Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
20. 04. 2007

Sunshine

SunshineKvalitné sci-fi – žáner, ktorý sa pomaly ale isto odporúčal nielen z našich kinosál, ale aj z populárnej literatúry. Zlatý vek filmov ako 2001: Vesmírna Odysea (1968), Votrelec (1979) či Terminátor 2: Deň Zúčtovania (1991) je dávno za nami. A aj trháky ako prvý Matrix (1999) alebo Minority Report (2002) sú skôr poslednými kŕčmi umierajúcej „príšery“, ako lastovičkami hlásiacimi nové leto. Danny Boyle, režisér pozoruhodných filmov ako Trainspotting, Pláž či O 28 dní sa napriek tomu rozhodol hodiť kamienok do stojacich vôd science fiction, vtlačiť mu svoj rukopis a možno tým spôsobiť zmŕtvychvstanie žánru ...   V bližšie nešpecifikovanej budúcnosti naša najbližšia hviezda umiera. Slnko vyhasína a Zem, opantaná solárnou zimou, sa rozhodla pre posledný, zúfalý čin. Ľudstvo vyšle osemčlennú posádku a atómovú bombu veľkosti Manhattanského polostrova na lodi Icarus 2, aby slnko znova „naštartovali“. Ako tomu už pri kozmických sci-fi býva, nasleduje typický scenár nehôd, katastrof a úmrtí, ktoré sa vo vesmíre proste stávajú (aspoň ak máme veriť Hollywoodu), tentoraz však s jedným veľkým ale. Asi v polovičke filmu prestane Sunshine byť čistokrvným sci-fi – úloha, ktorú zastával dovtedy bravúrne, aj keď trošku predvídavo – a zmení žáner na horor. Ktorý podžáner hororu presne, to neprezradím, ale jeden pohľad na predošlé filmy Dannyho Boyla pozornému čitateľovi odpoveď určite našepkajú. 






Samozrejme, číslovka dva v názve lode je rovnako dôležitá, ako napätie a stúpajúca bezmocnosť celej posádky zoči-voči nemilosrdnosti šíreho vesmíru. Na vedu a logiku tu ohľad braný nie je, čo prekvapivo vôbec neruší – v konečnom dôsledku sa všetky filmy Dannyho Boyla vyznačujú dôrazom na postavy a motiváciu ich konania v extrémnych situáciách. Dej ustupuje často do pozadia a hlavnú úlohu zastáva charakterová štúdia v efektom balení. V Sunshine tomu nie je inak, ba je rola efektov zintenzívnená. Nielenže ma už dávno neprekvapila kvalita trikov vo filme, ale hlavne ich vynikajúce zasadenie do reálnych záberov, ako aj využívanie v rámci deja, sú ukážkové.
Postavy, aj keď sú čiastočne typicky klišeovité – charizmatický kapitán (Hiroyuki Sanada), utiahnutý vedec (Cillian Murphy), nadupaný pilot (Chris Evans) – sú dostatočne reálne a hlavne konajú relatívne inteligentne nato, aby dej prenášali aj cez logicky pokrivkávajúce pasáže. Herecký „ensamble“ odvádza slušný štandard s výnimkou Murphyho, na ktorom – podľa plagátov a ukážok – film stojí. Ak má byť hlavná postava (je minimálne rozprávačom príbehu), tak je jeho výkon podpriemerný a neoslňuje ani nepríjemným strachom z Red Eye ani vyváženým výkonom z O 28 dní. Jeho Richard Capa sa po väčšinu filmu necháva unášať udalosťami a pôsobí neprirodzene flegmatickým dojmom.


Čo som spočiatku označil za najzaujímavejší element Sunshine – jeho inovatívna, hybridná žánrová forma – mu paradoxne bráni v štarte do stratosféry uznávaných sci-fi filmov. Aj keď každá časť funguje vynikajúco sama o sebe – ako prvá, „realistická“ sci-fi, tak aj druhá, hororová – spolu im to však akosi nechce ladiť. Zmena uprostred filmu pôsobí rázne a umelo a veľmi nešikovne ničí dosiaľ budovanú, dusnú atmosféru. Navyše zaujímavo vyriešený, cukríkový koniec (niečo v štýle Misie Na Mars, avšak bez dopadu na dej) spôsobuje konečný, značne rozpačitý dojem. Film je nepochybne kvalitný a vynikajúco spracovaný, ale na sci-fi Olymp má predsa len ešte ďaleko.
Osobne si myslím, že vďaka prevládajúcej tendencii diváckeho preferovania úniku z reality (vo forme fantasy a jej terajšieho boomu), je reinvencia sci-fi žánru viac ako na mieste. Boylova cesta hybridizácie s inými žánrami sa javí ako veľmi sľubná, aj keď jej pôrodné bolesti sú v Sunshine jasne badateľné práve v druhej polovičke. Tam, kde by čistokrvné sci-fi podobnej kvality, akú vykazuje prvá časť filmu, získalo aj o dva body vyššie hodnotenie, sa snímka doslova potkýna o vlastné nohy. Fantastické efekty, priemerné herecké výkony a zaujímavá, aj keď miestami nepodarená žánrová forma, to je Sunshine v kocke. Jednoznačné odporúčanie pre fanúšikov predošlých Boylových filmov je namieste, rovnako ako konštatovanie, že milovníci sci-fi na to pôjdu tak-či-tak, keďže kiná nič iné, v ich žánri, už dávno neponúkli ...
Sunshine (V. Británia, 2007, 107 min.) Réžia: Danny Boyle. Scenár: Alex Garland. Kamera: Alwin H. Kuchler. Hudba: Chris Gill. Hrajú: Chris Evans, Cillian Murphy, Rose Byrne, Michelle Yeoh, Mark Strong, Sliff Curtis

Sunshine

Autor: Marek Vojtko
Zdroj: Kinema