Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
28. 10. 2016

Účtovník

ÚčtovníkBen Affleck hrá zaujímavú postavu účtovníka. Na pohľad civilný uhladený chlapík vie každému poradiť a pomáha dobrým ľuďom. V skutočnosti žije iný život a maká pre klientov v rôznych častiach sveta – usporiada im účtovníctvo a keďže občas ide do tuhého, dokáže sa ovládať aj v sebaobrane. Zrazu sa v FBI uvedú kolá do pohybu, keď sa ten chlapík objavuje na príliš mnohých miestach naraz, rozhodne sa jeden šéf oddelenia poveriť agentku, aby mu ho našla. Zatiaľ čo Účtovník nastupuje na novú misiu – v robotickej firme hľadá stratené peniažky za posledné obdobie.

A to stačí, viac už vedieť nemusíte, lebo si film naplno nevychutnáte. Opäť jeden z kategórie „čím menej, tým lepšie“. Náčrt deja a trailer vám musí stačiť, lebo toto je presne ten kúsok, kedy sa všetky nitky rozpletajú postupne a radi sa necháte ukolísať nevedomosťou a dobre načasovanými pointami.
KINEMAVIDEO4082.
Samotná postava Účtovníka je totiž pútavo napísaná a čím viac sa o nej niekto bude rozkecávať, tým skôr začnete chápať spojitosti, jeho fungovanie a životný štýl. A na to predsa chcete prísť do kina. Vidieť ho najprv v pracovnom nasadení, neskôr v civile či akčných epizódach. Ben Affleck mu vtisol výbornú auru autistu, ktorý sa dokázal včleniť do spoločnosti a zároveň predvádzať úžasné možnosti.
Čím viac však postavu Účtovníka spoznávame, tým častejšie sa dočkáme aj vtipných momentov, jeho funkčný svet je niekedy vo vtipnom kontraste s „tým normálnym“. Áno, veselosmutný uhol pohľad, keď si chlapík usporiada večeru na tanieri na tri časti – my za tým vidíme milú scénu a usmejeme, že takto to u nás nefunguje. Je to odlišné, v jadre funkčné – ale iba pre neho. Bude priestor aj na ďalšie interakcie – napríklad s ukecanou Annou Kendrick vo vedľajšej úlohe Dany. Obe postavy sú výborne obsadené – Ben so sústredeným pohľadom odvádza kus roboty a Anna je milé žieňa, ktoré si sem prepašovalo svoju charizmu a jediná výčitka bude za menší priestor na plátne.

Je toho viac. Zamotaný dej rád skáče do minulosti a seká rozličné flashbacky z časových období, ktoré sa snažíme pochopiť a sami si zložiť mozaiku. Skáčeme do detstva, spoznáme výchovu a náročné roky postavy, no tie zároveň vysvetľujú, prečo má niektoré schopnosti vypestované istým smerom. Je tu aj celé pozadie, ako dokáže fungovať, byť síce na očiach a ešte sa pohybovať v kruhoch nebezpečných.
Divák má dve možnosti ako odčítať postavu i dianie. Jednak máme sériu scén, kde sa Účtovník púšťa do nového prípadu – a ten sa zvrtne iným smerom a začne mu viac zasahovať do života (aj cez milú Danu, ale nie príliš drasticky, nečakajte veľkú love story). A paralelne zízame na päty vyšetrovateľom, ktorí sa mu snažia dostať bližšie do života či okolia. Z tých dvoch línií lepšie funguje prirodzená: keď sme na vlastné oči svedkami Účtovníkovej práce i dôsledkov. Lebo agentka Medina i jej šéf sú typické postavy, ktoré bažia po spravodlivosti a výsledkoch v takmer nereálnych časových podmienkach.

Väčšina stopáže napĺňa prvky napínavého trileru, ale dočkáte sa aj treskúcich akčných scén, kedy sčasti film pripomína sústredenú masakru Johna Wicka. Vrátane štipky humoru, lebo Účtovník síce je vážny triler, ale necháva si nečakané miestečko pre humor z autistických i akčných kruhov.
Keď sa vo finále všetko rozuzlí, ostane vám vlastné posudzovanie, či tie výsledné pointy budete brať ako šokujúce, očakávané alebo tradične filmové. Podľa úsudku bude variovať hodnotenie; ak ich totiž zaradíte medzi občas videné, bodíky idú dole. Ale ak si ich dokážete zobrať ako kúsky mozaiky, ktorá do seba zapadne a celých 128 minút sa nestačíte nudiť a aj finále vám bude vyhovovať, ste tu správne.
The Accountant (USA, 2016, 128 min.)Réžia: Gavin O'Connor. Scenár: Bill Dubuque. Hrajú: Ben Affleck, Anna Kendrick, Jon Bernthal, J.K. Simmons, John Lithgow, Jeffrey Tambor, Alison Wright, Cynthia Addai-Robinson

Účtovník

Autor: Michal Korec
Zdroj: Kinema