Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
27. 03. 2015

Mesto 44

Mesto 44Ak je v Európe národ, ktorý bude rozprávať o hrôzach vojny a točiť filmy aj sto rokov po ukončení druhej svetovej, budú to zrejme Poliaci. Ich neúnavná snaha vysporiadať sa s minulosťou nám prináša ďalšie pohľady. V réžii 30-ročného Jana Komasu už cítiť inšpiráciu nielen históriou, ale moderným štýlom či videohrami. Je to veľký sugestívny celok, ktorý má osloviť mladšiu generáciu.Život varšavských adolescentov v lete 1944 nie je spočiatku taký ťažký. Tu sa pritrafí troška roboty, tam výlet k rieke a večer spievanie pri ohni. Lenže okupácia prináša ťažké prežívanie a za bránami sa šíria zvesti o prichádzajúcich Rusoch. Stefan si vytrpel svoje a keď nadíde šanca angažovať sa do vznikajúceho odboja, neváha. Je otázka času, kedy sa budú môcť mladí ľudia zapojiť do Varšavského povstania – malo trvať iba tri dni, no vznikla z neho jedna z najkrvavejších kapitol 20. storočia. Na začiatku leta 1944 malo hlavné mesto 900 tisíc ľudí a na konci sotva tisícku...

KINEMAVIDEO3476.Z množstva pohľadov na vojnu si vyberá Jan Komasa spočiatku bezstarostný: mladí ľudia okolo 18-20 rokov vnímajú svet (i vojnový) inak ako ich matky či mladší súrodenci. Mesto 44 ukazuje počiatočný zápal pre ideály, formujúci sa odboj a zároveň tenkú hranicu, po ktorej sa ocitnú v tuhej vojnovej vrave. Vízia na budúcnosť nebola dobrá: okupáciu chceli mladí prelomiť účasťou v boji na vlastnú päsť. Rýchlo pochopia, že odboj je síce pekná vec, no treba silnú militantnú organizáciu. Mesto 44 dobre ukazuje stav pred povstaním, a potom nechá vraždenie plynúť naplno.Zatiaľ čo prvé dni povstania majú určité ciele a my sledujeme ich plnenie, druhá polovica rezignuje na ne, sústredí sa na blúdenie, schovávanie, občasné stretnutia. Stefan, Alica i Kamila putujú najprv spolu a neskôr oddelene, vystriedajú mestské časti, kedy príde šikovný medzititulok. Hoci mnohým nepovie veľa, cítiť, že Komasa chce postupovať podľa histórie. Pobehovanie po meste sa zdá byť najprv ako nelogické a niektoré kroky v scenári takmer také sú, lebo správanie hrdinov nie je vždy racionálne – chvíľu sa tvorí jeden pár, hrdinka sa dokonca obetuje pre transport milého a on ju zrazu opustí. Lenže v Stefanovi sa toho bije príliš veľa súčasne: rany osudu, zamilovanosť, túžba ukázať seba či naplniť pocit pomsty voči Nemcom. Je to tímový hráč, no v istých momentoch sebec, čo za sebou necháva milovanú. Alebo je to snaha o ukážku nejednosti rozhodovania hrdinu?

Milostná línia je vôbec zaujímavo načrtnutá a riešená. Nie je priamočiara, v jej priebehu vidieť mnoho prekážok, podivných rozhodnutí a dokonca celý milostný trojuholník. Správanie hrdinov nie je vôbec racionálne v otázke citov a niektorých krokov (skôr spontánne a nepremyslené) – ale občas efektne vyzerá. Najmä keď Komasa pri prvom bozku či scéne milovania nastaví spomalený záber a nečakanú hudbu. Áno, elektronickú hudbu by ste v tomto filme rozhodne nečakali a najmä nie v istej scéne...Spomalených záberov a vojnových scén tu nie je málo. Nejedno prebehnutie po bojisku či osudový moment hrdinov rieši Komasa cez spomalovačky, svištiace guľky či pohľad z očí hrdinu. Vtedy sa asi niektorým divákom vybaví Call of Duty – režisér už v prvej akcii nasadzuje tento pôsobivý štýl. Neraz padne vhod, je autentický, aj finálna prestrelka má celkom dobrý štýl. Akcia je na európske pomery silná a celý film môžeme my či iné národy obdivovať.

Mesto 44 ukazuje tradičnú tému nezmyselnosti vojny a navyše posilnenú pocitom, že z Varšavy sa nedá ujsť. Rieka je v nedohľadne, úkryt tiež. Oplatí sa žiť pre lásku, čo vydrží týždne? Ako rýchlo opustiť rodinu, žiť pre vlasť? Sledovať zabitie svojich kamarátov? Klaustrofóbia sa derie vpred a čoraz väčšmi túžime opustiť toto Bohom zabudnuté miesto. Bojovať ešte či len prežiť?A Jan Komasa rád strieda žánre: vojnovú drámu mixuje s akčným filmom a dokonca s jednou scénou ako z hororu. Má silné momenty aj na pomery vojnového filmu, keď prší krv či odpálený tank. Jeho hudba je chvíľami dramatická, inokedy klasická a jeden zremixovaný dubstep. Toto je videnie vojny 33-ročného režiséra. Drží nás v napätí prakticky celých 130 minút. Kto prežije, kto zomrie? A finálny záber má šmrnc i bolestivý efekt. Nie je to vyrovnaný celok, ale zaujme a slabšie povahy zarazí.Miasto 44 (Poľsko, 2014, 130 min.)Réžia: Jan Komasa. Scenár: Jan Komasa. Hrajú: Józef Pawłowski, Zofia Wichłacz, Anna Próchniak, Antoni Królikowski, Tomasz Schuchardt, Michał Meyer, Grzegorz Daukszewicz, Michał Żurawski

Mesto 44

Autor: Michal Korec
Zdroj: Kinema