|
Správy | Reality | Video | TV program | TV Tipy | Práca | |
Streda 11.12.2024
|
Autobazár | Dovolenka | Výsledky | Kúpele | Lacné letenky | Lístky |
Meniny má Hilda
|
Ubytovanie | Nákup | Horoskopy | Počasie | Zábava | Kino |
Úvodná strana | Včera Archív správ Nastavenia |
|
Kontakt | Inzercia |
|
Denník - Správy |
|
|
Prílohy |
|
|
Pridajte sa |
|
Ste na Facebooku? Ste na Twitteri? Pridajte sa. |
|
|
|
Mobilná verzia |
ESTA USA |
28. októbra 2010
MESA 10: Rozpočtová politika SR má nedostatky
Slovensko sa v celosvetovom rebríčku krajín podľa transparentnosti rozpočtovania (Open Budget Index) v roku 2010 umiestnilo na 28. priečke z 94 ...
Zdieľať
Ilustračné foto: SITA/Tomáš BenedikovičBRATISLAVA 28. októbra (WEBNOVINY) - Slovensko sa v celosvetovom rebríčku krajín podľa transparentnosti rozpočtovania (Open Budget Index) v roku 2010 umiestnilo na 28. priečke z 94 zúčastnených krajín so ziskom 57 bodov zo 100 možných. Z regionálneho porovnania krajín strednej a východnej Európy však Slovensko nevychádza uspokojivo, keďže otvorenejší rozpočtový proces majú nielen Slovinsko, Poľsko či Česká republika, ale i Rumunsko. Slovensko sa v hodnotení zaradilo spoločne s Chorvátskom tesne pred Bulharsko a Srbsko.
Z prieskumu, ktorý v rámci projektu OBI (Open Budget Iniciative) po prvýkrát na Slovensku uskutočnilo Centrum pre ekonomické a sociálne analýzy MESA 10 vyplýva, že v oblasti rozpočtovej politiky doteraz pretrváva mnoho nedostatkov. Zmeny v oblasti nakladania s verejnými zdrojmi sú potrebné nielen z dôvodu stabilizácie deficitu štátneho rozpočtu a verejného dlhu, ale i preto, aby došlo k zvýšeniu transparentnosti rozpočtového procesu.
Možností, ako zlepšiť našu nelichotivú pozíciu, je podľa MESA 10 viacero. Bodový zisk by vylepšilo dodržiavanie existujúcich ustanovení zákona o rozpočtových pravidlách a platnej metodiky, čo predovšetkým v oblasti harmonogramu a úplnosti zverejňovania údajov nebolo v ostatných rokoch pravidlom. Slovensko ďalej stratilo body za absenciu dokumentu sprístupňujúceho parametre rozpočtu pre širšiu verejnosť a chýba tiež audítorská správa k záverečnému účtu. Východiská rozpočtu by sa mali viac zamerať na objasnenie zámerov vlády vo fiškálnej oblasti a jasne pomenovať rozpočtové priority. Rozpočtu chýbajú konzistentné medziročné porovnania a správy o jeho plnení by mali podrobnejšie informovať o zmenách a odchýlkach v rozpočte a ich príčinách. Vytknúť možno aj nedostatočnú parlamentnú kontrolu plnenia rozpočtu, nakoľko ministerstvo financií môže v priebehu roka meniť parlamentom schválené priority a nemá povinnosť o týchto zmenách informovať.
Hodnotenie OBI sa opiera o podrobný dotazník so 123 otázkami, ktoré sa týkajú rôznych aspektov rozpočtového procesu a fiškálnej politiky. Odpovede sú okrem spracovateľov verifikované dvoma nezávislými odborníkmi a priestor na vyjadrenie dostalo aj ministerstvo financií. Prieskum na Slovensku uskutočňovali od septembra 2009 do októbra tohto roku a témou hodnotenia bol rozpočet verejnej správy na roky 2009-2011. Nie všetky dokumenty použité pri hodnotení sa však vzťahujú k rozpočtu na rok 2009, keďže napríklad štátny záverečný účet za rok 2009 nebol v čase hodnotenia dostupný, a tak sa použil záverečný účet za rok 2008. Najbližšie hodnotenie sa uskutoční v roku 2012.
