Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
19. 02. 2010

Vlkolak

VlkolakVlčí muž má svoj pôvod v dávnych legendách, siahajúcich za obdobie stredoveku. Jeho príbeh však, na rozdiel od upírskych legiend (najmä tej o Vladovi Impalerovi) neinšpiroval vznik románu, ale vtelil sa priamo až do filmu. Hoci v tom prvom s Johnom Gilbertom a Normou Shearer sa nešťastný mladík nemenil na beštiu pod vplyvom luny, ale pod vplyvom alkoholu, ďalšie sfilmovania už do jeho príbehu vniesli čosi z povier a legiend a pridali aj punc romantického hrdinu. Predsa len, Londýnsky vlkolak, no hlavne Vlkolak z produkcie Universalu s mladším Lonom Chaneym v hlavnej úlohe, vznikali s Draculom, Frankensteinom a Múmiou v rámci jednej vlny hororových filmov. Všetci monštrá vrhnuté do sveta, kam nepatria, túžiace v konečnom dôsledku po jedinom - láske, ktorá je pre nich (fatálnym) vykúpením.





 
Ostatná podoba príbehu vlkolaka - Lawrenca Talbota je však rozpoltená viac než by sa hodilo. Áno, môžme pokojne poukázať na problémy počas produkcie a postprodukcie, naťahovačky, čakanie a neistotu. V každom prípade Vlkolak vo svojej výslednej podobe stojí niekde na pomedzí medzi poctou klasike a B-éčkovým hororom. Alebo medzi Coppolovým Draculom (teda štylizáciou par excellance) a Sommersovým Van Helsingom (teda atraktívnou jazdou, možno trochu guilty pleasure), pričom však nedosahuje kvalít ani jedného z nich. Na jednej strane výtvarne štylizované zábery, za aké by sa nemusela hanbiť žiadna z anglických „čajových“ drám, a do toho lietajú hlavičky, krv síka a vnútornosti vypadávajú. Úprimne, práve tie druhé idú Johnstonovi lepšie od ruky a vrcholom filmu je „naháňačka mestom“ po pokuse psychiatrického sympózia presvedčiť Lawrenca, že si všetko len namýšľa.





Vlkolak nezvláda byť viktoriánskou „záhadnou“ drámou, a ešte viac nezvláda byť hororom. Fajn, na mňa dobre natrafil, ale úprimne, ja sa budím v noci na podivný zvuk, aby som, už úplne vydesená, tak po piatich až pätnástich minútach zistila, že zvuk utíchne, keď prestanem hýbať nohami pod perinou. Ľakačky a scény hrôzy sú priam valentínskeho charakteru, najmä ak vaša polovička trpí rovnakým hrdinským syndrómom. Jednotlivé „bafy“ sú stavané viacfázovo („baf-baf“ alebo „falošný baf-baf“) a pozostávajú jednak z toho, že sa niekto niekde nečakane objaví, vlkolak švihne drápom, všetci kričia a do toho zaznie „klasická“ desivá hudba. A všetci vieme, že „to“ príde. Miestami až gore efekty sa prelínajú s viktoriánsky precízne rámcovanými zábermi mesiaca rámcovaného holými vetvami stromov, starého anglického sídla či lesa a tak podobne. Podobný mišung vzniká v rámci príbehovej línie vďaka pokusu o prehĺbenie charakterov, najmä Lawrenca a starého pána Talbota, prehistórie ich nedobrých vzťahov, alebo snahe o napojenie sa na starú cigánsku legendu. Mimochodom, poéma v úvode je z pera Curta Siodmaka, scenáristu Vlkolaka z 1941, kde aj prvý raz odznela.
Do filmu úplne nádherne zapadá obsadenie Benicia Del Tora, ktorý svojho Lawrenca podáva krásne v zmysle kánonu anglického romantického (monster) hrdinu a Huga Weavinga, vychutnávajúceho si svojho inšpektora Abberlina asi ako za starých čias Hopkins svojho Van Helsinga. A ten jeho tvárový porast je len čerešničkou. Naopak, veľmi zvláštne pôsobí Anthony Hopkins ako starý pán Talbot, kedysi povinný prvok už spomenutých „čajových“ drám, dodávajúci filmom akýsi punc vážnosti a dôstojnosti. Vo Vlkolakovi však pôsobí neurčito, štylizovane a zároveň mdlo, čím vlastne vystihuje práve tie umeleckejšie sa tváriace momenty filmu, kedy sa nič nedeje a vedú sa dialógy o ničom.


Vlkolak nie je zlý film, je len nevýrazný a neurčitý. Jeden z tých filmov, ktoré si pozriete a vyšumia. Aj keď mne osobne chvíľku po jeho skončení ešte vŕtala hlavou premárnená snaha resuscitovať ďalšiu z hororových legiend tak, aby bola v niečom pôvodná a v inom ponúkla to, čo tridsiate a štyridsiate roky predsa len nemohli ukázať či dokázať. Pretože nie je ani jedným, ani druhým a ani niečím tretím s právom na sebaurčenie. Ale miestami je dychberúco (nechtiac) zábavný.
The Wolfman (UK/ USA, 2010, 125 min.) Réžia: Joe Johnston. Námet: Curt Siodmak – scenár filmu The Wolf Man (r. G. Waggner, 1941). Scenár: Andrew Kevin Walker, David Self. Kamera: Shelly Johnson. Strih: Walter Murch, Dennis Virkler. Hudba: Paul Haslinger. Hrajú: Emily Blunt, Anthony Hopkins, Hugo Weaving, Benicio Del Toro, Geraldine Chaplin

Vlkolak

Autor: Kristína Aschenbrennerová
Zdroj: Kinema