Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
03. 10. 2018

Pivnica

PivnicaNakrútiť vydarenú žánrovku, v ktorej by hercom pod zubami neškrípali repliky, diváka až k záverečným titulkom sprevádzalo napätie a k zotrvaniu v sedadle motivovala úprimná zvedavosť, to je oriešok, na ktorom si domáci filmári vylamujú zuby pravidelne. Ambiciózny slovensko-rusko-český projekt Pivnica so scenárom Richarda Pupalu a réžiou Igora Vološina, skúsil túto pomyselnú kliatbu prelomiť.

Na pomoc si vzal zbrane ťažkého kalibru: zvučné medzinárodné obsadenie, mrazivú kriminálnu zápletku, silno štylizované generačné prostredie, ktoré podtrháva rapový soundtrack, ale aj niekoľko príjemne nečakaných dejových zvratov. S filmami je to však občas ako s varením – to, že nakúpite kopec kvalitných surovín, ešte nie je žiadnou zárukou toho, že sa vaše jedlo bude dať jesť...
Násťročná Lenka je jednoduchá baba z dediny. S kamoškou Betou sa pofľakuje po vonku, rieši prvé lásky, víno a party s kamarátmi. Na jednu takú sa práve chce od rodičov vyprosiť – veď práve oslavuje šestnáste narodeniny. Mama Táňa o žúrke nechce ani počuť. Nonkomformný otec Milan však rýchlo zmäkne a dcéra dostáva priepustku. Nie je, napokon, ničím výnimočným, že sa rodičia nezhodnú – do ich vzťahu okrem rozdielneho hudobného vkusu (v úvode sledujeme „vojnu“ Táninho Lou Reeda z kuchyne a Milanovho „rezania“ na elektrickú gitaru z obývačky), negatívne vstupuje aj rozdielny názor na Milanove zálety. Dalo by sa asi povedať, že ich manželstvo je v troskách.
KINEMAVIDEO4735.
Aj v osudný večer, keď Lenka vyrazí na vysnívanú party, riešia jej rodičia vlastné mindráky. Pri súboji o kľúče od motelovej izby, kde sa ukrýva Milanova milenka, ani nepostrehnú, že sa im dcéra zúfalo pokúša dovolať. Druhú šancu už však nedostanú. Na žúre sa čosi pokazilo a Lenka tej noci bez stopy zmizne...
Na prvú signálnu nič netušiaceho diváka pôsobí Pivnica sľubne hneď niekoľkými prvkami. Tým hlavným je, samozrejme, samotná téma, ktorá zakladá potenciál pre veľa temnoty, napätia aj akcie. Úplne zbytočne film zavádza prefláknutým názvom, ktorý aj v spojení s úvodnými prestrihmi nejasnej tortúry naznačuje akúsi variantu fritzlovskej zápletky. Na druhej strane, zvrat, ktorý to napokon uvedie na pravú mieru, je možno práve vďaka tomu celkom vítaný a nepredvídaný.
Problémom je, že z akcie a napätia sľubovaného trailerom napokon vo filme veľa nie je. Ostáva teda len temnota. A tá sa pretaví do akejsi komornej analýzy utrpenia Lenkiných rodičov. To je priam učebnicové a zaberá prakticky celé jadro snímky. Aby sme teda nezachádzali do detailov ústredných dejových peripetií, odohrá sa tu celkom všetko, čo by ste od filmového stvárnenia katarzie rodičov stratenej dcéry čakali. Nie je to celkom márne – iste aj vďaka výbornej kamere Martina Žiarana, ktorá potrebám žánru a atmosféry dokonale rozumie.

Otázne ale je, pre koho Pivnica vlastne má byť: mladého diváka síce naláka na rap a akciu, potom ho však ukolíše rozťahanou psychodrámou o dvoch štyridsiatnikoch. Zrelšiemu divákovi zase vcelku plochý a predvídateľný spôsob spracovania témy stačiť nemusí – najmä ak uvážime, koľko silných snímok s rovnakou zápletkou už kiná za posledné roky obehlo.
Toto všetko by však vôbec nebolo samo osebe tragické. Totálnu sabotáž tvorcovia spáchali až obsadením svetoznámeho Francúza Jean-Marca Barra (Magická Hlbočina, Dogville, Nymfomanka) a Ukrajinky Olgy Simonovej (režisérova manželka, ktorá hrala aj v jeho filmoch Ja a Beduín) do rolí Lenkiných rodičov. Na to, aby herci s týmto pozadím dokázali domáceho diváka presvedčiť o tom, že sú „takými obyčajnými Slovákmi z dediny“, im, žiaľ, ani ich nesporný talent a skúsenosti nestačia. Výsledok je skutočne dosť bizarný a autentické prežívanie filmu divákovi prakticky neumožňuje.
Aby sme však nekrivdili samotným hercom, problém vznikol už v okamihu, keď sa rozhodlo, že „takí obyčajní Slováci z dediny“ budú profesionálny barový gitarista a dojka družstevných kráv – navyše, v už zmienenom „exotickom“ podaní. S tým, ako typovo vyhranené tieto postavy sú tiež absolútne nekorešpondujú ich totálne anonymné a ploché repliky bez štipky jedinečnosti, ktorá by ich charaktery nejak odrážala.

No a posledné zbytky ich dramatického potenciálu spoľahlivo odrovnáva „drevený“ postsynchron. Paradoxne tak vedľa medzinárodných hviezd ako jediný skutočne dobre obsadený herec žiari Dalibor Štofan alias Dalyb, ktorému expresívna rola dedinského dílera Paťa sadne ako uliata. Nič nemožno vytknúť ani Jane Geišbergovej-Oľhovej v skromnej roličke Paťovej mamy. Milan Ondrí k v úlohe ukážkovo neschopného, ale najmä neochotného vyšetrovateľa ostal zaseknutý v polohe akejsi karikatúry.
Dobrou správou je, že keď sa úspešne prekúšete rozvláčnym jadrom snímky, začnú sa konečne v Pivnici diať celkom zaujímavé a prekvapivé veci. Letargické postavy sa prebúdzajú, berú konečne situáciu do vlastných rúk a dôjde aj na nejakú tú akciu. Celkový dojem z filmu teda záverečné peripetie značne vylepšujú - a sú, hádam, dôvodom aj pre nejaké tie sympatie. Minimálne za snahu vykročiť po na našom piesočku ešte stále nevyšliapanej ceste si ich tvorcovia zaslúžia.
Pivnica (Slovensko/Česko/Rusko, 2018, 114 min.)Réžia: Igor Voloshin. Hrajú: Jean-Marc Barr, Oľga Simonova, Milan Ondrík, Jana Oľhová, Dalyb...

Pivnica

Autor: Hana Lippová
Zdroj: Kinema