Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
22. 01. 2015

Mami!

Mami!Psychická porucha pozornosti sa u detí prejavuje od ranného veku neprimeranou impulzivitou, hyperaktivitou a niekedy aj násilným správaním. Trpí ňou aj hlavný hrdina novinky talentovaného mladého (25 ročného) režiséra Xaviera Dolana. Mami! získala cenu poroty na festivale v Cannes a Kanada film vybrala ako ašpiranta na cudzojazyčného Oscara. Jeho príbeh znázorňuje snahu nezvládnuteľného mladíka, unavenej matky a zakoktávajúcej sa učiteľky nájsť medzi sebou krehkú rovnováhu.Niežeby bola postava Stevea napísaná ako bezcitný sociopat – pripomína skôr zábavného sympaťáka, ktorý občas nedokáže ovládnuť vlastný hnev. Nebezpečenstvo neplynie z toho, že by mal zlomyseľné myšlienky, ale z nevypočítateľnosti, ktorá ho v priebehu sekundy dokáže zmeniť v besné zviera. Náročné životné podmienky sa v Dolanovom podaní nestávajú terčom humoru, ani stereotypizácie: „ Nie je správne ľuďmi pohŕdať, pozerať sa na nich zvrchu. Mojou snahou je skôr hľadať pozície, v ktorých by zastávali úlohou obetí, alebo jednoducho zbožňovať každý ich pohyb,“ povedal režisér pre denník Libération. Mami! pôsobí zároveň ako jeho divácky najprístupnejší, ale aj najvyzretejší film.

KINEMAVIDEO3209.Tvorca v novinke opustil queer problematiku, ktorá bola doteraz poznávacím znamením jeho filmov. Zatiaľ, čo v jeho predošlých sa ľudské tragédie odvíjali na pozadí hľadania sexuality, jej zasadenia do spoločenského života a skrývania sa pred odmietavými postojmi okolia, Mami! zostáva počas celej dva a pol hodinovej stopáže sústredená vo vnútri vzťahového trojuholníka. Príbeh je oveľa lineárnejší, priamejší a uzavretejší, čomu zodpovedá aj zoštíhlený obrazový formát s výraznou farebnosťou, pripomínajúci displej smartfónu. Štvorcový rozmer akoby dopĺňal úzke, hranaté, sebecké videnia, ktorému občas postavy nevedome podliehajú. Ten sa zmení počas deja iba dvakrát a bolo by veľkým spoilerom napísať prečo.

V Dolanovej štylizácii opäť zohráva kľúčovú úlohu hudba, ktorá by sa jednoducho dala označiť za citovo vydierajúcu. Vybraná bez zjavného vkusu, mimo časových období – asi na žiadnom inom mieste by sa neozvali krátko po sebe hipsterská kráľovná Lana Del Rey, inštrumentálny úryvok z posledného albumu amerického speváka Becka, niekdajšia popová hviezda Céline Dion a opočúvaná (ale milovaná) gitarová balada Wonderwall od bratov Gallagherovcov. Napriek tomu každá skladba dokonale dopĺňa melodramatickú atmosféru, kde sa v rýchlom cykle strieda absolútna eufória so smrteľným strachom, zúfalstvo s odmenenou nádejou. Divák sa ocitá uprostred emočnej húsenkovej dráhy, s jedinou istotou: že žiadna nálada neostane dlho stabilná. Tu sa zjaví slza zo straty akejkoľvek dôstojnosti, tu z katarzného dojatia. Dolanovou prednosťou je obdivuhodná schopnosť znázorniť plynulý prechod v týchto hraničných polohách, jeho zámer by sa v rukách iného tvorcu pokojne stratil v labyrinte nejasných obrazov s dvojzmyselnými odkazmi – zábery v Mami! sú však krištáľovo čisté a prehľadné. Každý motív, každá akcia a reakcia plynie dokonale logicky bez prerušenia. Tá agresívna energia, ktorá robí film nezabudnuteľným plynie z toho, ako úspešne nás dokáže vtiahnuť a nakaziť pocitmi hrdinov.

Dolan sa v novinke druhý raz vrátil k téme vzťahu medzi matkou a synom. Aby bola podobnosť medzi filmami znázornená ešte jasnejšia, mamu hrá v oboch rovnaká herečka, Anne Dorval. V režisérovom čiastočne autobiografickom debute homosexuálny syn rebeluje voči rodičovi zdanlivo nekompetentnému pochopiť jeho potreby. Vina sa prevracia k materskej postave stratenej vo vlastnom živote, pričom syn pôsobí ako obeť zlých rodinných pomerov. Mami! nakrútená o 5 rokov neskôr ako Zabil som svoju matku, zdá sa, skúma rovnakú pôdu avšak dospelejšou optikou. Empatia sa tentoraz prikláňa na stranu bezmocného rodiča uväzneného v bezvýchodiskovej situácii – s dvomi možnosťami rozhodnutia, zlou a horšou. Autor je radktor denníka SMEMommy (Kanada, 2014, 139 min.)Réžia: Xavier Dolan. Scenár: Xavier Dolan. Hrajú: Anne Dorval, Antoine-Olivier Pilon, Suzanne Clément

Mami!

Autor: Marek Hudec
Zdroj: Kinema