27. októbra 2017
Ilustračné foto Foto: TASR/Tomáš Halász Bratislava 27. októbra (TASR) - Len málo európskych bánk je pripravených na povinnosti, ktoré im prinesie nová eurosmernice o platobných službách PSD2. Ukázal to prieskum spoločnosti PwC. Cieľom eurosmernice bude priniesť inovácie do platobných služieb. Bankám totiž umožní medzi seba vpustiť technologické spoločnosti.
Spoločnosť v prieskume oslovila v polovici tohto roka 39 vedúcich pracovníkov popredných európskych bánk z 18 európskych krajín. Kým dve tretiny respondentov očakávali vplyv PSD2 na všetky bankové funkcie, iba 9 % vedúcich pracovníkov uviedlo, že ich prípravy na eurosmernicu sa už dostali do fázy implementácie. Začiatkom leta sa celkovo 38 % bánk nachádzalo stále iba v počiatočných fázach posudzovania dosahov pripravovanej legislatívy.
Zavedenie PSD2 má za cieľ vytvoriť rovnaké podmienky pre nových účastníkov a tradičných hráčov na trhu, a tým ponúknuť viac príležitostí na hospodársku súťaž a inovatívne platobné služby. Podľa eurosmernice budú musieť banky v Európskej únii bezpečným spôsobom sprístupniť údaje o svojich klientoch a umožniť prístup k nim tretím stranám.
"PSD2 je jasným dôkazom novo sa rozvíjajúceho sveta otvoreného bankovníctva, v ktorom FinTech spoločnosti, obchodníci a dokonca aj telekomunikačné firmy môžu vďaka PSD2 výrazne ovplyvniť oblasť platobných služieb," očakáva senior manažér finančného poradenstva Radoslav Ratkovský.
V januári 2018 sa tak skončí monopol bánk na informácie o klientskych účtoch a na platobné služby. Pozitívnou správou podľa spoločnosti je, že 94 % bánk sa aktívne zaoberá PSD2. Dve z troch bánk pritom uvádzajú, že chcú využiť PSD2 na zmenu svojej strategickej pozície.
Finančné domy pritom čakajú viaceré nové povinnosti.
"Banky potrebujú upraviť svoju súčasnú biznis stratégiu, aby zabránili strate zákazníkov a trhového podielu v prospech horlivejších tretích strán, ktoré sa ich pokúsia vytlačiť z pozície sprostredkovateľa. Banky tak musia analyzovať dynamicky sa meniace prostredie platieb a identifikovať nové príležitosti generovania výnosov z platobných služieb, čo však väčšina z nich dosiaľ neurobila," priblížil partner PwC a európsky líder pre oblasť PSD2 Marco Folcia.
Spoločnosť sa v prieskume pri bankách zamerala aj na pravdepodobnosť prevzatia jedného zo štyroch typov novovznikajúcich obchodných modelov. Polovica respondentov sústreďuje svoje aktivity na prechod na agregovanie bankových služieb a produktov tretích strán, čo znamená vývoj otvorenej platformy, ktorá by dovoľovala partnerom integrovať svoje produkty a služby do ponuky banky, a zároveň možnosť poskytnutia otvorenej platformy na vývoj nových produktov a služieb prostredníctvom využitia bankového programovacieho rozhrania a bankových údajov.
"Akákoľvek banka, ktorá by to bola schopná dosiahnuť, by sa stala významným hráčom na trhu. Pravda však je, že iba zopár veľkých bánk by mohlo očakávať, že dokáže vybudovať silný partnerský ekosystém. Je zrejmé, že banky sa musia dôsledne zamyslieť nad svojím aktuálnym podnikaním a pozíciou na trhu, pretože prechádzajú do sveta otvoreného bankovníctva," doplnil Folcia.
Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR