Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Auto moto

12. septembra 2008

McLaren chce v Monze odvetu za Veľkú cenu Belgicka



Zatiaľ čo pred rokom bola Veľká cena Talianska sprevádzaná škandálom okolo špionážnej aféry, pre ktorú bol McLaren vylúčený z Pohára konštruktérov, tento rok budú preteky na okruhu v Monze ...



Zdieľať
MONZA 12. septembra (WEBNOVINY) - Zatiaľ čo pred rokom bola Veľká cena Talianska sprevádzaná škandálom okolo špionážnej aféry, pre ktorú bol McLaren vylúčený z Pohára konštruktérov, tento rok budú preteky na okruhu v Monze poznamenané spornou penalizáciou jazdca McLarenu Lewisa Hamiltona na minulotýždňovej Veľkej cene Belgicka. Hamilton prišiel o víťazstvo, ktoré si vybojoval na trati, a to spadlo do lona jeho najväčšiemu súperovi v boji o titul majstra sveta Brazílčanovi Felippemu Massovi z konkurenčného tímu Ferrari. Hoci McLaren podal oficiálny protest, tou najsladšou pomstou by bolo víťazstvo v jame levovej, na "domácej" veľkej cene tímu Ferrari v Monze. Pred rokom sa tento husársky kúsok "strieborným šípom" podaril, keď zaznamenali "double" za víťazstvo Španiela Fernanda Alonsa pred Hamiltonom. Tímu Ferrari zostalo len tretie miesto, ktoré vybojoval Fín Kimi Räikkönen, kým druhý pilot na červenom monoposte Felippe Massa bol diskvalifikovaný. Faktom však je, že od roku 1996 sa nestalo, aby po skončení VC Talianska chýbal jazdec Ferrari dva roky po sebe na najvyššom stupni. Autodromo Nazionale di Monza je miestom, z ktorého dýcha tradícia automobilových zápolení. Okruh bol postavený v roku 1922 behom polroka a odvtedy je bez prestávky využívaný na automobilové a motocyklové preteky. Po okruhoch v anglickom Brooklande a americkom Indianapolise to bol len tretí špecializovaný pretekársky okruh na svete. Veľká cena Talianska na okruhu v Monze je súčasťou kalendára Veľkých cien pretekov F1 už od jej vzniku v roku 1950 až dodnes s jedinou výnimkou, keď sa v roku 1980 preteky išli v Imole. Rekordérom je z piatimi víťazstvami Nemec Michael Schumacher, keď všetky dosiahol na monoposte domácej stajne Ferrari. Trať prešla niekoľkými stavebnými úpravami, vďaka čomu sa jej dĺžka skrátila z pôvodných 10 km na súčasných 5,793 km (od roku 2000). Súboj o titul majstra sveta, ktorý už viac ako dekádu zvádzajú medzi sebou tímy Ferrari a McLarenu, pokračuje aj v sezóne 2008. Veľká cena Talianska, ktorá je štrnástym podujatím tohtoročného seriálu majstrovstiev sveta, môže naznačiť, kto bude mať pred poslednými štyrmi mimoeurópskymi pretekmi najväčšie šance na titul majstra sveta. Zatiaľ všetko nasvedčuje tomu, že do zoznamu majstrov sveta v najprestížnejšej automobilovej disciplíne by mohlo pribudnúť nové meno. Na čele priebežného poradia majstrovstiev sveta je so 76 bodmi pilot McLarenu a vlaňajší vicemajster sveta Brit Hamilton len o dva body pred svojím najväčším konkurentom Massom. Dvojicu prenasledovateľov vedúceho dua, ktorá teoreticky prichádza ešte do úvahy pre boj o titul šampióna pre rok 2008, tvoria Poliak Robert Kubica na BMW Sauber, ktorý má na 3. mieste na konte 58 bodov, a Massov tímový kolega a v celkovom poradí zatiaľ štvrtý obhajca titulu majstra sveta Räikkönen s 57 bodmi. V čerstvej pamäti však všetci majú neuveriteľný finiš Fína v minulom roku, keď v záverečných štyroch pretekoch dokázal zlikvidovať 18 bodovú stratu na Hamiltona a v záverečnom účtovaní ho o bod poraziť. V Pohári konštruktérov má sezónu vďaka vyrovnanejšej dvojici jazdcov Massa - Räikkönen veľmi dobre rozbehnutú tím z Maranella, ktorý