Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
24. 06. 2012

Tanec medzi črepinami

Tanec medzi črepinamiSlovenskému hercovi Marekovi Ťapákovi sa podaril nevídaný návrat k žánru doteraz spájanému s duchom optimizmu 50. rokov minulého storočia. Vo „folklórnej“ komediálnej snímke Rodná zem (1953) vtedy hviezdil známy režisér, jeho otec Martin. 52 – ročný Marek Ťapák dnes autorsky debutuje hudobno-tanečným filmom Tanec medzi črepinami. Ťapák vzdáva hold slovenskému folklóru a nebojí sa ho posunúť smerom k súčasnému divákovi. Do základnej schémy poetickej drámy umiestňuje moderné hudobné prvky i vizuálne stvárnenie hlavnými postavami. Do scenérie írečitej slovenskej prírody svojou mysľou vchádza už dávno nie mladík – samotný režisér -, aby rekapituloval svoj vzťah k rodnej hrude a rozšafným spôsobom zdokumentoval nespútanosť vlastnej duše.

KINEMAVIDEO1500.Ťapákovi, ktorý na seba berie herecké gro tanečnej drámy (v choreografii Ervina Vargu a Bibiany Lanczovej), sekunduje úzky okruh tvárnych tanečníkov v podaní Stanislava Marišlera, Ondreja Mlynárika a Martina Urbana. Spolu tvoria večne zápasiacu a miestami aj družnú mikroskupinu, kde sa v kľúčových situáciách dostáva do stretu trojica tých mladších verzus Ťapák ako reflektujúci a vytesnený jedinec. Do Tanca medzi črepinami autor dráždivo vplieta ženský element – v jeho interakcii s troma osudovými ženami (Linda Luptáková, Bibiana Lanczová, Katarína Ťapáková) najviac vyniká tanečná výrazová emocionalita a vášnivá duša ústrednej postavy. Hlavný hrdina zahajuje i končí 79–minútovú filmovú sebareflexiu na pustom kopci v záberovom defilé šírej a rázovitej slovenskej krajiny (výber lokácii renomovaným m. i. etnografom a scénografom Viliamom Gruskom).

Dejovo sa režisér vyjadruje sporo s dôrazom na vnútro a imaginatívnosť hlavnej persóny. Hlavné slovo si berie precízna choreografia a ľudovo-slovesná pestrosť slovenskej histórie. Okrem tanečnej expresívnosti (členovia súborov SĽUK, Urpín, Šumiačan, Technik a i.) divák zažíva výbornú hudobnú variabilitu, čo  je najvýraznejším prvkom, kde badať inovatívny posun v prezentácii rytmiky skladieb i akcentovaním súčasnejších hudobných nástrojov (veľká zásluha Tona Popoviča, Sama Smetanu, Stana Palúcha a ďalších).Tanec medzi črepinami umne narába s náročným delením scén do hudobno-tanečných „miniklipov“, samozrejme, s odkazom na folklórne ladenie filmu. Poetizujúco pôsobia Hevierove verše - niekedy nápadito hravé, občas sucho prozaické. Dojem zo strhujúcich snovo-fantazijných tanečných kreácií zasa narúšajú toporné dejotvornejšie úseky. Z prírodného „zákulisia“ film mätúco preskakuje do kaviarenského interiéru, akoby chcel nasilu prízvukovať priestorovo-časový presah vzťahovej témy do súčasnosti. V danej chvíli ponúka síce vycibrenú, no zdĺhavú tanečnú scénu (naopak, veľmi vydareno pôsobí tzv. „radosť popri práci“ na píle).

Bohužiaľ, hlavná myšlienka je až príliš opakovane reprodukovaná x vyjadrovacími spôsobmi na čo najrôznorodejších miestach deja. K stieraniu časopriestorových hraníc autor pridáva silu premáhať vlastnú smrť. Z výtvarne i pohybovo pútavého Tanca medzi črepinami je cítiť, že ide o nebojácny  autorský prejav so silnou osobnou výpoveďou. Pôsobí  však trocha roztrieštene a zdĺhavo (od zimných záberov rúbania stromov). Dojem navyše kazí občasné zaostávanie zvuku za obrazom.Tanec medzi črepinami (Slovenská republika, 2012, 79 min.)Réžia: Marek Ťapák. Námet: Marek Ťapák. Scenár: Marek Ťapák. Kamera: Peter Bencsík. Strih: Matej Beneš. Hudba: BANDA a Samo Smetana, Tono Popovič. Hrajú: Marek Ťapák, Anna Javorková, Stanislav Marišler, Ondrej Mlynárik, Martin Urban, Linda Luptáková a hudobníci súborov SĽUK, Lúčnica, FS Urpín, Šumiačan, Technik, Ekonóm, Skorušiná

Tanec medzi črepinami

Autor: Zuzana Ondrišová
Zdroj: Kinema