Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

06. októbra 2015

Na medziročný pokles dlhu vlani mali vplyv jednorazové opatrenia



Od prekročenia prvého sankčného pásma v roku 2012 sa zatiaľ nepodarilo vláde SR prijať také opatrenia, ktoré by viedli k znižovaniu verejného dlhu mimo sankčných pásiem. Na ...



Zdieľať
Foto: deutschebank.ge
Bratislava 6. októbra (TASR) - Od prekročenia prvého sankčného pásma v roku 2012 sa zatiaľ nepodarilo vláde SR prijať také opatrenia, ktoré by viedli k znižovaniu verejného dlhu mimo sankčných pásiem. Na znižovanie dlhu využíva jednorazové opatrenia. Vyplýva to zo Správy o hodnotení plnenia pravidiel rozpočtovej zodpovednosti a pravidiel rozpočtovej transparentnosti za rok 2014, ktorú pripravila Rada pre rozpočtovú zodpovednosť (RRZ). Dnes ju odobrilo plénum Národnej rady (NR) SR.


Podľa RRZ na medziročný pokles dlhu v roku 2014 a ďalší očakávaný pokles v roku 2015 mali významný vplyv jednorazové opatrenia. "Ide najmä o príjmy z privatizácie, príjmy zo súkromných dôchodkových fondov, dividendy zo štátnych podnikov nad rámec bežného zisku a využívanie hotovostnej rezervy štátu," konštatovala RRZ.

Z pohľadu čistého bohatstva Slovenska nedošlo k zlepšeniu, nakoľko pokles dlhu bol financovaný poklesom aktív verejného sektora. RRZ tak vníma negatívne, že od prekročenia prvého sankčného pásma v roku 2012 sa zatiaľ nepodarilo prijať také opatrenia, ktoré by viedli k znižovaniu dlhu mimo sankčných pásiem.

Rada zároveň konštatovala, že štát finančne nekryl straty samospráv. "Na druhej strane, štát selektívne zlepšuje hospodárenie vybraných samospráv poskytovaním úverov za veľmi výhodných podmienok," doplnila rozpočtová rada.

Okrem toho podľa RRZ nedošlo k pokroku v oblasti stanovenia výdavkových limitov, ktoré sú podľa nej dôležitým nástrojom riadenia rozpočtu. Vláda určitú formu výdavkových limitov prijala len v rámci implementácie európskych pravidiel. Podľa RRZ však existujúci limit výdavkov nespĺňa charakteristiku takéhoto fiškálneho pravidla, nakoľko ide o dočasné pravidlo, rozhoduje o ňom vláda na návrh rezortu financií, pri nedodržaní limitu nie sú žiadne sankcie a definícia limitov je príliš široká. "Vo vzťahu k nedostatočným trvalým opatreniam na zníženie dlhu mimo sankčných pásiem limitu dlhu by práve funkčný nástroj limitu výdavkov prispel k rýchlejšej konsolidácii rozpočtu a stabilizácii dlhu na nižších úrovniach," tvrdí rozpočtová rada.

Naopak, k miernemu zlepšeniu došlo vo zverejňovaní požadovaných informácií v rozpočte verejnej správy na roky 2015 až 2017. Napríklad vyčíslenie daňových výdavkov je zdokumentované v samostatnom manuáli. "V rozpočte však naďalej absentuje analytický pohľad na hospodárenie štátnych podnikov a podnikov s majetkovou účasťou Fondu národného majetku (FNM) SR. Z pohľadu efektívneho uplatnenia ústavného zákona je významným nedostatkom nerozpočtovanie niektorých príjmov a výdavkov," doplnila RRZ.

Ďalej sa však podľa rady výrazne zlepšilo zverejňovanie informácií o verejných financiách. "Rada vníma pozitívne, že dokumenty k rozpočtu verejnej správy a súhrnné výročné správy reagujú na pripomienky a odporúčania rady. Na druhej strane sa ukazuje, že okrem samotného zlepšovania obsahu dokumentov je z hľadiska transparentnosti dôležitý aj proces tvorby a schvaľovania dokumentov," konštatovala.

Negatívnym príkladom bol podľa rady proces schvaľovania Rozpočtu verejnej správy na roky 2015 až 2017 v parlamente. "Zmeny predložené a schválené v parlamente sa sústredili len na hotovostný štátny rozpočet na najbližší rok a opätovne sa navýšili rozpočtované daňové príjmy nad rámec prognózy schválenej Výborom pre daňové prognózy," dodala RRZ.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Kvórum pri referende sa znižovať nebude
<< predchádzajúci článok
Rozpočet GP SR v roku 2016 vzrastie o viac ako osem precent