Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
24. 11. 2015

Prečo som nezjedol svojho ocka

Prečo som nezjedol svojho ockaFrancúzsky animák z praveku chce zaujať nenáročných divákov dobrým konceptom: dá do kontrastu praľudí a dnešného človeka. Rád by poučil, zabavil a zasiahol čo najväčšie spektrum i rodiny divákov. Výsledok ostal na polceste: každý nápad prehluší kopa vaty a sledovanie je neraz nudné i pomalé.

Generačný rozdiel nie je taký veľký, ako by ste mohli dúfať alebo čakať veľké veci. Ale je tu solídne poskladaný príbeh o kráľovi opíc, ktorému sa narodí syn, čo je príliš malý a preto je vyhnaný z kmeňa, aby vyrastal samostatne pod vedením svojho kamoša. Edward je síce krpatý, no má množstvo iných výhod prameniacich z jeho vyššej inteligencie: dokáže si spájať súvislosti, začne sa obliekať (aspoň provizórne), kultivovane bývať, objaví oheň, môže aj loviť a ešte sa v ňom prebúdzajú hlbšie pocity. Vďaka svojej náture sa navyše dokáže odhodlať meniť svet: čo znamená vyjsť zo svojej izolácie a ísť nielen svojmu otcovi, ale aj iným súputníkom ukázať, ako môžu lepšie žiť a fungovať v ekosystéme.
KINEMAVIDEO3717.
Prečo som nezjedol svojho ocka nemá iba divný názov, hoci evolúcia pračloveka mnohé vysvetľuje. Je presne o tom, že aby sa druh nepožieral navzájom a posunuli sme sa vpred. Lenže sa obávam, že na pozvánku do kina pre rodičov s deťmi to stačiť nebude. Navyše, je to jeden z najnevyrovnanejších animákov poslednej doby. Isté scény sú dobre predložené, iné asi dopadli z iného filmu a rozbíjajú celistvosť, náladu i celkové vyznenie. Podivnú ambivalenciu pritom cítiť na obsahu i animácii.

Je fajn vidieť, že animák chce byť náučný a slúži ako taká historická sonda do evolúcie primátov. Ale to ho neospravedlní v podivných snahách zbytočne dramatizovať príbeh alebo skákať z bláznivého humoru na vážny kolobeh scén, ktoré sa snažia ohromiť veľkými emóciami, ale príliš im to nejde. Odcudzenie otca/syna je silný element, jednotlivé vývojové stupne majú viditeľne popísané odlišnosti a vychádzajú z nich vhodné poučenia, ale do toho sa začnú miešať silené vtipy alebo podivné narážky.
Toto nie je príliš politicky korektný film voči európskemu divákovi – a ťažko povedať, či za to môže náš dabing, ktorý síce vybral známe hlasy, no niektoré dialógy pasujú do scén zvláštne. Narážky na ruské mená, iné národy a vyšumené pointy však napovedajú, že bizarne je poskladaný už zdrojový materiál a naši dabéri sa snažia akurát vtisnúť punc lokálnosti. Francúzi mysleli zrejme primárne na seba a lokálne reálie, ale v slovenčine to vyznieva divne, hoci sa Kemka, Pomajbo či Skrúcaný snažia.

A rozbitosť cítiť aj na animácii. Statické momenty a modely vyzerajú celkom vábne, no keď sa uvedú do pohybu, vidno nižší rozpočet a ako animátori nestíhajú modelovať všetko svižne ako väčšie štúdiá. Nie je to dobrá vizitka a na plátne sa efekt ešte znásobuje. Hoci postavičky sú milé, svet nie je príliš pestrý a mnohí budú porovnávať animák aj s nedávnymi Krúdovcami. Ani tí síce nepatria medzi top animáky štúdia, ale určite dopadli lepšie a ponúkli násobne viac nápadov ako nejedenie svojho ocka.
Potom je už zbytočne pochváliť relatívne dobre nadabované a milé piesne či premenlivú hudbu, lebo výsledný efekt síce zmierňujú, ale v jesennej ponuke animákov je to veru málo. Hotel Transylvania 2 i Snoopy s Charliem Brownom sú o dva stupne lepšie a to im zrejme všetkým vypáli rybník Disney a jeho Dobrý dinosaurus. Niektoré rozdiely skrátka ani milým či netradičným prístupom nevymažete.
Pourquoi j'ai (pas) mangé mon père (Francúzsko, 2015, 95 min.)Réžia: Jammel Debbouze. Scenár: Fred Fougea. Hrajú v slovenskom znení: Juraj Kemka, Lucia Hurajová, Zoro Laurinc, René Jankovič, Gabriela Dzúriková, Štefan Skrúcaný, Roman Pomajbo, Petra Polnišová a i.

Prečo som nezjedol svojho ocka

Autor: Michal Korec
Zdroj: Kinema