Ako uvádza MESA, návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2009 až 2011 neobsahuje uspokojivé informácie, ktoré by mohli vysvetliť vzťah medzi vládou plánovanými príjmami a výdavkami a jej politickými a makroekonomickými cieľmi. Tieto informácie sú dôležité za predpokladu, že vláda má záujem umožniť širšiu diskusiu o plánovaných výdavkoch. Dokument taktiež neobsahuje uspokojivé informácie o výdavkoch a príjmoch týkajúcich sa rozpočtu na predchádzajúci rok.
Z prieskumu, ktorý v rámci projektu OBI (Open Budget Iniciative) po prvýkrát na Slovensku uskutočnilo Centrum pre ekonomické a sociálne analýzy MESA 10 vyplýva, že v oblasti rozpočtovej politiky doteraz pretrváva mnoho nedostatkov. Zmeny v oblasti nakladania s verejnými zdrojmi sú potrebné nielen z dôvodu stabilizácie deficitu štátneho rozpočtu a verejného dlhu, ale i preto, aby došlo k zvýšeniu transparentnosti rozpočtového procesu.
Možností, ako zlepšiť našu nelichotivú pozíciu, je podľa MESA 10 viacero. Bodový zisk by vylepšilo dodržiavanie existujúcich ustanovení zákona o rozpočtových pravidlách a platnej metodiky, čo predovšetkým v oblasti harmonogramu a úplnosti zverejňovania údajov nebolo v ostatných rokoch pravidlom. Slovensko ďalej stratilo body za absenciu dokumentu sprístupňujúceho parametre rozpočtu pre širšiu verejnosť a chýba tiež audítorská správa k záverečnému účtu. Východiská rozpočtu by sa mali viac zamerať na objasnenie zámerov vlády vo fiškálnej oblasti a jasne pomenovať rozpočtové priority. Rozpočtu chýbajú konzistentné medziročné porovnania a správy o jeho plnení by mali podrobnejšie informovať o zmenách a odchýlkach v rozpočte a ich príčinách. Vytknúť možno aj nedostatočnú parlamentnú kontrolu plnenia rozpočtu, nakoľko ministerstvo financií môže v priebehu roka meniť parlamentom schválené priority a nemá povinnosť o týchto zmenách informovať.
Hodnotenie OBI sa opiera o podrobný dotazník so 123 otázkami, ktoré sa týkajú rôznych aspektov rozpočtového procesu a fiškálnej politiky. Odpovede sú okrem spracovateľov verifikované dvoma nezávislými odborníkmi a priestor na vyjadrenie dostalo aj ministerstvo financií. Prieskum na Slovensku uskutočňovali od septembra 2009 do októbra tohto roku a témou hodnotenia bol rozpočet verejnej správy na roky 2009-2011. Nie všetky dokumenty použité pri hodnotení sa však vzťahujú k rozpočtu na rok 2009, keďže napríklad štátny záverečný účet za rok 2009 nebol v čase hodnotenia dostupný, a tak sa použil záverečný účet za rok 2008. Najbližšie hodnotenie sa uskutoční v roku 2012.
Ako uvádza MESA, návrh rozpočtu verejnej správy na roky 2009 až 2011 neobsahuje uspokojivé informácie, ktoré by mohli vysvetliť vzťah medzi vládou plánovanými príjmami a výdavkami a jej politickými a makroekonomickými cieľmi. Tieto informácie sú dôležité za predpokladu, že vláda má záujem umožniť širšiu diskusiu o plánovaných výdavkoch. Dokument taktiež neobsahuje uspokojivé informácie o výdavkoch a príjmoch týkajúcich sa rozpočtu na predchádzajúci rok.
MESA 10: Rozpočtová politika SR má nedostatky - diskusné fórum čitateľov