Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
07. 08. 2008

V údolí Elah

V údolí ElahKým za oceánom mal Haggisov tretí celovečerný počin premiéru ostatný september a u našich západných susedov v apríli, k nám dorazil oneskorene, uprostred horúceho leta. Nuž, tomuto depresívnemu pohľadu odhaľujúcemu vojnové následky vracajúcich sa amerických vojakov, by rozhodne prospelo nasadenie v sychravej jeseni.

Kanaďan Paul Haggis vošiel do povedomia našincov predovšetkým ako scenárista oscarovej boxerskej drámy Million Dollar Baby. Citlivo tematizoval americký sen a kontroverznú eutanáziu, za čo si vyslúžil oscarovú nomináciu. Zatiaľ čo Eastwoodov dojemný film slávil úspechy, on pracoval na projekte Crash, z ktorého sa vykľula senzácia. Mozaikovitý spletenec ľudských osudov, mapujúci „spolunažívanie“ viacerých národností a etník v súčasnej Amerike, zapôsobil a Haggis si z oscarového gala večera odniesol hneď dvoch plešivcov, za scenár a film. Nasledovala opätovná spolupráca s Eastwoodom (podieľal sa na scenároch k vojnovým drámam Zástavy našich otcov a Listy z Iwo Jima) a podpísal sa aj pod kvalitnú bondovku Casino Royale.     
                


Tentoraz sa opäť vracia k čisto americkej téme. Aktuálnej a citlivej, konkrétne k pohrešovaniu amerického vojaka. Vojnový veterán a bývalý vojenský detektív Hank Deerfield a jeho žena Joan prišli pred desiatimi rokmi o svojho staršieho syna, ktorý nešťastne zahynul pri havárii helikoptéry. Ich mladší synátor Mike pokračuje v rodinnej tradícii a  svojej vlasti preukazuje oddanosť osemnásťmesačnou vojenskou službou v Iraku. Jedno ráno však Hank dostáva znepokojivý telefonát. Jeho syn je už štyri dni na území vlasti a nepovolene opustil základňu. Spočiatku sa utešuje myšlienkou bujarých osláv, no žeby sa Mike po príchode z irackého pekla neozval domov? Hlava rodiny nezaháľa a uskutočňuje pátranie na vlastnú päsť. Čím hlbšie však preniká, odhaľuje nie jednu trpkú skutočnosť. 


Dej je zasadený výlučne do USA, kde sa píše november 2004. Do vojnou zmietajúceho sa Iraku sa divák prenesie len zriedka, a to majoritne prostredníctvom médií (televízia) či modernej technológie (mobil, notebook), ktorá útržkovito prináša Mikeove pôsobenie v Iraku. Dejovú kostru tvorí otcove zúfalé hľadanie syna, ku ktorému sa po čase pripojí policajná detektívka Emily Sandersová (Theron). Tá je v práci častým terčom výsmechu, spochybňujúceho jej kvality.
Haggisov scenár necháva naplno vyniknúť ostrieľaného Tommy Lee Jonesa. Jeho Hank je spočiatku hrdým otcom a patriotom, neskôr frustrovaným pátračom a napokon sklamaným občanom opantaným dezilúziou z vlastnej viery a presvedčenia. Zatiaľ čo Jonesovo herectvo je predovšetkým mimické (zaslúžená nominácia na Oscara), Charlize Theron (aj vy ste mali problém ju rozpoznať?), hrajúca druhé husle, sa blysne rýchlymi monológmi. Zo zvučných mien stojí za zmienku ešte Susan Sarandon v úlohe matky, priklincovanej k telefónu. Jej postava je ale viac-menej do počtu.    
V porovnaní s režisérovým predošlým dielom Crash, filmu chýba na jednej strane emotívnejšia hudobná a vybrúsenejšia vizuálna stránka, na strane druhej je však posolstvo viacvrstvové, nenásilne naservírované bez pátosu, no so značným patriotizmom (napočítal som vyše dvadsať rôznych zástav USA).  


V údolí Elah je vyváženou zmesou vážnej komornej drámy a jednoduchej detektívky, avšak bez atraktívneho obalu. O niečo málo kratšia minutáž, nejaká tá dynamickejšia scéna navyše, či režisérsky nápad. Niečo zo spomenutého mohlo spraviť z tohto ináč obstojného počinu svižnejší a prepracovanejší film. Za tohto stavu tu sú „iba“ dva dôvody, prečo si najnovšieho Haggisa netreba nechať ujsť: výborný výkon Tommy Lee Jonesa a scenár.   
Mimochodom, viete čo symbolizuje zástava vyvesená opačne? Ak nie, Hank Deerfield vám to polopatisticky vysvetlí. Častý motív zástavy V údolí Elah neslúži totiž vždy samoúčelne a Haggis vo viac interpretačnom závere prekvapuje. V závere, z ktorého si asi každý zoberie niečo iné.    
PS: Názov titulu (ktorý je odvodený z príbehu o súboji Dávida s Goliášom v údolí Elah) pre mňa osobne vyznieva trochu do neznáma. Ak v tejto myšlienke vidíte hlbšiu pointu a paralelu s filmom, vaše názory uvítam v diskusii.   
In the Valley of Elah (USA, 2007, 121 min.) Réžia: Paul Haggis. Scenár: Paul Haggis. Kamera: Roger Deakins. Hudba: Mark Isham. Hrajú: Tommy Lee Jones, Charlize Theron, Susan Sarandon, James Franco, Josh Brolin, Jason Patric, Frances Fisher, Jonathan Tucker, Barry Corbin.

V údolí Elah

Autor: Michal Šmajda
Zdroj: Kinema