Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
02. 04. 2017

Nocturama

NocturamaPred piatimi rokmi skrsla v hlave výrazného francúzskeho tvorcu myšlienka nakrútiť film o terorizme. V čase, keď ešte nebol Paríž poškvrnený útokmi šialencov, vizionársky režisér začal písať scenár. V súčasnosti sa tak spočiatku abstraktný námet premenil na pálčivú a hrozivo aktuálnu tému.

Výrazný autorský režisér Bertrand Bonello poňal tému podľa očakávaní svojsky a inovatívne. Príbeh zostáva v úzadí, do popredia vystupujú najmä forma a atmosféra. Znepokojujúci a mätúci tón udáva najmä nevykreslený motív brutálnych skutkov partie mladých teroristov, ktorí sa rozhodnú vystaviť francúzsku metropolu sérii výbuchov a vrážd. S chladnokrvnou istotou a odhodlaním diváka sprevádzajú stanicami metra a za cieľ cesty si volia turisticky najatraktívnejšie štvrte Paríža.
KINEMAVIDEO4040.
Trochu netradičné putovanie Parížom zacielia na obchodný dom, kde plánujú prečkať noc a zavŕšiť svoje vyčíňanie. Miesto predstavujúce vrchol konzumu sa stáva vďačnou kulisou na tvorcove viac či menej vypointované zámery. Verný svojej dekadentnej štylizácii sa pohráva so svojimi antihrdinami a vystavuje ich narastajúcej neistote a strachu. Počiatočné sebavedomie aktérov stráca na sile a postupne sa prepadá do apatie. Mladícka revolta vybičovaná do extrému, extrémizmu až teroru postupne vyznieva povrchne a iluzórne ako miesto, kde trávia noc.

Bonello zvolil príhodný názov pre svoj autorský film. Výraz nocturama pochádza zo zoologického termínu pre nočné videnie zvierat, v prenesenom význame označuje aj nočné mory. Režisér priznáva inšpiráciu názvom albumu Nicka Cavea, ktorého požiadal o povolenie pomenovať svoj triler rovnako. Caveovu hudbu však nepoužil, tú si ako pri väčšine svojich filmov skomponoval sám. Atmosférická elektronika dokonale sprevádza choreografiu terorizmu a eskaluje napätie. Používa aj existujúce popové skladby, pričom Call Me od Blondie či My Way v prevedení Shirley Bassey získavajú v tomto kontexte celkom iný význam.
V Bonellovom režijnom prevedení má každý detail svoje miesto. Opäť dokazuje, že je výnimočný vizuálny tvorca. Podobne ako v prípade predchádzajúcich snímok Nevestinec a Saint Laurent hrá na efekt. Štýlovosť zo sveta kurtizán či módy dokáže preniesť aj do terorizmu bez toho, aby utrpel žáner. Hoci predviedol ukážkovú hru s obrazom, fabulácia často mizne a divák sa stráca v efektných záberoch.

Artová žánrovka predstavuje kompaktný celok a vedie svoje postavy v dokonalej synchronizácii. Ako názov hovorí, je ako nočná mora. Pre udržanie dôvery diváka je však potrebné občas prebudiť aj realitu. Bonello očividne nechce analyzovať terorizmus a už vôbec nie ho racionalizovať. Kráča po línii vlastnej invencie a všetko podriaďuje svojmu rukopisu.
Režisér nie je milosrdný k ničomu, čo symbolizuje francúzsku spoločnosť, upaľuje Johanku z Arcu, nemá zľutovanie s inštitúciami ani s jednotlivcami. Anarchiu a revoltu doviedol v tomto filme ad absurdum, ale zato štýlovo.
Nocturama (Francúzko, 2016, 130 min.)Réžia: Bertrand Bonello. Scenár: Bertrand Bonello. Hrajú: Vincent Rottiers, Adèle Haenel, Finnegan Oldfield, Luis Rego, Manal Issa, Hamza Mezziani, Rabah Nait Oufella, Eric Herson-Macarel...

Nocturama

Autor: Barbora Bačíková
Zdroj: Kinema