Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Kultúra

22. februára 2011

Marta Poláková : Sloboda objavovať tanec



Prvá kniha o rozvíjaní tvorivosti prostredníctvom tanečnej improvizácie na Slovensku



Zdieľať
Divadelný ústav Bratislava práve vydal knihu významnej slovenskej choreografky Marty Polákovej. „Tanečná improvizácia je pre mňa ‚vodou‛, v ktorej môžem objavovať svoj vlastný plavecký štýl,“ hovorí autorka o svojej knihe Sloboda objavovať tanec. Výrazná choreografka s dlhoročnou interpretačnou praxou sa venuje témam ako sú tvorivosť, otvorené vnímanie a inšpirácia, predstavivosť, elementy pohybu či komponovanie improvizácie a uvádza aj množstvo praktických príkladov. Na základe skúseností zo zahraničných pobytov a stáží ponúka v publikácii o. i. aj návod, ako pristupovať k tvorivému vyučovaniu. 
Slávnostná prezentácia knihy sa uskutoční v pondelok 28. februára 2011 o 19.00 v Štúdiu 12 na Jakubovom námestí 12 v Bratislave. Prezentácie sa zúčastní autorka spolu s lektorkami publikácie doc. Dagmar Hubovou a Eva Gajdošovou. Knihu slávnostne predstaví riaditeľka banskobystrického Štúdia tanca Zuzana Hájková. Prezentácia patrí do rozsiahlej série podujatí, ktoré pri príležitosti osláv 50-ich rokov svojej existencie pripravil Divadelný ústav Bratislava.
Autorka knihy Marta Poláková pôsobí na Katedre tanečnej tvorby Vysokej školy múzických umení v Bratislave. Je zakladateľkou a hlavnou koordinátorkou Labanovho Ateliéru Bratislava - platformy pre pohyb a tanec, ktorý sa venuje umeleckým a vzdelávacím projektom v oblasti súčasných prístupov k tancu. Pravidelne publikuje články v odbornom časopise Salto.
 
 
Marta Poláková: Sloboda objavovať tanec
1. vydanie
Edícia Teória v pohybe
Lektorovali doc. Dagmar Hubová, Mgr. art. Eva Gajdošová
Grafický dizajn © Nora Nosterská 2010
Náklad 500 ks
© Divadelný ústav Bratislava 2010
ISBN 978-80-89369-23-2
 
165 x 245 mm, kniha brož., 165 s.
 
Citáty:
 
Predkladaná publikácia, venovaná rozvíjaniu tvorivosti prostredníctvom tanečnej improvizácie,
je prvou prácou tohto druhu vydanou na Slovensku. Tanečná improvizácia je
téma, ktorá si zaslúži nepomerne väčšiu pozornosť, než akej sa jej u nás doposiaľ dostáva,
a práve preto bolo ambíciou tejto práce vniesť viacej svetla do tejto oblasti tanečného umenia.
Autorka pripravila text po odbornej stránke na Slovensku nielen ojedinelý, ale aj veľmi
užitočný a potrebný pre ďalší rast a vývoj tanečného umenia u nás. Práca je koncipovaná prehľadne, širokospektrálne, od osvetlenia zásadných pojmov fenoménu tvorivosti cez rozbor
schopností a zručností, ktoré tanečná improvizácia u tanečníkov rozvíja, až po predstavenie
metód, ako ju zapojiť do tvorivej výučby, a úloh, ktoré z toho pedagógovi vyplývajú. Jadro
tejto práce sa opiera o koncepty a metodiku tvorivých tém Rudolfa Labana, ich rozvinutím
autorka dospieva k výsledným záverom. Z tejto práce je zrejmé, že sa autorka danej problematike
venuje už dlhší čas nielen ako interpret, ale aj ako pedagóg.
doc. Dagmar Hubová
 
