Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

23. októbra 2017

L.SISÁK: Hlavným problémom školstva je rozbitie učňovského vzdelávania



Na archívnej snímke kandidát na post predsedu Košického samosprávneho kraja Lukáš Sisák, ktorý kandiduje za stranu KSS.



Zdieľať
Na archívnej snímke kandidát na post predsedu Košického samosprávneho kraja Lukáš Sisák, ktorý kandiduje za stranu KSS. Foto: TASR/František Iván
Košice 23. októbra (TASR) – Kandidát na predsedu Košického samosprávneho kraja (KSK) za Komunistickú stranu Slovenska (KSS) Lukáš Sisák chce z pozície kraja uprednostňovať domáce sociálne či obecné podniky pred cudzími firmami. V školstve za najzávažnejší problém považuje rozbitie a znefunkčnenie systému učňovského školstva. Uviedol to v rozhovore pre TASR.



-Prečo ste sa rozhodli kandidovať za predsedu KSK a v čom vidíte svoje prednosti na tento post?-

Mám len 32 rokov, no už vyše 12 rokov som aktívnym a platným členom Komunistickej strany Slovenska, a v súčasnosti jej krajským predsedom v Košickom samosprávnom kraji. Som predstaviteľom novej, mladej generácie komunistov. Zastupujem vôľu ľudí, ktorí ma poverili zodpovednou úlohou, úžasných čestných a tvrdých ľudí, tých, ktorí pre túto krajinu urobili v minulosti veľa statočnej a hodnotnej práce, ktorí vybudovali Slovensko a prerobili ho zo zaostalej agrárnej krajiny na modernú sebestačnú priemyselnú a poľnohospodársku spoločnosť, ale i mladých, ktorí v súčasnom marazme hľadajú svoje miesto a vedia, že to, čo je tu teraz, nie je pre nich, ale len pre vyvolených. Zastupujem ľudí práce. Práve tí sú dnes postavení na okraj spoločnosti, dehonestovaní ekonomickou biedou, vykorisťovaní privatizačnými zbohatlíkmi a nadnárodným zahraničným kapitálom. Bol som nimi poverený, aby som naplnil ich, ale i moje predstavy o dôstojnom živote v našej krajine na úrovni nášho samosprávneho kraja. Považujem to v súčasných podmienkach za sizyfovskú úlohu, ale dôveru týchto ľudí nedokážem sklamať a nikdy ich nesklamem.

Nie som žiadny génius, ani nenahraditeľný politik či manažér. Dokážem urobiť zázraky, pokiaľ mám podporu od ľudí práce, od ľudí, ktorí majú chuť a motiváciu k zmene a k budovaniu. Oproti všetkým mojim protikandidátom mám len jedinú prednosť. Mojou prioritou sú občania a ich blaho. Nie záujmy korporatívneho zahraničného alebo domáceho kapitálu, nie záujmy cudzích podnikateľov a ich zisku, nie osobné záujmy a ambície, ale záujmy pracujúcich, nezamestnaných, živnostníkov a domácej podnikateľskej sféry. Áno, je to svojím spôsobom protest, ale protest v záujme občanov nášho kraja a Slovenska.



-Aké sú vaše hlavné programové priority, na čo sa chcete zamerať?-

Mojou hlavnou programovou prioritou po 28 rokoch deštrukcie, rozpadu systému, chaosu a rozkrádania je konečne rozvoj kraja. Rozvoj pre mňa znamená pracovné príležitosti, podnikateľské príležitosti, spoločenské a kultúrne vyžitie, školstvo a vzdelanie, bezpečnosť, poriadok, lekárska starostlivosť, pohodlná verejná a osobná doprava, zdravé životné prostredie. Ak spĺňa mesto alebo obec tieto atribúty, môžeme hovoriť o mieste vhodnom k súčasnému životu. Koľko obcí, a hlavne malých obcí v našom kraji, však tieto atribúty spĺňa? A tu je pes zakopaný! I obce, v ktorých boli do roku 1989 továrne, výrobné podniky, podniky služieb, JRD, poľnohospodárske štátne majetky, pridružené výroby, školy, škôlky, pošty, kultúrne domy, knižnice, kiná, poštové úrady, vyhovujúca verejná doprava a iné občianske vymoženosti, ich už dnes nemajú. Vo väčšine prípadov boli zrušené, zmizli, alebo len tak zanikli. Toto sa musí vrátiť späť a ešte vo vyššej forme hodnej súčasnosti! A my to postupne, krok po kroku, späť vrátime. Ale hlavne, navyše - pracovné príležitosti pre občanov miest a obcí v mieste ich bydliska, zamestnanecké akciovky, miestne výrobné podniky a podniky služieb, obecné podniky, sociálne podniky, rodinné podniky, výrobné a spotrebné družstvá. Tie budú mojou prioritou, tie doslova a do písmena natvrdo uprednostním pred záujmom cudzích spoločností a firiem, pred záujmami nadnárodných korporácií a spoločností na teritóriu Košického samosprávneho kraja. Tie naše dostanú zelenú, pomoc a doslova uprednostnenie pred tými cudzími. Nastal čas, aby občania miest a obcí v kraji začali pracovať na seba a prestali byť len lacnou pracovnou silou pre cudzích, otrokmi globalizácie pre nadnárodný kapitál a 'naháňačmi' ich ziskov. Spôsobíme krutý konkurenčný boj medzi domácimi a cudzími spoločnosťami o zákazky v kraji. V transparentných výberových konaniach cena pôjde dole a záujmy, pracovné príležitosti a profit našich – domácich firiem a ľudí porastie.



