Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

Svet filmu





Vyhľadávanie

Pridajte sa
Ste na Facebooku?
Ste na Twitteri?
Pridajte sa.

 Mobilná verzia




ESTA USA
kino
26. 10. 2011

Vše pro dobro světa a Nošovic

Vše pro dobro světa a NošovicDokument režiséra Filipa Remundu Český mír, ktorý sa práve dostáva do našich kín, nie je film o radare ako vojenskom zariadení, ale ako o fenoméne, ktorý na istý čas rozdelil českú spoločnosť, a cez túto konfrontáciu výpoveďou o stave a úrovni českej demokracie dvadsať rokov po nežnej revolúcii. Podobnú tému, aj keď v mikrosvete jednej moravsko-sliezskej dediny, si zvolil Remundov stály spolupracovník, scenárista, režisér, kameraman a strihač Vít Klusák (syn klaviristu Emila Viklického),  pre svoj samostatný celovečerný dokumentárny debut Vše pro dobro světa a Nošovic. Aj v ňom ide o stavbu – tentoraz kórejskej automobilky Hyundai ako najväčšej investície na zelenej lúke v Českej republike. Stavba, o ktorej sa opäť rozhodlo politicky, bez ohľadu na záujmy deväťsto obyvateľov Nošovíc, ktorí sa dovtedy živili predovšetkým poľnohospodárstvom (dedina sa preslávila kapustou a pivom Radegast), tiež rozdelila občanov na dva tábory. Šikovnou manipuláciou, pri ktorej zohrali veľkú úlohu peniaze a rozhodujúcu rolu anonymné vyhrážky, sa napokon podarilo všetky pozemky vykúpiť a v malej dedine postaviť kórejskú hyperfabriku. Je iróniou, že v nej pracujú iba traja miestni obyvatelia.


Vít Klusák sa sem vracal počas štyroch rokov. Keďže po prvý raz prišiel asi mesiac po dramatickom výkupe pozemkov, ktorý väčšina domácich pokladala za uzavretú záležitosť a odmietala sa o nej rozprávať (podľa režisérových slov istú úlohu pri kontaktoch s ľuďmi zohrala aj povesť slávneho Českého sna – ľudia sa báli novej mystifikácie), tvorca na rozdiel od Českého mieru nebol v epicentre diania, ale díval sa naň z nadhľadu, s chápavým odstupom. Jeho postoj je jasný, ale úmysel zachovať objektivitu sa ľahšie napĺňal. Všíma si, aké stopy zanechal násilný výkup pozemkov, ktorý jeden z protagonistov  prirovnal ku kolektivizácii z 50. rokov, v mysliach, názoroch a vzťahoch obyvateľov, ako ovplyvňuje existencia mamutieho závodu život dediny, ale zaznamenáva aj fungovanie automobilky: činnosť plne automatizovaného pracoviska, kde roboty pripomínajú dinosaurov z Jurského parku, ktoré ohúri aj dedinčanov pri exkurzii, čo je tiež výsledok šikovnej manipulácie propagačného pracovníka závodu, odľudštenosť práce pri linkách,  často spojenú so šikanovaním, ktorá je v príkrom kontraste s okopávaním kapusty na poliach, kde ženám nechýba úsmev a pohoda.

Škoda, že v dokumente absentuje konfrontácia s Kórejčanmi (tí však priamo s Čechmi nikdy nekomunikujú) a s politikmi, ktorí rozhodli o bezprecedentnom zabraní kvalitnej poľnohospodárskej pôdy (pripravený rozhovor s vtedajším hejtmanom Evženom Tošenovským režisér nezaradil). Názov filmu si Klusák vypožičal z reklamného sloganu firmy Hyundai. Je myslený ironicky, rovnako ako obraz oviec, polihujúcich neďaleko automobilky, čo je metafora, ktorú určite netreba vysvetľovať. Film je aj silným vizuálnym zážitkom (kameru tentoraz držal Jakub Halousek), zaujmú dobre komponované zábery i hravé strihy Jany Vlčkovej, ktoré sú žriedlom humoru. Hudba skupín Dva a Šuba Duba Band je výborne zladená s obrazom. Niektoré scény sú štylizované, napríklad okopávanie asfaltovej cesty na mieste, kde bolo predtým kapustové pole, alebo futbal s hlávkou kapusty namiesto lopty, no aj tie vhodne zapadli do žánru tejto sociálnej grotesky. Vydarený Klusákov samostatný debut prináša divákom v závere vtipný bonus, takže tentoraz netreba odchádzať počas titulkov.Filip Remunda a Vít Klusák vniesli do českej dokumentárnej tvorby nový tón. Pod komediálnym povrchom ich filmov sa skrývajú vážne témy, ktoré prináša život. Zmocňujú sa ich invenčne, odvážne a netradične. Sú to filmári s dobrým čuchom a veľkým talentom. To je dôvod, prečo aj ich ďalšiu tvorbu budeme sledovať s kritickým záujmom. Najbližšie by to mal byť televízny seriál šiestich polhodinových dokumentov, pracovne nazvaný Český žurnál, v ktorom by zaznamenali šesť top udalostí roka. Nech sa ich „dokumentárnej zásahovej jednotke“ darí.Text bol prevzatý z portálu filmpress.skVše pro dobro světa a Nošovic (ČR 2010)Scenár a réžia: Vít Klusák. Kamera: Jakub Halousek. Strih: Jana Vlčková. Hudba: Dva, Šuba Duba Band. Účinkujú: Vít Klusák, Stanislav Vojkovský, Petr Vaněk, Pavel Franc, Jiří Nezhyba, zamestnanci firmy Hyundai a obyvatelia Nošovíc

Vše pro dobro světa a Nošovic

Autor: Nina Hradiská
Zdroj: Kinema