Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

11. februára 2017

NKÚ bol na kontrole u ombudsmanky. Toto zistil



Na snímke verejná ochrankyňa práv Jana Dubovcová



Zdieľať
Na snímke verejná ochrankyňa práv Jana Dubovcová Foto: TASR/Martin Baumann
Bratislava 11. februára (TASR) – Najvyšší kontrolný úrad (NKÚ) SR identifikoval viaceré systémové nedostatky v činnosti Kancelárie verejnej ochrankyne práv (KVOP) Jany Dubovcovej, a to z hľadiska hospodárskeho a finančného riadenia, ale aj nastavenia vnútornej kontroly, ktorá je často realizovaná len formálne. Informovala o tom hovorkyňa NKÚ Daniela Bolech Dobáková.


NKÚ predstavil v piatok (10.2.) výsledky kontroly, ktorú zaradil vlani do plánu šéf úradu Karol Mitrík na základe požiadavky Dubovcovej. Bola zameraná na hospodárenie s verejnými prostriedkami a nakladanie s majetkom štátu, a to za roky 2012 až 2015. Mnohé systémové nedostatky identifikované v oblasti hospodárskeho a finančného riadenia boli zapríčinené častými personálnymi zmenami.

"Od konca funkčného obdobia bývalého VOP až do obdobia odchádzajúcej ombudsmanky došlo totiž takmer k stopercentnej obmene zamestnancov kancelárie, čo sa negatívne prejavilo napríklad v oblasti hospodárenia, nakladania s verejnými financiami," ozrejmila hovorkyňa NKÚ. Niektoré skutočnosti identifikované kontrolórmi nebolo možné verifikovať s obdobím pred rokom 2012. Dokumenty buď neexistovali, alebo noví zamestnanci nevedeli vysvetliť súvislosti.

Nedostatky boli odhalené napríklad pri nesprávnom zaradení majetku za viac ako 173.000 eur či nesprávnom odpisovaní majetku v  sume viac ako 24.000 eur. "To malo dosah na správnosť údajov o stave majetku a takýto postup nebol v súlade so zákonom o účtovníctve. Kontrolóri zistili, že KVOP nemá poistený hnuteľný majetok, čo je v rozpore so zákonom o správe majetku štátu," uviedla Bolech Dobáková.

NKÚ preveril aj dodržiavanie zmlúv za prenájom administratívnych priestorov, ako aj zmeny súvisiace s presťahovaním kancelárie. Do 31. marca 2015 kancelária využívala priestory súkromného vlastníka. Pri tomto nájme kontrolóri upozornili na porušenie zákona o účtovníctve. Vo viacerých prípadoch k faktúram za nájom a služby neboli doložené relevantné doklady preukazujúce správnosť výpočtu fakturovaných cien.

Kontrolóri odhalili nedostatočne fungujúci vnútorný kontrolný systém vo vzťahu k hospodárnemu, efektívnemu, účinnému a účelnému nakladaniu s verejnými financiami a majetkom. Konštatovali znaky formálnosti pri realizácii predbežnej aj následnej finančnej kontroly a rezervy v účinnosti vnútorného kontrolného systému. Poukázali na to, že KVOP používané interné predpisy nepremietali zmeny v legislatíve. Ako príklad dobrej praxe označili riešenie ombudsmanky, ktorá našla pre KVOP vhodnejšie priestory v budove na Grösslingovej ulici v Bratislave.

"Uvedená informácia je zavádzajúca a nepravdivá. Kontrolóri celkovú fluktuáciu v kancelárii nezisťovali," reagoval na informáciu NKÚ poradca pre médiá a komunikáciu KVOP Ján Glovičko. "Pokiaľ ide o výmenu zamestnancov na pozíciách, ktorých činnosti boli predmetom kontroly, je možné hovoriť len o troch zamestnancoch z 35, pričom k výmene došlo v dvoch prípadoch," uviedol.

V záverečnej správe NKÚ podľa Glovička sa nekonštatuje žiadne čerpanie verejných prostriedkov v rozpore s účelom ich použitia, ani ich nehospodárne využitie či vznik škody. "V roku 2013 KVOP zistila rozdiel medzi majetkovou evidenciou a účtovníctvom. Evidovaný stav drobného dlhodobého hmotného majetku bol o 157.000 eur vyšší. Pri podrobnejšej kontrole vykonanej zamestnancom kancelárie sa ukázalo, že situácia pretrváva už od roku 2004 a stav v majetkovej evidencii zodpovedá skutočnosti," ozrejmil.

Vysvetlil, že pri oprave zisteného nesúladu bol majetok doúčtovaný na zodpovedajúci majetkový účet, pričom sa ukázalo, že pri tejto oprave a aj neskôr pri zaraďovaní nového majetku v hodnote 16.000 eur boli nesprávne aplikované postupy účtovania rozpočtových organizácií. Z tohto dôvodu bol novozaradený majetok nesprávne - pomalšie odpisovaný. "V protokole o výsledkoch kontroly sa konštatuje, že toto nesprávne účtovanie malo neutrálny vplyv na výsledok hospodárenia KVOP," zdôraznil Glovičko.

Uviedol, že nájomnú zmluvu, ku ktorej sa vzťahujú prípady faktúr, v ktorých kontrola konštatovala porušenie zákona o účtovníctve, uzatvorilo so súkromným vlastníkom priestorov bývalé vedenie kancelárie v roku 2007. Kontrolované faktúry obsahovali podľa neho správne označenie obdobia a celkovú sumu za štvrťrok, ktorá bola určená v súlade s platnou zmluvou.

Tvrdením o nedostatočne fungujúcom kontrolnom systéme v Kancelárii VOP kontrolóri podľa Glovička popierajú vlastnú prácu z roku 2011. "Vnútorný kontrolný systém bol nastavený totiž predchádzajúcim vedením KVOP a kontrolná skupina NKÚ v roku 2011 konštatovala, že je v primeranom rozsahu a kvalite vykonávaný," vysvetlil, prečo nebol dôvod na jeho zmenu.

NKÚ na základe výsledkov kontroly odporučil KVOP prijať účinné, systémové opatrenia. Závery z kontroly dostanú pre informáciu parlamentný výbor pre ľudské práva a národnostné menšiny, výbor pre financie a rozpočet, predseda vlády a minister financií, informovala hovorkyňa NKÚ. Podľa Glovička predloží Kancelária VOP opatrenia do 17. februára. "Prostredníctvom opatrení sa prijmú účinné postupy, aby sa vzniku nedostatkov podobného charakteru predišlo," uzavrel.




Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Franke Slovakia žiada o investičnú pomoc na stavbu závodu v Strečne
<< predchádzajúci článok
Kedysi patrili k stúpencom eura, teraz stále viac Talianov chce líru