Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
17. 03. 2019

Leto

LetoGitary, dlhé vlasy, lacné víno a sladká chuť zakázaného ovocia, ktorá aj v pasci totality dokáže človeku poskytnúť pocit nekonečnej slobody. Ak ste dospievali v socializme za čias bigbítu, podpultových blšákov s platňami a rozhnevaných dôchodcov, ktorí dávajú neprístojnej mládeži prednášky o zhubnosti “západných vplyvov”, Leto ruského režiséra Kirilla Serebrennikova vám zabrnká na nostalgickú strunu.

Čiernobiely výlet v čase za skutočnými hrdinami petrohradskej umeleckej subkultúry zo začiatku 80.rokov 20.storočia je nabitý výbornou hudbou, lahodnými hereckými výkonmi a sviežim závanom originality. Premiéru mal na festivale v Cannes ešte v máji minulého roka, jeho tvorca však pri tom byť nemohol, keďže práve sedel v Rusku v domácom väzení pre údajnú spreneveru štátnych dotácií. Celkom príznačne pre jeho najnovší film, Serebrennikov je doma konzervatívcami považovaný za odpadlíka, ktorý nakrúca snímky s protivlasteneckou tematikou a neštíti sa hovoriť ani o takých tabuizovaných témach, ako je homosexualita. Za Leto mu však nejakú tú cenu udelili aj v ruskej domovine. Neodškriepiteľne si to, napokon, zaslúži.
KINEMAVIDEO4932.
Hovoria vám čosi mená Michail Naumenko a Viktor Coj? Ak nie, vedzte, že sú to frontmani kapiel Zoopark a Kino, ktorí v Rusku platia za nefalšovaných priekopníkov rockovej muziky a štatút kultovosti si v zasvätených kruhoch udržujú až podnes. Práve “Mike” (Roman Bilyk) a Viktor (Teo Yoo) sú tiež hlavnými hrdinami snímky Leto. Neviazaným štýlom pretkaným hudobnými vsuvkami rozpráva príbeh ich stretnutia a kolaborácie, ale aj osudového ľúbostného trojúholníka, ktorý tvorili s Michailovou krásnou manželkou (Irina Staršenbaum).

Film sa odohráva v ošuntelých petrohradských bytoch s vysokými stropmi a zanedbanou eleganciou niekdajšieho buržoázneho rozkvetu. Ale aj na neviazaných večierkoch v prírode či v zriedkavých, no predsa fungujúcich rockových kluboch, ktoré boli v rámci propagácie dobrého vkusu ochotné ohýbať diktát cenzúry v prospech muzikantov (vtipným momentom je povinnosť účastníkov sedieť počas koncertov pokojne na stoličkách, ako na nejakých klavírnych recitáloch). Michail a jeho blízki priatelia trávia dni v nudných, no povinných zamestnaniach. Ale po večeroch sa spoločne ponárajú do zbierok rockových platní, prekreslovania plagátov či prekladu textov svojich muzikantských idolov, akoby táto umelecká revolta bola ich jediným únikom z uniformnej reality socializmu.
Leto sa zameriava na socialistických anti-hrdinov, ktorí zbožňujú a napodobňujú Lou Reeda, Blondie, Iggyho Popa, Davida Bowieho či Sex Pistols a často to kvôli tomu v živote nemajú celkom ľahké. Nečakajte však žiadnu filmovú ponosu na minulý režim, ani vyostrené konflikty (ak, tak ostávajú v surrealistickej rovine snových vsuviek, ktoré sa odohrávajú len v hlavách filmových aktérov). Kirill Serebrennikov sa napriek svojej povesti spoločensko-politického kritika v Lete zameral na optimistického ducha priateľstva, spolupatričnosti a tvorivosti, ktorý obmedzenia “zhora” chtiac-nechtiac len umocňujú.

Možno sa vám to bude javiť trochu bezzubé a prehnane idealistické. Vo výsledku to však z Leta robí mimoriadne pozitívny a ľahký film, ktorý sa v minulosti hrabe s blahosklonným úsmevom, bez zášti a obviňujúco natiahnutého ukazováka. Zároveň vďaka tomu film pôsobí absolútne nadčasovo a nič mu nebráni osloviť aj divákov, ktorí so socializmom žiadny osobný presah nemajú (či už na to sú primladí, alebo pochádzajú z iného geopolitického prostredia).
Samotný príbeh Michaila, Viktora a Natalie je načrtnutý len letmo. Má svoju sladko-bôlnu hĺbku, ale ostáva len v náznakoch a nezaplieta diváka do detailných peripetií a kotrmelcov. Celkový dojem nostalgickej “pohľadnice” zo starých dobrých čias to filmu pomáha príhodne dotvoriť a umocniť. Silná hudobno-lyrická zložka, navyše, prozaické vyprázdnenie filmu veľmi šikovne prekrýva a vypĺňa. Leto je, skrátka, ultimátny “feel-good” film s dušou aj štýlom, ktorý vás s najväčšou pravdepodobnosťou príjemne prekvapí - a hádam aj trošku chytí za srdce.
Leto (Rusko, 2018. 126 min.)Réžia: Kirill Serebrennikov. Scenár: Mikhail Idov, Lili Idova, Ivan Kapitonov, Natalya Naumenko, Kirill Serebrennikov. Hrajú: Teo Yoo, Irina Starshenbaum, Roman Bilyk ...

Leto

Autor: Hana Lippová
Zdroj: Kinema