Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

28. decembra 2005

Máte nevydarený darček? Vymeňte ho!



Po vianočnej nádielke ostal mnohým na tvári mierne kyslý úsmev - darčeky, ktoré mali potešiť, zlyhali.



Zdieľať
Sú malé alebo ich obdarovaný dostal dvojmo! Riešenie je len jediné: ísť nevhodný dar vymeniť či vrátiť. Obchodníci síce nemajú takúto povinnosť zo zákona, napriek tomu zvyčajne túto službu poskytnú. Treba ho však vrátiť čo najskôr a v neporušenom stave.

Nevydarené darčeky sa dajú vymeniť

Mnohým ľuďom sa Vianoce spájajú aj  takmer so splnenými želaniami. Ale... Veď to poznáte: košeľa spod stromčeka sa nedá zapnúť okolo krku, lebo je malá; súrodenci sa asi dohodli a kúpili navlas rovnaké peňaženky.
Problém nastáva, keď chcete takýto nevydarený darček vymeniť za lepší. Danuša Krkošová zo Slovenskej obchodnej inšpekcie pripomína: „Predávajúci nie je povinný vziať takýto tovar späť, alebo vymeniť za iný. Je to vždy vec dohody medzi predávajúcim a kupujúcim. Ak spotrebiteľ s takým niečím počíta, je potrebné sa vopred dohodnúť s predávajúcim.“
Sieť predajní spoločnosti NAY pripúsťa možnosť takýto darček do dvoch týždňov vrátiť. Tatiana Onderková však pripomína: „Tovar musí byť originálne zabalený a nepoškodený. Netreba zabudnúť ani na pokladničný blok.“ Podobný prístup zvolili aj v Tescu. Jeho hovorkyňa Oľga Hrnčiarová dodáva: „Jednou zo služieb je aj možnosť vrátenia tovaru. Táto výhoda predpokladá splnenie určitých podmienok - tovar, ktorý chce zákazník vrátiť, musí byť čistý, zabalený, nepoužitý, pri textile musia byť všetky visačky a jeho súčasťou musí byť pokladničný blok, prípadne aj záručný list.“
V sieti obchodov s konfekciou Kenvelo možno vymeniť oblečenie, ktoré nesadne, za rovnaké len v inom čísle, do 7 dní. Treba ho priniesť aj s pokladničným blokom do ktorejkoľvek predajne. Výmenu za peniaze nepreferujú a aj o výbere iného druhu tovaru sa treba dohodnúť priamo s predavačmi. Výmenou tovaru je najmä otázka firemnej kultúry a vzťahu k zákazníkovi. My, zákazníci, zasa môžeme zjednodušiť prácu obchodníkom tým, že nevyhovujúci darček pôjdeme vrátiť ešte v tomto roku, pred účtovnými závierkami. 

Reklamácie riadi zákon
Iná situácia nastáva v prípade, keď si spotrebiteľ uplatní právo na reklamáciu. Tu platia ustanovenia Občianskeho zákonníka a Zákona o ochrane spotrebiteľa.
O reklamácii musí obchodník rozhodnúť hneď. Vybavenie reklamácie nesmie trvať dlhšie ako 30 dní, inak spotrebiteľ môže žiadať vrátenie peňazí. Pri odstrániteľnej chybe má spotrebiteľ právo, aby bola bezplatne, včas a riadne vykonaná.
Spotrebiteľ môže požadovať namiesto opravy výmenu tovaru, ak  s tým predávajúci nebude mať neprimerané náklady.
Predávajúci môže vždy vymeniť poškodenú vec za bezchybnú, ak to kupujúcemu nespôsobí závažné ťažkosti.
Pri výskyte neodstrániteľnej chyby, ktorá bráni užívaniu veci, má spotrebiteľ právo, buď na výmenu tovaru, alebo na vrátenie peňazí. V prípade, že má vec súčasne tri rôzne odstrániteľné nedostatky a každý z nich bráni jej užívaniu, má spotrebiteľ právo rozhodnúť, či chce vymeniť tovar, alebo vrátiť peniaze. To isté právo má, aj keď sa dvakrát opravovaná chyba vyskytne v záručnej lehote tretíkrát.

(hll)


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Koalícia sa dohodne, čo chce ešte stihnúť
<< predchádzajúci článok
Ponúkala mäso z človeka!