Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
21. 10. 2018

Tvár

TvárMladý búrlivák (na dedinské pomery) Jacek si žije svoj život podľa seba. Jazdí na aute značky Polski Fiat, kde mu neustále vreští Metallica a snaží sa niekoho zbaliť. To sa mu darí pomerne skoro, „za“ je totiž miestna koketa Dagmara. Tunajší obyvatelia sa spoločne s predstaviteľmi cirkvi z neznámych príčin rozhodnú na hore nad dedinou postaviť vysokú sochu Krista. Na čas to vyrieši nejakú tú nezamestnanosť a Jacek sa s chuťou pridáva priložiť ruku k dielu.

Všetko ide hladko až do osudového okamžiku, kedy si zrejme v hlave spieva posledný album americkej metalovej štvorky, stratí koncentráciu a privodí si nie zrovna ľahké zranenie. Jacekov stav si vyžiada veľmi zložitý chirurgický zákrok a dlhú rekonvalescenciu. Po čase sa vracia domov medzi svojich milovaných a zisťuje, kto v skutočnosti tým milovaným aj bol. Malomestská morálka je vec nevyspytateľná a v spojitosti s kresťanskou vierou až hrozivá. Aspoň niečo v tom zmysle sa nám snaží zdokladovať skúsená poľská režisérka Malgorzata Szumowska (Telo, V mene...) prostredníctvom svojej novinky Tvár.
KINEMAVIDEO4798.
Tvár má pomerne dlhú expozíciu, k spomínanej nehode dôjde totiž až po polhodine niečo vyše 90 minút tvajúceho filmu. Behom tohto času nám tvorcovia uspokojivo dokážu predstaviť všetky dôležitejšie postavy deja a Jaceka si dokážeme obľúbiť aj s jeho vizážou ála James Hetfield. Mladík žije v spoločnej domácnosti s matkou, otcom, sestrou a svojráznym švagrom. Na stavbe občas dôjde k šťuchaniciam so skupinkou Rómov, ale situácia sa nikdy nevyhrotí.

Zlom v deji a nakoniec aj celkovej atmosfére, dovtedy pripomínajúcej trochu štýl Vesničky mé, střediskové, predstavuje spomínaná nehoda. Jaceka totiž pri návrate domov nečakajú žiadne fanfáry ani červený koberec. Skôr rozpačité pohľady miestnych a predstieraná spoluúčasť. Od týchto momentov snímka môže rozdeliť publikum do dvoch skupín. Začne byť totiž veľmi skoro jasné, akým smerom sa bude dej až do konca odvíjať a s akými reakciami sa bude v prevažnej väčšine Jacek stretávať. Začíname byť svedkami viac menej repetetívnych scén so stále rovnakým myšlienkovým obsahom.
Jacek sa stretáva so snúbenicou, prichádza do konfrontácie s deťmi zo školy, niekoľkokrát si vypočujeme spovede viacerých dôležitých postáv v kostole miestnemu farárovi a tak podobne. Výpovedná hodnota týchto scén je stále rovnaká. V niekom budú priamo úmerne stúpať sympatie k Jacekovi a antipatie k vedľajším postavám, niekomu bude pripadať takýto dramaturgický prístup až príliš prevídateľný. V týchto momentoch sa ukazuje ako veľmi prospešné využitie spomínanej dlhšej expozície kvôli získaniu sympatií k hlavnej postave, pretože práve prostredníctvom nej budeme aj celý príbeh prežívať. Na druhej strane sa stávajú z ostatných postavičiek v lepšom prípade jednorozmerné figúrky, poväčšinou ale iba karikatúry.

Nie je jednoduché úplne jasne pochopiť ani autorský zámer režisérky a zároveň spoluscenáristky. Tvár pôsobí dojmom akéhosi bezčasia, nie nepodobného filmom Bélu Tárra, je ale zrejmé, že sa odohráva viac menej v súčasnosti. Staré paneláky evokujú socialistické časy, to ale nebude pri návštevách poľských dedín výnimkou ani dnes. Je teda otázne, či išlo Szumowskej o kritiku súčasných poľských pomerov a kresťanskej viery domácich pokryteckých veriacich a samotnej poľskej cirkvi. Alebo či ide viac o všeobecnejšie podobenstvo, berúce si na paškál ľudskú morálku v akejkoľvek dobe a na akomkoľvek mieste.
Ťažko totiž predpokladať, že divák uverí tak naľahko nahodeným postavám a ich reakciám na danú situáciu. Skôr môže nadobudnúť pocit, že sleduje scenár napísaný na základe pomerov v 18. či 19. storočí, ale nakrútenom z nejasného dôvodu v súčasných pomeroch. Szumowska nie je tak skvelá režisérka ako napríklad Lars von Trier, aby zámer citového vydierania diváka dokázala dotiahnuť do konca a túto štylizáciu reality tak naplno odôvodniť.
Napriek viacerým výhradám ide ale o vizuálne interesantné dielo a veľkú chválu si zaslúži predstaviteľ Jaceka, Mateusz Kosciukiewicz. Tvár funguje viac v jednotlivostiach ako v celku, a to najmä v prípadoch, kedy sa scenár pokúša situáciu odľahčiť humorom.
Twarz (Poľsko, 2018, 91 min.)Réžia: Małgorzata Szumowska. Scenár: Małgorzata Szumowska, Michał Englert. Hrajú: Agnieszka Podsiadlik, Mateusz Kościukiewicz, Małgorzata Gorol, Roman Gancarczyk, Dariusz Chojnacki, Anna Tomaszewska, Krzysztof Czeczot, Iwona Bielska

Tvár

Autor: Erik Binder
Zdroj: Kinema