Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
09. 11. 2016

Prvý kontakt

Prvý kontaktZačiatok Prvého kontaktu je absolútne devastujúcim útokom na zmysly divákov. Ale zabudnite na megainváziu ako z Dňa nezávislosti, hoci to bude úplne to prvé, na čo si spomeniete po kúpe lístka, videní ukážky či štúdia plagátu. Žiaden robustný atak na našu modrú planétu.

Prvý kontakt začína monológom ženy, resumé jej doterajšieho života sprevádzané citlivou hudbou Maxa Richtera (tip, kde ste ju počuli – v Prekliatom Ostrove s DiCapriom) a Dennis Villeneuve mieša brilantný strih, kameru a jemné detaily, ktoré prednáša Amy Adams vo svojom životnom výkone. Kto príde do kina neskoro, môže sa rovno otočiť a kúpiť si lístok na ďalšie predstavenie; zmeškal už zásadnú scénu pre celý film.
KINEMAVIDEO3995.
Prvý kontakt nie je megalomanská akcia, kde sa stretnú ľudia s mimozemšťanmi, zbrane začnú rinčať v dvadsiatej minúte a o ďalších 100 sa rozhodne, či zo Zeme vypadnú oni alebo my. Inteligentná sci-fi si zakladá na prísne logických v(ý)stupoch a mieša pravidlá žánru. V prvom rade predstavuje iný typ protagonistu: Louise Banks je žena v strednom veku a jej povolaním je lingvistika. Od nej sa odvíja celý prístup k dianiu. Angažmán Amy Adams do hlavnej roly pomáha autorom nastaviť latku vnímania – ale nejde iba o ženský pohľad na tému invázie či citlivejšie vnímanie niektorých aspektov, s ktorým môžu mať problém popcornoví diváci čakajúci na prvý výstrel z pušky. Podstatný je presah do iných tém a veľmi dobre vykreslený stav hrdinky v kľúčových chvíľach.
Áno, Amy Adams je bravúrna sprievodkyňa jednou z najrealistickejších invázií, ktorá začína náhle – nad tucet miest na Zemi pristanú neidentifikovateľné objekty a levitujú pár metrov nad povrchom. Nik nevie určiť, prečo prišli a kto sú. Podľa tradičných schém ľudského správania sú objekty obkľúčené armádami a každá sa snaží poslať do vnútra jednotky i rôznych expertov.

Plukovník Weber si vyberie práve Louise (pomohla mu v minulosti), verí v jej schopnosti a odlišný prístup. Cestou k objektu sa stretáva s matematikom Ianom Donnellym; spolu vkladajú všetky znalosti do vizít mimozemšťanov. Tam vnútri pravidelne dochádza ku kontaktu a snahe komunikovať, no jazyky sú natoľko odlišné, že je potrebné vymyslieť iné vzorce. A Louise skúša, riskuje, báda... Prvý kontakt je najvernejším sci-fi, ktoré ukazuje, ako by kontakt mohol prebehnúť. Sme vnútri mimozemskej lode, žasneme pri prvom zobrazení cudzích druhov a dočkáme sa ich odlišného jazyka; je absolútnym puzzle s inou štruktúrou.
Hoci v centre diania má Villeneuve - Louise, Iana a Webera, v ostatných scénach sleduje správanie celej planéty. Každý z dvanástich svetových národov postupuje inak, ľudstvo má k sebe niekedy bližšie, ale inokedy sa môžu črtať iné názory. Pod tlakom verejnosti budú čeliť lídri otázkam, ako si so situáciou poradiť. Keď sa obyvatelia necítia bezpečne, že vo vedľajšom štáte tróni niečo mimozemské a TV noviny sú iba plné dohadov. Villeneuve naplno zobrazuje ich možný postup v prípade hrozby.
Správanie sa pozemšťanov vyvoláva občas hlbšie otázky ako u votrelcov v mimozemskej lodi, ktorým sa spočiatku nedá rozumieť. Akoby komunikácia nečelila výzvam iba na trase odlišných druhov, ale aj medzi národmi i jednotlivcami. Vyhrotené situácie kladú esenciálne otázky humanity, tradičné ľudské správanie prechádza náročnými skúškami.

Nervozita sa stupňuje na všetkých frontoch, jedna chyba sa môže otočiť proti všetkým. Excelentná voľba postaviť jazyk a komunikáciu do centra pozornosti má navrch nad všetkými efektnými scénami, lebo vďaka nej si vychutnáte zobrazenie mimozemšťanov, naše postoje a prenikáte k titulnej dileme: prečo vlastne prišli? Niežeby film nemal veľké ambície v technickej oblasti: vizuálne scény, kamera, strih, zvuk i hudba Jóhanna Jóhannssona sú brilantné.
Odzbrojujúca finálna dvadsaťminútovka vám odpovie a Villeneuve vás priklincuje do sedadla hlbšie ako pri intre. Amy Adams skladá mozaiku príbehu a pochopíte jednotlivé momenty 116 minút. Je na vás, ako s nimi budete narábať, ako príchod mimozemšťanov budete interpretovať vy. Zistíte, že téma je podstatne hlbšia ako iba z názvu. Že štruktúra filmu a postupne vkladané scény dávajú nový zmysel. Že Amy Adams predvádza absolútny oscarový výkon.
Ľahko povedať, že Prvý kontakt kombinuje to najlepšie z Kontaktu a Interstellar. Má k nim veľmi blízko, no predstavuje čosi viac. Majstrovský kus, jednu z najlepších sci-fi dekády a nastavuje zrkadlo nie iba jednej hrdinke, ale celému ľudstvu.
PS – Blade Runner 2049 sa ocitol v najlepších rukách. Villeneuve je jedným z piatich najlepších režisérov súčasnosti.
Arrival (USA, 2016, 116 min.)Réžia: Denis Villeneuve. Scenár: Eric Heisserer, Ted Chiang. Hrajú: Amy Adams, Jeremy Renner, Forest Whitaker...

Prvý kontakt

Autor: Michal Korec
Zdroj: Kinema