Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

15. januára 2007

Lekári od pacientov nesmú pýtať peniaze



Pacienti by v žiadnom prípade nemali lekárom platiť za poskytnutie zdravotnej starostlivosti s tým, že mu túto úhradu neskôr preplatí jeho poisťovňa. Slovenská legislatíva totiž tento tzv. ...



Zdieľať

BRATISLAVA 15. januára (WEBNOVINY) - Pacienti by v žiadnom prípade nemali lekárom platiť za poskytnutie zdravotnej starostlivosti s tým, že mu túto úhradu neskôr preplatí jeho poisťovňa. Slovenská legislatíva totiž tento tzv. pokladničný systém neumožňuje. "Tento postup nie je v súlade so zákonom. Zdravotné poisťovne takýmto spôsobom kompenzujú skutočnosť, že neuzatvorili dostatočný počet zmlúv s poskytovateľmi a nezabezpečili tak pre svojich poistencov zdravotnú starostlivosť," uviedla pre agentúru SITA hovorkyňa Úradu pre dohľad nad zdravotnou starostlivosťou (ÚDZS) Radoslava Miklášová.

Ak ide o neodkladnú starostlivosť, lekár ju musí poskytnúť bez ohľadu na to, či má zmluvu s poisťovňou príslušného pacienta. Zdravotné poisťovne sú zároveň povinné uhradiť akútnu zdravotnú starostlivosť aj nezmluvným poskytovateľom. V prípade elektívnej, tzv. "odkladnej" starostlivosti by pacient takisto nemal platiť, ale ešte pred samotným výkonom by mal kontaktovať svoju zdravotnú poisťovňu. Tá má rozhodnúť, či poistencovi odporučí iného lekára, s ktorým má zmluvu, alebo túto starostlivosť pacientovi uhradí.

Ako agentúru SITA informovala hovorkyňa ministra zdravotníctva Silvia Balázsiková, poisťovňa má zo zákona povinnosť zabezpečiť svojim poistencom zdravotnú starostlivosť. "Ak poisťovňa túto povinnosť nesplnila, je na rade ÚDZS, ktorý by mal v danej veci začať konať," dodala Balázsiková. Podľa Miklášovej ÚDZS môže preveriť, či lekár alebo zdravotná poisťovňa správne vyhodnotili zdravotný stav pacienta a správne posúdili neodkladnú a odkladnú zdravotnú starostlivosť; alebo či zdravotná poisťovňa si plní svoje povinnosti zo zákona a zabezpečila zdravotnú starostlivosť a manažment poistencov. "V prípade platieb by pacienti sťažnosť mali adresovať na vydavateľa povolenia, čiže samosprávny kraj alebo ministerstvo zdravotníctva," upozornila Miklášová.

Problémami, ktoré začiatkom roka nastali v prípadoch poistencov meniacich zdravotnú poisťovňu, sa ministerstvo podľa Balázsikovej intenzívne zaoberá a v spolupráci s profesnými organizáciami hľadá optimálne riešenie. "Občania, ktorí sa nechali ovplyvniť direct marketingom niektorých zdravotných poisťovní a uprednostnili lákavé sľuby pred stabilitou, by po medializovaných problémoch mali v budúcnosti pristupovať k rozhodnutiu o zmene zdravotnej poisťovne zodpovednejšie," uzavrela Balázsiková.

ÚDZS vykonáva do konca januára kontinuálny dohľad nad stavom uzatvárania zmluvných vzťahov poskytovateľov a Union zdravotnej poisťovne a Európskej zdravotnej poisťovne. Ako Miklášová pripomenula, poisťovňa musí mať uzavreté zmluvy s poskytovateľmi aspoň v rozsahu verejnej minimálnej siete. "Ak by sa potvrdilo, že zdravotné poisťovne povinnosť nesplnili, úrad môže uložiť sankciu - pokutu do 5 mil. Sk až zrušenie povolenia na vykonávanie verejného zdravotného poistenia. Nesplnenie kritérií minimálnej siete čo i len v jednom odbore je závažný nedostatok, ktorý môže byť dôvodom na zrušenie povolenia zdravotnej poisťovni," zdôraznila Miklášová.

SITA


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Husté sneženie si v piatich štátoch USA vyžiadalo 29 mŕtvych
<< predchádzajúci článok
V novele Zákonníka práce možno uvažovať o návrhoch pre rodinu