24hod.sk    Z domova

16. júna 2006

Nadácia F. A. Hayeka : Výsledky Politického supermarketu



Presne po troch týždňoch fungovania internetovej stránky Politický supermarket (www.politickysupermarket.sk), na ktorej mali slovenskí voliči prostredníctvom stručného testu možnosť overiť si, program ...



Zdieľať

BRATISLAVA 16. júna (WN/PR) - Presne po troch týždňoch fungovania internetovej stránky Politický supermarket (www.politickysupermarket.sk), na ktorej mali slovenskí voliči prostredníctvom stručného testu možnosť overiť si, program ktorej politickej strany je najbližší ich vlastným názorom, zverejnila Nadácia F. A. Hayeka štatistiky odpovedí návštevníkov tohto portálu.

Internetová stránka Politický supermarket evidovala za tri týždne svojej existencie viac ako 110 tisíc unikátnych prístupov. Voličský test, ktorého cieľom bolo pomôcť voličom zistiť, program ktorej strany alebo hnutia sa najviac zhoduje s ich vlastnými názormi, si urobilo 102 632 návštevníkov stránky. Viac ako tisíc návštevníkov si stiahlo publikáciu Nadácie F. A. Hayeka - Po štyroch rokoch (odpočet plnenia sľubov politických strán), viac ako osemsto návštevníkov si stiahlo ďalšiu publikáciu - Audit volebných programov politických strán.

Samotný test voličských preferencií pozostával z dvadsiatich jednoduchých otázok, drvivá väčšina návštevníkov (96 %) sa vyjadrila ku všetkým z nich.

Z odpovedí respondentov na otázky voličského testu vyplývajú nasledujúce závery:

1. Z porovnania názoru na to, či respondenti kladú dôraz na silný sociálny štát a sociálne istoty alebo na osobnú slobodu jednotlivca vyplýva, že slovenská spoločnosť je v tejto otázke rozpoltená. Mierne (53 vs. 47 %) víťazí príklon k osobnej slobode.

2. Až takmer dve tretiny občanov sú za zachovanie rovnej dane z príjmu. Podobný pomer, až 61 % respondentov, je proti opätovnému zavedeniu dane z dividend. Nadpolovičná väčšina (55 % respondentov) je za nižšiu sadzbu DPH na vybrané tovary a služby (napríklad základné potraviny, lieky, knihy a podobne).

3. Až 86 percent respondentov vníma vysoké odvodové zaťaženie ako problém, až dve tretiny z nich si však myslí, že hoci odvody treba znižovať, stačí tak robiť postupne, pretože si nemôžeme dovoliť výrazne znižovať sociálne dávky či zvyšovať platby za zdravotné ošetrenie.

4. Až 84 percent respondentov je za zachovanie druhého piliera (dôchodkového sporenia) v dôchodkovom systéme; polovica z nich dokonca za jeho posilnenie.

5. Až 82 percent občanov je spokojných so súčasným stavom v oblasti interrupcií.

6. Až 71 percent občanov si myslí, že štát by mal podporovať rôznymi nástrojmi bývanie, najmä mladé rodiny, stavať a prideľovať byty, podporovať rôzne produkty na bývanie (hypotéky, stavebné sporenie...).

7. Až 63 percent respondentov si myslí, že nezamestnanosť je potrebné znižovať najmä prostredníctvom vytvárania vhodného podnikateľského prostredia - znižovať dane, výrazne znížiť odvody, zjednodušiť podnikanie a podobne. Na druhej strane, určitý rozpor je v tom, že rovnako 63 percent respondentov je za zvýšenie minimálnej mzdy.

8. Súčet odpovedí ukazuje, že v odpovedi na otázku, či chcú Slováci zdravotníctvo úplne štátne a bezplatné alebo aj so spoluúčasťou pacienta a zapojením súkromného sektora, je verejnosť rozdelená presne na polovice. V otázkach zdravotníctva je za pokračujúcu privatizáciu tohto sektora iba menšina respondentov (8 percent), dve pomerne vyrovnané skupiny sú v názoroch na to, či má byť zdravotná starostlivosť bezplatná a poplatky u lekára zrušené (48 %), alebo či reformu zdravotníctva treba len doladiť, no poplatky zachovať, rovnako ako účasť súkromného sektora v zdravotníctve (42 %).

Odpovede v teste politického supermarketu neboli cieleným prieskumom verejnej mienky, ktorý by spracúvala špecializovaná agentúra. Vyrovnanosť odpovedí počas jednotlivých dní fungovania internetovej stránky, ako aj nečakane vysoký počet návštevníkov, ktorí si spravili voličský test, však umožňujú z ich odpovedí vydedukovať všeobecné závery, uvedené vyššie.

Nadácia F. A. Hayeka disponuje i výsledkom voličského testu v podobe súhrnu výsledkov, ktoré programy ktorých politických strán a hnutí najčastejšie respondentom testu vychádzali ako blízke ich názorom. Túto štatistiku sme sa však rozhodli z dôvodu zachovania nestrannosti nášho projektu a snahy vyhnúť sa akémukoľvek náznaku ovplyvniť výsledky nadchádzajúcich volieb nezverejniť. Prosíme vás o rešpektovanie tohto rozhodnutia.

Pre bližšie informácie kontaktujte:

Ján Solík, analytik, Nadácia F. A. Hayeka, tel.: 0905 937 008

Martin Chren, riaditeľ, Nadácia F. A. Hayeka, tel.: 0905 305 466

The F. A. Hayek Foundation

Jašíkova 6

821 03 Bratislava

Slovak Republic

tel: + 421 2 48 291 585

fax: + 421 2 48 291 243

SITA


   Tlač    Pošli

Prečítajte si tiež


https://www.24hod.sk/nadacia-f-a-hayeka-vysledky-politickeho-supermarketu-cl15310.html