-Košický kraj trápi vysoká nezamestnanosť, ako by ste chceli z pozície predsedu VÚC prispieť k riešeniu tohto problému?-

Túto otázku som rámcovo zodpovedal v predchádzajúcej odpovedi. Rozviniem ju konkrétne v čase, ak budem zvolený do pozície, na ktorú kandidujem.

-Cesty II. a III. triedy vrátane mostov v kraji trpia dlhodobým investičným dlhom. Ako vidíte možnosti na zlepšenie infraštruktúry a dopravy, a z akých zdrojov si predstavujete jeho financovanie?-

Dopravná infraštruktúra v Košickom kraji nezodpovedá súčasným trendom vývoja ani potrebám občanov kraja. Pozícia predsedu a krajskej samosprávy však nie je neobmedzená. Máme len malé možnosti rozhodovania a ovplyvnenia situácie v tejto oblasti, nakoľko zákony sa prijímajú v Národnej rade SR, rozpočet schvaľuje vláda SR a my sa môžeme pohybovať len v priestore ohraničenom týmito mantinelmi. Preto zásadný posun v rámci dopravnej infraštruktúry nemôže priniesť nikto, ani ten najgeniálnejší a najaktívnejší predseda KSK so svojím tímom poslancov. Urobím všetko pre to, aby som dvere do Bratislavy pre náš kraj otvoril, aby sme tvrdo a nekompromisne tlačili zákonodarcov a vládu k zreálneniu pohľadov na priority kraja zo strany centrálnych zložiek štátu, aby sme pretlačili infraštruktúrne priority do plánov a do konkrétnej realizácie. Tunel Soroška, realizácia diaľnic a ciest prvej triedy sú prioritami a ostanú z pohľadu perspektívy rozvoja kraja tým najdôležitejším.

No nemenej dôležitým problémom je regionálna doprava v kraji samotnom. Sprístupnenie verejnej dopravy pre občanov malých a okrajových obcí, budovanie a opravy ciest pre tých, ktorí denne musia dochádzať za prácou, za lekárskou starostlivosťou, za obchodom, do škôl a podobne, obchvaty obcí z dôvodu neúnosnosti zaťaženia životného priestoru a života občanov, presun dopravy tovarov na železnicu, rokovania o regionálnej železničnej doprave pre občanov, kade vedú železničné trate, vzájomné prepojenia cestnej a železničnej dopravy v regióne na krajskej úrovni. Musíme sa v oblasti nákladnej i osobnej dopravy vrátiť k tomu a tam, čo naši predchodcovia rozbili a v čom zaspali od roku 1989 až dodnes. Koncepcia bola v tom období – v období socialistickej ČSSR dobrá, prioritou bol občan a nie zisk. Niekomu ale náramne vyhovovalo to vymeniť. Blaho občanov bolo vymenené na úkor dosahovania ziskov zahraničnými i domácimi spoločnosťami. Mojou prioritou je blaho a dôstojný život občanov a nie zisk cudzích spoločností.


-Kde sú podľa vás najväčšie problémy KSK v oblasti školstva a sociálnych vecí a ako by ste ich v prípade zvolenia chceli riešiť?-

Sú na každom kroku. Oproti úrovni z roku 1989 sme sa dostali, obrazne povedané, do hlbokého feudalizmu. Za najzávažnejší problém školstva však považujem rozbitie a znefunkčnenie systému učňovského školstva! Táto spoločnosť dnes produkuje na jednej strane desaťtisíce nezamestnateľných stredo- a vysokoškolákov, ktorí nepoznajú skutočný pojem "kvalifikovaná práca", nedosahujú žiadne v ekonomike využiteľné odbornosti ani zručnosti. Na druhej strane zas stoja desaťtisíce chlapcov a dievčat, ktorí síce ukončili povinné i nadstavbové vzdelanie, absolvovali rôzne fiktívne kurzy organizované agentúrami a úradmi práce, ale o skutočnej odbornej a kvalifikovanej práci sa im ani nesníva. Ako nezamestnaní odchádzajú do zahraničia s víziou rýchleho zbohatnutia alebo aspoň získania nekvalifikovanej práce, ktorá ich uživí, alebo tu doma na Slovensku zametajú ulice, kosia trávu a upratujú verejný priestor ako... Ale, ak vám vypadne elektrina či pokazí sa voda, alebo tečie strecha, niet takmer nikoho, okrem dôchodcov, kto by vám to dokázal čo i za peniaze opraviť.

-Ako vnímate využívanie cezhraničnej spolupráce a eurofondov? Do akých oblastí by ste chceli pritiahnuť tieto zdroje?-


Využijeme v prospech občanov kraja všetky dostupné zdroje, aké sú len možné. Eurofondy nevynímajúc, ale i ekonomicky výhodné splatiteľné úvery, investície zahraničných a domácich investorov, podpory medzinárodných organizácií a granty rozvoja, samozrejme, len tie, ktoré sú výhodné a nediskriminujúce, či vydierajúce i napriek tomu, že na také zdroje mám svoj osobitý názor. Považujem ich za zdroje ukradnuté našim občanom a späť vrátené euroúradníkmi a sprostredkovateľmi nadnárodných spoločností na základe diktátu a manipulácie s cieľom dosiahnutia našej podriadenosti a dosahovania ešte väčších ziskov správcov týchto zdrojov. Pôjdu predovšetkým do najzaostalejších oblastí kraja. Na okrajové oblasti Gemera, Spiša i Zemplína, tam, kde podľa veľkých pánov z Bruselu a z bratislavských kaviarní rozdeľujúcich fondy "líšky dávajú dobrú noc".

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Prezident USA odštartuje ázijské turné golfom s japonským premiérom
<< predchádzajúci článok
Paríž hostí primátorov veľkomiest sveta, rokujú o čistote ovzdušia