Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

21. októbra 2009

Košické letisko zdôvodňuje zvýšenie tarifných poplatkov



Košické letisko zdôvodňuje zvýšenie tarifných poplatkov od nasledujúceho zimného letového poriadku 2009/2010 normami schválenými Európskou úniou. Pre agentúru SITA letisko v stredu poukázalo ako ...



Zdieľať
BRATISLAVA 21. októbra (WEBNOVINY) - Košické letisko zdôvodňuje zvýšenie tarifných poplatkov od nasledujúceho zimného letového poriadku 2009/2010 normami schválenými Európskou úniou. Pre agentúru SITA letisko v stredu poukázalo ako na protiopatrenie na možnosť využitia svojho podporného programu. "Nové destinácie sú podporované 50-percentnou zľavou a zvýšený počet letov na existujúcich trasách 25-percentnou zľavou z aplikovaných letiskových poplatkov a poplatkov za pasažierov po splnení určitých podmienok," uviedli ďalej v spoločnom stanovisku zástupkyňa výkonného riaditeľa pre prevádzku a bezpečnosť v spoločnosti Letisko Košice - Airport Košice, a.s. Marta Horváthová a zástupca výkonného riaditeľa pre financie a technický rozvoj Juraj Mičko.


Zástupcovia košického letiska tak reagovali na informácie leteckej spoločnosti Danube Wings. Tá v utorok oznámila, že letisko v Košiciach zvyšuje od zimného letového poriadku letiskové poplatky pre cestujúcich, ako aj pristávacie poplatky pre lietadlá na vnútroštátnych linkách. Poplatky pre cestujúcich sa zvýšili z 6,97 eura na 10,455 eura a poplatky za lietadlá z 7,302 eura na 10,953 eura za jednu tonu maximálnej vzletovej hmotnosti. "Ako regionálny dopravca si uvedomujeme spoločenskú zodpovednosť za zachovanie leteckého spojenia na úseku Bratislava - Košice - Bratislava. Priemerné ceny však musia reflektovať extrémne zvýšenie nákladov," uviedol pre agentúru SITA obchodný riaditeľ Danube Wings Arpád Agócs. Podľa neho aj napriek tomu, že únia nariaďuje zjednotenie poplatkov, sú známe viaceré výnimky, kedy sa niektoré linky, spojenia, destinácie zvýhodňujú, nakoľko ide o všeobecný záujem zachovania leteckého spojenia.

Veľmi tvrdý konkurenčný boj a extrémny tlak na náklady podľa letiska v Košiciach vyostrujú negatívny vývoj. "Oblasť civilného letectva prežíva v súčasnosti jednu so svojich najväčších kríz. V medzinárodnom porovnaní je letecká preprava zo, resp. na Slovensko obzvlášť silno postihnutá. Noví hráči na trhu sa stretávajú v dôsledku veľkosti slovenského trhu s veľmi ťažkými rámcovými podmienkami pre svoje podnikanie," dodávajú zástupcovia košického letiska. Trhové prostredie sa vyznačuje najmä veľmi tvrdým konkurenčným bojom v dôsledku dumpingových cien nízkonákladových spoločností.

"Pre letisko Košice niet pochýb o tom, že nastal čas prijať cielené opatrenia tak na národnej ako aj na európskej úrovni, a oživiť tak a podporiť leteckú prepravu zo, resp. na Slovensko. Uvedené si vyžaduje realizáciu nových, na budúcnosť zameraných konceptov za súčasnej spolupráce všetkých zúčastnených: leteckých spoločností, letísk, Slovenskej republiky a Európskej únie," uviedli Horváthová a Mičko. Cieľom musí byť, aby Slovensko nestratilo napojenie na celoeurópsky vývoj, ale aby sa letecká preprava na Slovensko trvale podporovala a rozvíjala v rámci možností daných Európskou úniou.

Košické letisko prišlo za deväť mesiacov o 38 % cestujúcich

Pokles počtu vybavených cestujúcich na košickom letisku sa po ukončení prevádzky skrachovanej leteckej spoločnosti SkyEurope Airlines, a.s. opäť mierne prehĺbil. Za deväť mesiacov tohto roku letisko vybavilo 303 227 pasažierov, čo bolo medziročne menej o 37,7 %. Za deväť mesiacov minulého roku dosiahol počet vypravených cestujúcich na letisku v Košiciach 486 986 ľudí. V septembri prešlo bránami letiska 29 525 pasažierov, čo bolo medziročne menej o 51,9 %. V porovnaní s augustom počet cestujúcich v deviatom mesiaci klesol o 38,6 %, avšak septembrový medziročný prepad bol oproti augustovému vyšší o 14,9 percentuálneho bodu. Vyplýva to z údajov uverejnených na webovej stránke košického letiska. Vlani letisko vybavilo spolu 590,9 tis. cestujúcich a ich počet medziročne vzrástol o 33 percent.

Hlavným pravidelným dopravcom na košickom letisku sa po odchode SkyEurope stali v septembri České aerolínie. Svoj podiel oproti augustu zvýšili o 20 percentuálnych bodov na 60 %. Podiel SkyEurope v poslednom mesiaci prevádzky, v auguste, bol 42 %. Na druhú pozíciu na košickom letisku sa posunul nový slovenský dopravca Danube Wings s 26 %, svoj podiel oproti augustu si polepšil o 15 percentuálnych bodov. Spoločnosť Austrian Airlines v septembri zdvojnásobila svoj podiel na 14 %.

Väčšinovým, 66-percentným vlastníkom košického letiska, sa v októbri 2006 oficiálne stalo konzorcium TwoOne spájajúce letisko Flughafen Wien, rakúsku Raiffeisen Zentralbank a private equity skupinu Penta. Spoločnosť Flughafen Wien zvýšila v júni 2008 svoj podiel v spoločnosti KSC Holding, a.s., ktorá kontroluje 66 % akcií spoločnosti Letisko Košice - Airport Košice, a.s. zo 47,71 % na 80,95 %. Slovenská investičná skupina Penta Investments predala viedenskému letisku svoj 33,24-percentný podiel v majoritnom vlastníkovi košického letiska. Zvyšných 19,05 % v KSC Holding patrí naďalej Raiffeisen ZentralBank Gruppe. Štát vlastní v košickom letisku 34 % akcií. Spoločnosť Letisko Košice - Airport Košice, a.s. vznikla v máji 2004, eviduje základné imanie takmer 57,5 mil. eur. Letisko malo koncom vlaňajška 207 zamestnancov.

SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Biden sa poklonil pamiatke židovských bojovníkov vo Varšave
<< predchádzajúci článok
NATO diskutuje v Bratislave o Rusku, raketách a Afganistane