Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
26. 10. 2012

Skyfall

SkyfallAni trepať, ani miešať, len Heinekena, prosím...28 miliónov dolárov za reklamu piva bolo podľa hlavného hereckého predstaviteľa Daniela Craiga potrebných na nakrútenie najnovšej bondovky Skyfall, ktorá bojovala aj s krachom štúdia MGM. Film je tiež vyvrcholením 50-ročného jubilea britského špióna. Dokáže vôbec séria s tak pokročilým vekom zaujať moderného diváka? Práve motív staroby je v Skyfall najvýraznejší. „ Bond zažíva kombináciu nudy, depresie a únavy. Snaží sa vyrovnať s povolaním, ktoré si vybral ako živobytie,“ povedal o svojej postave Craig. Bond a britská spravodajská služba MI6 utrpia pri operácii v Turecku hroznú porážku. Vyzerá to tak, že 007 umrel po zásahu nešikovného výstrelu svojej kolegyne. Čo je však pre M, vedúcu kancelárie, horšie, je zároveň únik tajných identít špiónov NATO. Kyberteroristická organizácia začína zverejňovať na internete ich mená a ocitajú sa v ohrození. Britská vláda vidí za neúspechom práve M a snaží sa ju donútiť odísť do dôchodku. Zdá sa navyše, že teroristi pracujú nielen na základe túžby ovládnuť svet, ale aj osobných motívov. Čo s tým má M spoločné? A kedy, (for bloody hell), vstane Bond z mŕtvych?

KINEMAVIDEO1557.
Niektorí pravoverní fanúšikovia Jamesa Bonda boli kritickí k novému prístupu série, ktorý zvolil film Casino Royale. Bolo však nevyhnutné, aby sa Bond prispôsobil trendu, aby obstál v konkurencii – ponúkol pohľad do duše špióna, postavy, ktorá dovtedy psychologický rozmer nemala a slúžila ako karikatúra. Príbehy naberajú zložitosť práve mierou spoznania a vcítenia sa do vnútorného sveta ich postáv. Ako ale do filmu, ktorý trvá dve a pol hodiny vtesnať jednak osobnosť a všetky elementy – ženy, exotické lokácie, akciu, tradičné postavy - ktoré bondovka (ako samostatný žáner) musí mať? „Boli časy, keď som sa pýtal – Ježiš, ostal vôbec nejaký priestor pre príbeh? – a potom v rámci tejto základnej štruktúry som postupne objavoval skutočnú slobodu,“ vyjadril sa režisér Sam Mendes o neľahkej úlohe bondovského režiséra. Podarilo sa mu ale uspieť tam, kde jeho predchodca, Marc Forster (Ples príšer, Hranice života, Hľadanie Krajiny-Nekrajiny) zlyhal a stratil osobný rukopis? A na druhej strane nezašiel Mendes nakoniec priďaleko – ako mu vyčítala recenzia na The Guardian?

Áno aj nie – režisér posunul najznámejšieho britského špióna do polohy unaveného starého alkoholika, ktorý sa do dobrodružstiev vrhá s hladom po adrenalíne. Progresívne? Nepochybne. Sam Mendes, pôvodne divadelný režisér, odštartoval svoju filmovú kariéru podmanivou rodinnou štúdiou a kritikou života na americkom predmestí – Americká krása získala päť oscarových ocenení. Vzťahy boli vždy centrom jeho filmov (či už v gangsterske Cesta do zatratenia, alebo vojenskej dráme Mariňák).
Dilema sa v novej bondovke vynára hlavne s generačným konfliktom, či špión a jeho neuveriteľné dobrodružstvá na niekoľkých kontinentoch majú šancu obstáť v modernom svete. Druhý rozmer Mendesových filmov tvorilo potom fascinujúce vizuálne stvárnenie – v Skyfall sa režisér hrá hlavne s pohybom kamery, farbami, svetlom - naháňačka v ostrej žiare horiaceho domu napríklad, alebo loď romanticky prichádzajúca na opustený ostrov. V budovaní atmosféry mu pomáha aj dvorný skladateľ – Thomas Newman sa síce už na prvý posluch inšpiroval akčnými soundtrackmi posledného obdobia, ale melancholické hudobné motívy s klavírom a husľami nechýbajú.

Tam, kde sa v Skyfall rozpráva, kde scenáristi vsadili do deja ostré dialógy, kde nechávajú žiariť vynikajúceho, desivého Javiera Bardema, alebo jednoducho – kde nie je akcia – Mendes uspel a vytvoril fascinujúce scény. V Skyfall ale aj cítiť obrovský nepomer medzi snahou natočiť dobrú bondovku a snahou priniesť dobrý príbeh. (Spoiler!) Finalé filmu sa napríklad odohráva v dome na škótskom vidieku. Je pochopiteľné, že za týmto originálnym nápadom stála túžba, aby bol záver intímny a dojemný. Prečo to ale pôsobí tak bizarne - akoby sa Bond zrazu zmenil na dospelú verziu Kevina zo Sám doma? Prečo zloduch Raul Silva prichádza do filmu až v polovici filmu? Prečo Mendes v závere nerozriešil špiónovu dilemu o tom, či je na svoje remeslo starý? Prečo tak hrozne prehnal úvodnú akčnú scénu (s nedokončenými digitálnymi trikmi) a titulkovú sekvenciu – ktorá je skôr farebným cirkusom, ako klipom k pesničke od Adele?
Skyfall je experimentom, ktorý vyvoláva rôzne chute. Vidieť v ňom tlak producentov, tlak na režiséra, aj na scenáristov. Otázkou zostáva, či sa daný tvorcovský zámer dal spracovať lepšie.Skyfall (Veľká Británia/USA, 2012, 143 min.)Réžia: Sam Mendes. Scenár: John Logan, Neal Purvis, Robert Wade. Kamera: Roger Deakins. Strih: Stuart Baird. Hudba: Thomas Newman. Hrajú: Daniel Craig, Judi Dench, Ralph Fiennes, Javier Bardem, Naomie Harris, Helen McCrory, Ben Whishaw, Albert Finney

Skyfall

Autor: Marek Hudec
Zdroj: Kinema