Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
13. 10. 2017

Štvorec

Štvorec„Štvorec je slobodná zóna, v ktorej vládnu starostlivosť o druhých a dôvera. Tu máme všetci rovnaké práva i povinnosti.“ Téza, na ktorej vystaval svoj jedinečný film výrazný autorský tvorca Ruben Ӧstlund. Po provokatívnej Vyššej moci nastavuje ďalšie nemilosrdné zrkadlo. Tentoraz v ešte širšom kontexte. V hľadáčiku sa ocitol voľnomyšlienkarsky liberál z vyššej vrstvy reprezentujúci moderne zmýšľajúceho Európana.

Vo vyšperkovanej myšlienkovej koláži nám predviedol celkom ojedinelý pohľad na jedinca konfrontovaného s vlastnou slabosťou. Všetko zabalil do atraktívnej a esteticky vybrúsenej podoby a pred divákom sa tak vo vyše dvojhodinovej stopáži rozvinie maximálne nabitý príbeh plný sofistikovaných výpovedí.
Ӧstlund si z modernej spoločnosti vybral jednu figúrku, ktorú vystavuje neľútostným skúškam charakteru podobne ako to bolo v prípade hrdinu z Vyššej moci. Jeho šéfkurátor múzea moderného umenia Christian reprezentuje vzorku úspešného človeka západnej spoločnosti. Je dobre zabezpečený, príťažlivý a v profesijnom živote sa venuje tomu, čo ho baví. Má plnú hlavu pripravovanej konceptuálnej výstavy, ktorej úlohou je uvedomenie si mravných princípov v celospoločenskom meradle. O tom, že vystavovaný štvorec je stále len utópia sa na vlastnej koži čoskoro presvedčí. Sám totiž bude musieť seba i diváka presvedčiť, že naplniť slobodnú zónu ideálmi nie je vôbec ľahké.
KINEMAVIDEO4364.
Švédsky tvorca zo svojho hrdinu vykresal ambivalentnú postavu, bojujúcu, víťaziacu i prehrávajúcu. Jeho Christian zistí, že sa zahráva s ohňom. Zakaždým sa popáli, musí bojovať so svojou zbabelosťou a alibizmom a naprávať to, čo pokazil. Plný výčitiek i strachu zo samého seba sa ocitá uprostred existenciálnej krízy a etického chaosu.
Patálie muža z vyššej spoločnosti tvorca zabalil do efektnej neokonceptuálnej formy. Z každého záberu cítiť, že tvorca je vyštudovaný grafický dizajnér kladúci dôraz na estetickú účelnosť. Jeho príbehový koncept sa preto snúbi s formou umeleckou. Samotná snímka takisto pôsobí ako konceptuálna výstava prezentujúca myšlienky svojho autora v prostej, ale mnohovrstevnej vizuálnej podobe.

Myšlienky zhmotnené v galérii režisér, scenárista i strihač filmu presúva z ohraničených výstavných priestorov na verejnosť a do života jedného muža. Ten je odrazu konfrontovaný so skutočnosťou, aké ťažké je premeniť teóriu o ideálnej spoločnosti bez predsudkov na prax.
Nápad s výstavou Štvorec nevznikol prvotne pre film. Režisér ešte v roku 2014 inštaloval rovnomennú expozíciu vo švédskom meste Värnamo. Po úspechu prejavili záujem o altruistický Štvorec aj dve mestá v Nórsku. Odtiaľ viedla cesta k filmu, ktorého nápaditosť a aktuálnosť nemožno neoceniť. Aj to sú zrejme dôvody, prečo porota na tohtoročnom festivale Cannes odovzdala Zlatú palmu práve do rúk výnimočného filmára. Štvorec sa zároveň stal aj švédskym nominantom na Oscara.
Hoci občas pri sledovaní príbehu nadobudneme pocit, že sme zahltení priveľkým množstvom motívov, všetko tu má svoje miesto a z ničoho necítiť samoúčelnú hru na efektnosť. Okrem kritiky pokrytectva západnej spoločnosti dostali na frak aj senzáciechtivé médiá, propagačné kampane, novodobé informačné kanály (virálne videá) a elitárstvo. Všetko zakomponované do osudu Christiana, ktorý sa snaží niesť zodpovednosť za svoje ľahkomyseľné skutky. Stíha ho jeden životný paradox za druhým a my sa stávame svedkom irónie, ktorej musí čeliť.

V tejto provokatívnej satirickej dráme si Ӧstlund uťahuje z liberálneho Európana plného ideálov, ale aj cynizmu. Analyzuje ho, kladie pred neho prekážky a skúša ho. Už vo filmoch Hra (2011) či Vyššia moc (2014) predviedol, ako výborne dokáže skúmať sociálne správanie a preniknúť do ľudskej duše. Jeho Štvorec sa nesleduje ľahko, je zložitý a znepokojujúci. Nemožno mu však uprieť zábavnosť, myšlienkovú údernosť a nadčasovosť.
The Square (Švédsko/Nemecko/Francúzsko/Dánsko, 2017, 142 min.)Réžia: Ruben Östlund. Scenár: Ruben Östlund. Hrajú: Claes Bang, Elisabeth Moss, Dominic West, Christopher Læssø, Terry Notary

Štvorec

Autor: Barbora Bačíková
Zdroj: Kinema