má na konte 131 bodov a dvanásťbodový náskok pred "striebornými šípmi". Tretiu pozíciu so 107 bodmi pevne drží tím BMW Sauber. Felippe Massa vo štvrtok vyhlásil, že dodatočné víťazstvo na víkendovej Veľkej cene Belgicka na úkor Lewisa Hamiltona mu poskytuje dobré vyhliadky na celkový úspech v aktuálnom ročníku motoristického seriálu formuly 1. "Myslím si, že mám celkom dobré šance zvíťaziť na nadchádzajúcej Veľkej cene Talianska a v konečnom dôsledku i získať titul majstra sveta," nechal sa počuť pilot stajne Ferrari a dodal: "Ferrari tu vnímajú podobne ako náboženstvo a vďaka fanúšikom je to vždy veľmi jedinečné podujatie. Dúfam, že v kvalifikácii sa mi podarí zajazdiť výborný čas." Zákulisným dianím v Spa-Francorchamps motivovaný Hamilton kontroval slovami: "Som si istý, že strata víťazstva z Belgicka nebude mať negatívny vplyv na môj výkon v Taliansku. Stále som lídrom bodovania a verím, že si aj naďalej udržím formu z predošlých podujatí. Viem, aký mám potenciál, a to ma upokojuje. Nemám pocit, že by som potreboval akúkoľvek pomstu. Súboje s Ferrari si skutočne vychutnávam, je to fantastická stajňa. Bol by som rád, ak by sa mi opäť podarilo zvíťaziť na jej domovskom okruhu. V konečnom hodnotení sa bude tešiť tím so stabilnejšími výkonmi a lepšou stratégiou," uzavrel úradujúci vicemajster z ostatnej sezóny. Faktom zostáva, že obaja najväčší súperi potrebujú víťazstvo na trati, kde to ešte ani jeden z nich nedokázal. Zo súčasných jazdcov poznal pocit z víťazstva na Monze dvakrát Brazílčan Rubens Barichello, v minulom roku Španiel Fernando Alonso a ešte v roku 1997 David Coulthard. Pri kvalitách ich tohtoročných monopostov (Honda, Renault a Red Bull) sa však dá predpokladať, že sa do análov Veľkej ceny Talianska zapíše nové meno. V tejto sezóne ma zatiaľ na konte 5 víťazstiev Massa, 4 víťazstvá Hamilton, 2-krát sa tešil Räikkönen a svoje prvé víťazstvá v kariére zaznamenali Kubica a Heikki Kovalainen, Hamiltonov tímový kolega v McLarene. S Monzou sa spája viacero prívlastkov, pre Talianov je to magická trať. Ide o najrýchlejší okruh v seriáli MS, priemerná rýchlosť na Autodromo Nazionale sa u najlepších pohybuje okolo 240 km/h, na niektorých úsekoch idú piloti aj vyše 350 km/h. Na trati je množstvo možností na predbiehanie. Dlho však Monza bola považovaná za najnebezpečnejší okruh, po mnohých úpravách sa podmienky výrazne zlepšili. Veľká cena Talianska sa začína v nedeľu o 14.00 h. Na pilotov čaká 53 okruhov, ktoré sú dlhé 5,793 km, celkovo absolvujú 306,720 km. Charakteristika trate: Dĺžka okruhu: 5,793 km. Dĺžka pretekov: 306,720 km (53 okruhov) Najrýchlejšie kolo v pretekoch: 2004, Rubens Barrichello (Braz.) Ferrari 1:21,046 Víťaz 2007: Fernando Alonso (Šp.) McLaren Víťazi posledných VC Talianska: 2007 Fernando Alonso (Šp.) McLaren 2006 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari 2005 Juan Pablo Montoya (Kol.) McLaren 2004 Rubens Barrichello (Braz.) Ferrari 2003 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari 2002 Rubens Barrichello (Braz.) Ferrari 2001 Juan Pablo Montoya (Kol.) Williams 2000 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari 1999 Heinz-Harald Frentzen (Nem.) Jordan 1998 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari 1997 David Coulthard (V. Brit.) McLaren 1996 Michael Schumacher (Nem.) Ferrari SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Jesenná nádielka produktov od Canonu
<< predchádzajúci článok
Pri nehode zomreli dve osoby, vážne zranené je 4-mesačné dieťa