Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
23. 04. 2009

Odpor

OdporRežisér Edward Zwick je filmový cestovateľ, a to ako priestorom, tak i časom. Jeho snímky sa zväčša zameriavajú, viac či menej, na konkrétne historické udalosti. Napríklad Glory (1989) pojednáva o prvej černošskej bojovej jednotke v americkej občianskej vojne. Posledný samuraj (2003) zachytáva úpadok tradičných hodnôt v Japonsku druhej polovice devätnásteho storočia. O pašeráctve drahokamov a občianskej vojne v Sierra Leone zasa rozpráva Krvavý diamant (2006). Kto videl menovanú trojicu diel, má pomerne jasnú predstavu o tom, ako vyzerá režisérov aktuálny Odpor. Ten je príbehom skupiny bieloruských židov bojujúcich o prežitie počas druhej svetovej vojny ukrývaním sa v lesoch.






 
V centre rozprávania stojí Tuvia Bielski (Daniel Craig), najstarší zo štyroch bratov a vodca nacistami prenasledovanej polopartizánskej skupiny. Polopartizánskej preto, že väčšina jej členov bojuje s Nemcami len ak sú k tomu okolnosťami bezprostredne dotlačení. Časť skupiny reprezentovaná druhým bratom Zusom (Liev Schreiber) však nechce bojovať len o prežitie, ale viesť intenzívny odboj, následkom čoho vzniká v kolektíve napätie. Teda rovnako ako vonkajšia hrozba zo strany Nemcov, doliehajú na skupinu aj rôzne tlaky z jej vnútra. Vďaka častým pochybám, nezhodám, konfliktom a ostrým názorovým výmenám, pričom tvorcovia nedávajú vyložene za pravdu žiadnemu z postojov, nepôsobia hrdinovia čiernobielo.
Snímka však v prvom pláne ponúka dramatický príbeh plný romantického heroizmu. Pokojné dialógové scény striedajú akčné, dojímavé a romantické scény, nechýbajú napínavé momenty, dramaticky vyhrotené situácie, ani záchrana v poslednej chvíli. Odpor je skrátka príkladne (možno až príliš) vystavanou dobrodružnou drámou. Rozpačito pôsobí len pomerne naivný a navyše náhly záver. Skutočný koniec príbehu sa dozvieme z dôvetku.

Ozvláštnením rozprávania sú určite biblické paralely, najmä s knihou Exodus. Za zmienku stoja aj odkazy na vojnové filmy ruskej proveniencie, obzvlášť na tematicky a geograficky (prostredie bieloruských partizánov) čiastočne spriaznený opus režiséra Elema Klimova Choď a pozeraj sa, ale aj na Tarkovskeho Ivanovo detstvo. 


Rovnako ako vo väčšine ostatných Zwickových filmoch, aj tu stoja v popredí veľké témy ako vojna, xenofóbne predsudky rôzneho druhu, otázky cti a mužské priateľstvo. Psychologizovanie a konfrontácia rôznych prístupov (respektíve ideológii) v boji proti spoločnému nepriateľovi stoja v úzadí, hoci vďaka nim pôsobí toto rozprávanie dôveryhodne.
Zaujímavým krokom bolo obsadenie Daniela Craiga do hlavnej úlohy vodcu skupiny prenasledovaných židov. Večne zachmúrený Craig síce vyzerá ako typický Bielorus, rozhodne však nie ako typický žid (naopak, svojim výzorom sa presne hodí k stvárňovaniu esesákov). Značne dramatická a akčná rola veliteľa mu ale sedí a podáva v nej dobrý výkon, rovnako ako ostatní zúčastnení.
Zwick si vo svojich „geograficky rôznorodých“ snímkach potrpí na pekné krajinky a Odpor v tomto smere nie je výnimkou. Bieloruské rovinaté lesy (nakrúcalo sa v Litve) si užijeme vo všetkých ročných obdobiach a za každého počasia. Film ponúka dokonalý obraz typickej predstavy o bieloruskej krajine. No nedá sa povedať, že tvorcovia príliš poetizujú. Mnohé zábery (v akčných scénach) sú roztrasené a majú zrnitú textúru. Iné scudzovacie efekty ale tvorcovia príliš nepoužívajú. Zwick sústreďuje našu pozornosť čo najviac na samotný príbeh. Vďaka faktu, že takmer celý dej sa odohráva v lesoch rovnakého rázu, pôsobí snímka kompaktne.   


Odpor je skrátka typickým filmom svojho režiséra, a to rovnako v pozitívnom aj negatívnom zmysle. Ponúka silný príbeh s charizmatickými hercami a nadpriemerne kvalitným hollywoodskym remeslom vo všetkých zložkách (nechýba štandardné klišé - predslovy veľkého vodcu, umieranie v náručí, záchrana v poslednej chvíli a pod.), no zároveň mu chýba čokoľvek originálne, prekvapivé, alebo aspoň nejaká scéna nakrútená lepšie než len nadpriemerne dobre.    
P. S. Nie som si úplne istý, akým jazykom medzi sebou hovorili bieloruskí židia, no iste to nebola angličtina. Nie, nevyčítam tu nedodržovanie jazykovej autenticity. Je ale zaujímavé, že všetky nesympatické postavy, kolaboranti s Nemcami, komunisti a zelené mozgy používajú ruštinu. Ak by som aj predpokladal, že angličtina proste nahradila povedzme hebrejčinu, potom sa tu vyskytuje pozoruhodné množstvo nežidov plynulo hovoriacich ich jazykom. Angličtina je tu použitá ako jazyk „dobrých“, čo pôsobí dosť zvláštne v dielku poukazujúcom na predsudky. 
Defiance (USA 2008, 137 min.) Réžia: Edward Zwick. Scenár: Clayton Frohaman, Edward Zwick. Kamera: Eduardo Serra. Hudba: James Newton Howard. Strih: Steven Rosenblum. Hrajú: Daniel Craig, Liev Schreiber, Jamie Bell, Alexa Davalos, George MacKay, Allan Corduner, Mark Feuerstein. 

Odpor

Autor: Roman Jurčák
Zdroj: Kinema