároch platí to, čo o bicyklovaní – keď sa to raz naučíš, ani Ben Affleck ti neublíži. John Woo oprášil svoje staré dobré Ja a oživiac takmer zabudnuté prvky jeho hrdinských krviprelievaní (heroic bloodshed) sa podpísal pod historický akčný film, ktorý úderom otvorenej dlane usadí hollywoodskych bratrancov za posledných desať rokov. Možno aj viac.
PS: Obsadení herci sú dosť výrazní na to, aby ste sa nestratili v menách a tituloch, hoci stručné oboznámenie sa s historickým pozadím neuškodí.
Chi bi (Čína, 2008, 150 min.) Réžia: John Woo. Scenár: John Woo, Khan Chan, Cheng Kuo, Heyu Sheng. Kamera: Yue Lü, Li Zhang. Hudba: Tarô Iwashiro. Hrajú: Tony Leung Chiu Wai, Takeshi Kaneshiro, Fenqyi Zhang, Chen Chang, Wei Zhao, Jun Hu, Chiling Lin 

Krvavé pobrežie

Autor: Kristína Aschenbrennerová
Zdroj: Kinema