Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Auto moto

04. októbra 2005

Minimalizmus v praxi



7 x 24 hodín sme testovali Toyotu Aygo 1,0 VVT-i Cool +



Zdieľať
Pre veľkomestá, ako Rím a Paríž, bola stvorená nová najmenšia Toyota s menom Aygo (z anglického I go), ktorú vyrábajú spolu s modelmi Citroe¨n C1 a Peugeot 107 v českom Kolíne. Oplatí sa však siahnuť po tomto minivozidielku aj v našich podmienkach?

Rozzúrený komár
Všetky tri vozidlá z českej továrne TPCA majú rovnakú techniku, ale ich vzhľad sa líši. Toyota s dĺžkou 341 cm má ako jediná oblé zadné svetlá, malí Francúzi ich majú trojuholníkové, umiestnené vertikálne. Aj spredu sa malý Japonec tvári najviac sebaisto – ako nazúrený útočiaci komár. Priam hračkársky pôsobí miniatúrny zadný nárazník s maličkým previsom karosérie. Najviac sme sa pozastavovali nad zadnými dverami – teda skôr zadným oknom. To tvorí totiž zároveň aj otvor do mini kufra. Ale o tom neskôr. Vpredu sme so zaujatím sledovali pri práci jediný stierač, ktorý zvláda plochu čelného skla priam bravúrne. Sports pack obsahoval hmlové svetlá v prednom nárazníku a 14” veľké päťlúčové hliníkové disky kolies.
Prekvapivo dynamické


Pre Aygo máte na výber zatiaľ jediný motor – benzínový trojvalec s objemom jeden liter, z produkcie Toyota (50 kW/68 k). Na jar pribudne aj štvorvalcový turbodiesel 1,4 HDI od Francúzov (40 kW/54 k). Priznám sa, ja osobne nemám rada motory s nepárnym počtom valcov, najmä ak majú menej ako štyri valce. Aj minimotorček s hmotnosťou 69 kg v Aygu ma preto spočiatku nechytil za srdce. Na voľnobehu má dosť nekultúrny chod, ako keby vám na štvorvalci vynechával jeden valec. Avšak počas jazdy nás prekvapil svojim slušným ťahom a nie príliš prehnaným hlasovým prejavom. Na diaľnici to rozgúľa až na 160 km/h. Dynamická jazda je spôsobená nízkou hmotnosťou autíčka – Aygo váži len 900 kg. Sklamaním bola mechanická päťstupňová prevodovka (určite nebude japonského pôvodu, tie sú vždy precízne a presné) – jej radenie bolo veľmi nepresné a dlhé, ako keby už mala za sebou 200 000 kilometrov. Šokovalo nás aj jej dlhé sprevodovanie – na dvojke Aygo pokojne vytiahne až 100 km/h! Vynikajúca je spotreba - výrobca uvádza priemernú spotrebu 4,6 l/100 km, nám vyšla len o jedno deci vyššia.
Pocit ako v Maluchovi
Ak ste sa niekedy zviezli v poľskom „Maluchovi“ – Fiate 126p, po nastúpení do Ayga si naň určite spomeniete. Vnútrajšok dverí totiž z veľkej časti pokrýva čistý plech rovnakej farby, ako zvyšok karosérie. Samozrejme, v Aygu je miesta o čosi viac, najmä čelné sklo je posunuté poriadne dopredu. Ale úzka karoséria a málo miesta pred nohami nezaprú asociácie s kedysi populárnym poľským premiesňovadlom. V interiéri sa nachádza množstvo praktických odkladacích schránok – štyri vo dverách, osem rôznych priehradok, tri držiaky na nápoje a našli sme aj priestor na mince. Avšak kufor je skutočne miniatúrny – má objem iba 139 l, hrozne vysoká je nakladacia hrana a malý je aj otvor, vytvorený iba sklom.
Šokujúci je asymetricky umiestnený otáčkomer, nalepený na ľavej strane tachometra. Sedadlá musíme pochváliť, sú príjemne tuhé a majú slušné bočné vedenie. A ich veľkosť vyhovovala aj chlapovi s výškou 185 cm.


Plasty použité na prístrojovke sú tvrdé a lacné, ale zaujímavo spracované a členené. Napríklad také ovládanie kúrenia, ako v Aygu nemá nikto iný (okrem C1 a 107). Priesvitný biely plast je v noci zaujímavo podsvietený.
 Zvuk vytváraný pri zatváraní dverí tiež nepatrí do kategórie bankových sejfov. Zvuk príplatkového Sound packu (autorádio so šiestimi reproduktormi) nás tiež príliš nenadchol.
Bezpečný ako veľkí
Karoséria Ayga obsahuje veľký podiel vysokopevnej ocele. V sériovej výbave sú systémy ABS a EBD, predné dva airbagy, veľmi agresívny zvukový systém upozornenia na nezapnutý pás vodiča a integrované opierky hláv. Vzadu sa dajú uchytiť dve sedačky so systémom ISOFIX. V najvyššej výbave Cool + nájdete aj bočné airbagy, za príplatok aj hlavové.
Čo tá cena?
Najlacnejšie Aygo dostanete za 345 900 korún. Avšak bez klimatizácie a v trojdverovom prevedení (päťdverové stojí iba o 7 000 korún viac). Náš testovaný model stál až 415 900 korún. Povedzme si otvorene, že v súčasnosti môžete kúpiť aj o málo väčší model Yaris (ktorý nahradí v decembri nová generácia) za rovnakú sumu, ale s klimatizáciou sériovo. Výhodou Ayga je nízka spotreba, nízka zákonná poistka a celkové nižšie náklady na prevádzku a servis.
Adriana Tomanová   Foto Toyota


   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Mestský mini-offroad
<< predchádzajúci článok
Mikla má novú tetovačku, už mu chýba iba chvost! už mu chýba iba chvost!

Minimalizmus v praxi - diskusné fórum čitateľov

Čím to je?4.10. 14:31:42