Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
03. 02. 2012

Miestnosť samovrahov

Miestnosť samovrahovDobrá spoločnosť, alebo len maska za ktorú sa dá schovávať? Povrchnosť a faloš kontra neviditeľné pravdy, i tak možno skratkovito popísať príbeh Dominika, hlavného hrdinu snímky Miestnosť samovrahov. V rodine Santorskich všetko "funguje" ako má. Úspešní, ambiciózni rodičia - on ašpiruje na miesto vo vysokej politike, ona sa venuje móde na svetovej úrovni – rovnako ako ich jediný dospievajúci syn. Dominik v škole dosahuje výborne výsledky, v kolektíve je uznávaný, pekne sa oblieka, dobre vyzerá. V priebehu necelých štyroch mesiacov oddeľujúcich mladíka od skúšky dospelosti sa všetko rozplynie. Z nevinnej zábavky na večierku sa postupne stáva problém, prerastajúci cez hlavu Dominikovi i jeho rodičom.


Poľský režisér Jan Komasa sa z odvahou pustil do témy spoločenského nepochopenia súčasnej mladej generácie, ktorú obalil do modernej, vizuálnej podoby. Film pozostáva z hraných pasáží prezentovaných formálne zvládnutou optikou kameramana Radoslawa Ladczuka a zidealizovanej antireality mladých avatarov. S použitím počítačovej animácie divák preniká priamo do uzatvorených priestorov virtuálnej reality. Tu sa z outsidera stáva neohrozený super hrdina, ktorý ma najkrajšie dievča i rešpekt ostatných. Iluzívnosť vybájeného sveta je však vratká ako domček z karát, podobne ako Komasov film. Režisér a scenárista v jednej osobe len ťažko dokáže udržať tempo filmu, nádejne nastolené na začiatku. Priamoúmerne s gradáciou deja klesá úroveň snímky po formálnej, filmárskej stránke k záchrane jej bohužiaľ  nepomôže ani prostredie Dominikovho „dokonalého sveta“ .

Snímka otvorene zvolenými technickými postupmi a útekom pred skutočnosťou odkazuje na Cameronov veľkofilm. Zatiaľ čo v americkom kontexte sa na prvé miesto kládla dokonalosť fiktívneho sveta, v poľskom ponímaní sa táto stránka prezentuje v podobe veľa vravnej a blízkej generácii hlavného hrdinu. Čím si Miestnosť samovrahov jasne určuje svoje publikum. Generácia detí vyrastajúcich na sklonku nového milénia, žijúca realitou počítačových hier či internetom a samozrejme ich rodiča. Pre nich je film vztýčeným ukazováčikom upozorňujúcim na neviditeľné, fiktívne nástrahy modernej doby. Komasov zámer osloviť mladú generáciu zdieľa i slovenský distribútor snímky.
Asociácia  slovenských filmových klubov vybrala Miestnosť samovrahov do svojho audiovizuálno-didaktického projektu určeného pre študentov stredných a (druhého stupňa) základných škôl. Vo vzdelávacom prostredí spoločne s náležitým metodickým popisom má Komasaova moralizácia čo povedať. V priestoroch filmového klubu, u publika nespĺňajúceho požadovaný vekový priemer môže naraziť na nepochopenie svojimi prvoplánovými klišé - vyťahovanie „skrytých“ rodinných kostlivcov, problematika nelegálneho prisťahovalectva, detský počítačový svet či formovanie členov emo komunity. Pre diváka bez tendencie utiekať sa k virtuálnym svetom, plných klamstiev, bude pravdepodobne veľmi zložité vytvoriť si vzťah k mladučkému, rozmaznanému snobovi a sledovať jeho pád na dno medzi úbožiakov schovávajúcich sa za samovražedné a seba poškodzujúce video záznamy.

Celovečerný debut Jana Komasa inšpirovaný skutočnou udalosťou i literárnou klasikou- Hamlet (priamy odkaz v snímke) a Utrpenie mladého Werthera - je bez pochýb filmom plným kontroverzie, po stránke obsahu, formy i hodnotenia ( hlavná cena na MFF v Cottbus, Modrý anjel na MFF Artfilmfest). Zostáva na posúdení diváka či príjme trápenia dánskeho princa a nešťastného zaľúbenca v súčasnom, technikou deformovanom svete oslavne, alebo nie.
VYPOČUJTE SI ZVUKOVÚ RECENZIU FILMU
Sala samobójców (Poľsko, 2011, 110 min.)Réžia: Jan Komasa. Scenár: Jan Komasa. Kamera: Radoslaw Ladczuk. Strih: Michal Jacaszek . Hudba: Bartosz Pietrasz. Hrajú: Jakub Gierszał, Roma Gąsiorowska-Żurawska, Agata Kulesza, Krzysztof Pieczyński

Miestnosť samovrahov

Autor: Zuzana Štefunková
Zdroj: Kinema