„Tanečná improvizácia je mojou ‚vodou‘, v ktorej môžem objavovať svoj vlastný plavecký štýl,“ hovorí autorka knihy, ktorej smelou ambíciou je zachytiť niečo ako esenciu tvorivého procesu v tanci, zaznamenať spontánnosť, živelnosť, hravosť a intuitívnosť... Sloboda objavovať tanec je prvou publikáciou na Slovensku prinášajúcou komplexný pohľad na tanečnú improvizáciu a oblasti, ktoré s ňou súvisia. Autorka Marta Poláková je výraznou choreografickou osobnosťou slovenského súčasného tanca, súčasne je pedagogičkou a za sebou má dlhoročnú interpretačnú prax. Práve vďaka tomu vníma témy jednotlivých kapitol (tvorivosť, otvorené vnímanie a inšpirácia, predstavivosť, elementy pohybu, priestor, Labanova metóda nasadenia, úloha pedagóga, vývoj tanečnej improvizácie z pohľadu histórie atď.) z rôznych uhlov pohľadu. Prináša množstvo príkladov z vlastnej praxe a skúseností z vlastnej bohatej spolupráce s renomovanými zahraničnými tvorcami a pedagógmi.
Autorka absolvovala množstvo zahraničných študijných pobytov a stáží, na základe ktorých v publikácii podáva podrobný návod, ako pristupovať k vyučovaniu improvizácie. Kniha poskytuje prehľad o histórii a osobnostiach súčasného tanca a tanečnej improvizácie od priekopníkov tanečnej moderny (Isadora Duncanová, Rudolf Laban, Merce Cunningham) až po predstaviteľov preslávenej generácie z Judson Dance Theater, ktorá založila a dodnes reprezentuje štýl predstavení postavených na improvizácii. (Steve Paxton, Anna Halprinová, Simone Fortiová, Trisha Brownová a ďalší.)
Celkom pochopiteľne venuje autorka výrazný priestor dielu a odkazu Rudolfa Labana,
rodáka z Bratislavy, uznávaného teoretika svetového formátu, ktorý je považovaný aj za zakladateľa európskeho moderného tanca a ktorého dodnes nazývajú majstrom improvizácie.
Autorka sa vo svojej práci opiera o viacero významných publikácií renomovaných amerických
a európskych tanečných vedcov.
Knižka presahujúca svojou témou oblasť tanca i divadla je určená študentom a pedagógom múzických vied, divadelným a tanečným vedcom a širokej verejnosti so záujmom
o súčasné tanečné a divadelné umenie a kreativitu.
Mgr. art. Eva Gajdošová
 
 
Doc. Marta Poláková (23. októbra 1963) je choreografka, pedagogička a pohybová analytička. Je absolventkou VŠMU v Bratislave a niekoľkých študijných stáží v zahraničí (Théâtre de la Danse Contemporaine v Paríži, School for New Dance Development v Amsterdame, ArtsLink Residence Program a Fulbright Scholar Program v New Yorku). Spolupracovala s mnohými významnými osobnosťami svetovej scény súčasného tanca (medzi inými s Pauline de Groot, Julyenom Hamiltonom, Markom Tompkinsom, Randym Warshawom, Billom Youngom
a Willim Dornerom). Dvadsať rokov choreografickej práce odráža jej hlboký záujem o štúdium tela v kontexte súčasnej tanečnej expresie. Založila a viedla prvú porevolučnú skupinu profesionálnych tanečníkov a dato zameranú na súčasný tanec (1990 – 1999). V roku 2003 založila zoskupenie Dajv, ktoré sa prezentovalo v Anglicku, Francúzsku, Írsku, Dánsku, Taliansku, Rakúsku, Maďarsku a Českej republike. V jej tvorbe z posledného obdobia, najmä v predstavení Hladká hrana vytvorenom pre festival LabanFest 2009, sa výrazne odzrkadľuje štúdium Labanovej analýzy pohybu. (Je držiteľkou certifikátu z Laban/Bartenieff Institute of Movement Studies v New Yorku.) Je docentkou na Katedre tanečnej tvorby HTF VŠMU, kde od roku 1994 vyučuje techniku súčasného tanca a improvizáciu. Od roku 2008 vedie Labanov Ateliér Bratislava – platformu pre tanec a pohyb, ktorá je bázou umeleckých a vzdelávacích projektov zameraných na progresívne prístupy k telu a pohybu.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Exmanžel Sandry Bullock píše memoáre
<< predchádzajúci článok
Legendárny gitarista z TOTO predvedie svoje umenie fanúšikom na Slovensku