Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia






kino
14. 04. 2019

Láska medzi regálmi

Láska medzi regálmiPravidelne sa pri filmoch venujúcim sa téme lásky a vzťahov zamýšľam, ako sa konkrétnej snímke darí priniesť do stvárnenia látky niečo inovatívne či obohacujúce. Väčšina nových projektov, ktoré s touto témou prichádzajú na strieborné plátno, len opakujú zabehnuté frázy a štruktúry. O výraznejšie vylepšenie podobných odvarov z odvarov sa zaslúžil nemecký film Láska medzi regálmi, ktorý prichádza v týchto dňoch do slovenských kín.

Hoci ide o klasickú ale v niečom mierne komplikovanú a melancholickú romancu, vo výsledku vidíme uveriteľnú love story rámcovanú v sklade veľkoobchodu. Láska medzi regálmi patrí tiež k málo filmom, ktoré sa priamo venujú práci, teda skôr pracovisku, ktoré často ovplyvňuje správanie svojich „obyvateľov“, v ktorom sú vzťahy nastavené podľa hierarchie a v ktorom beží život akoby v inej realite.
Nemecký režisér Thomas Stuber nie je úplným nováčikom, ale slovenskému divákovi je predsa len neznámy. Celovečerne debutoval v roku 2015 drámou Herbert, v ktorom bývalý boxerský šampión využije svoju telesnú schránku v novom zamestnaní ako vyhadzovač v klube a vymáhač dlhov. Medzi debutom a aktuálnou novinkou v našich kinách stihol natočiť len jeden televízny film Ein Mann unter Verdacht (2016). Za to na tohtoročnom filmovom festivale v Berlíne so svojou Láskou medzi regálmi zabodoval a odniesol si Cenu Ekumenickej poroty. (Snímku sme mali možnosť vidieť už počas jesennej prehliadky Be2Can.)
KINEMAVIDEO4904.
V centre filmového príbehu stojí mladý bitkár Christian, ktorý má pochybnú minulosť. Chce začať odznova a preto sa zamestná ako pomocná sila vo veľkosklade nešpecifikovaného supermarketu. Každá zmena v kariére reprezentuje pre človeka nový začiatok. Pre Christiana o to viac. Po odpykaní trestu potrebuje utiecť pred kamarátmi, ktorí ho navádzajú na zlé chodníčky plné pitiek až do rána. Christiana však v novom zamestnaní ku žiadnej závažnejšej robote nepúšťajú. Napriek tomu, že sa v práci zlepšuje, jeho sen obsluhovať vysokozdvižný vozík ostáva stále nedostupný.

Christiana sa ujíma starší kolega – Bruno (osvedčený Peter Kurth). Pomáha mu pochopiť, ako to chodí a ako v novom prostredí zapadnúť. Taktiež mu ozrejmuje, ktoré oddelenie má aké pravidlá a v akej bubline koexistuje s ostatnými. Pretože sklad je obrovský, ľudia z iných sekcií „narážajú“ na seba len sporadicky. Ani samotní zamestnanci jednotlivých oddelení medzi sebou príliš nekomunikujú. Každý si sleduje vlastnú prácu. Christian postupne nachádza v Brunovi druhého otca. Jedného dňa počas prestávky stretáva krásnu a prostorekú Marion z oddelenia lahôdok. Napriek tomu, že ho od prvej chvíle zaujme, svoje city neprejaví. Okrem vlastnej povahy stojí pred ním totiž ďalšia prekážka – Marionin manžel... Koniec koncov, nie všetko vo filme je dopovedané či verbalizované, ide skôr o emócie.
Christiana vo filme stvárňuje nemecký herec a tanečník Franz Rogowski, ktorého si môžeme pamätať z filmov Victoria (2015), Happy End (2017) či Transit (2018). Práve jeho krátka filmová skúsenosť výrazne posilňuje celkové autentické stvárnenie postavy. Jeho Christian je tichým pozorovateľom, ktorý si väčšinu svojich názorov necháva pre seba. Aj minulosť v podobe tetovania po tele si radšej zakrýva pod čistou košeľou. V úlohe svojskej predavačky spoznávame nemeckú herečku Sandru Hűller, známu z vydarenej komédie Toni Erdmann (2016), kde si zahrala dcéru Inez. Sandra svojím herectvom opätovne potvrdzuje talent a miesto medzi najlepšími súčasnými európskymi herečkami.

Thomasovi Stuberovi sa podarilo do filmu prepašovať svedomito odpozorovanú skutočnosť, ktorú naviac obohatil dojemnými maličkosťami, ako napríklad pravidelné púšťanie hudby pracovníkom supermarketu v nočných hodinách hneď po ukončení otváracích hodín až pokým sa obchod znova neotvorí. Vďaka presvedčivým detailom, divák neustále doceňuje prienik do pre neho tak málo známeho prostredia. Snímka však nemá len informačnú hodnotu. Hoci režisér svojich hrdinov predstavuje ako mierne komplikované osobnosti, ich vzťah zobrazuje reálne a obyčajne, s vysokou mierou empatie. A práve túto všednosť možno považovať za najviditeľnejšiu devízu diela.
Kamera Petra Matjaska plnohodnotne dotvára obsah filmu. Skvelo využíva symetriu a perspektívu, v ktorej sa strácajú dlhé rady regálov s produktami. Ako farebný kontrast ku skladom pridáva príbytky Bruna či Christiana alebo ponurú zastávku autobusu. Film ukazuje moderný svet, ktorý však človek dokáže svojimi citmi zjemniť.
Láska medzi regálmi je krehká, civilná a realistická romanca z miesta, odkiaľ nevidieť nebo. Pre svoje viaceré kvality si pozornosť isto zaslúži. Zásadné témy, ktoré nevyjdú zo skladov von, si hrdinovia zdieľajú len v krátkych prestávkach. Avšak napriek zdanlivej všeobecnosti snímke sa podarilo priniesť na plátno ľudské teplo.
In den Gängen (Nemecko, 2018, 125 min.)Réžia: Thomas Stuber. Scenár: Clemens Meyer, Thomas Stuber. Hrajú: Franz Rogowski , Sandra Hüller, Peter Kurth, Henning Peker, Ramona Kunze-Libnow...

Láska medzi regálmi

Autor: Barbora Gvozdjáková
Zdroj: Kinema