Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

13. marca 2012

Nové ministerstvo by mohlo čerpanie eurofondov sťažiť



Prípadný vznik nového ministerstva alebo úradu pre eurofondy by podľa zvoleného poslanca parlamentu Árpáda Érseka z Mostu-Híd z hľadiska ministerstva dopravy situáciu v čerpaní peňazí Európskej ...



Zdieľať
eurofondy BRATISLAVA 13. marca (WEBNOVINY) - Prípadný vznik nového ministerstva alebo úradu pre eurofondy by podľa zvoleného poslanca parlamentu Árpáda Érseka z Mostu-Híd z hľadiska ministerstva dopravy situáciu v čerpaní peňazí Európskej únie skôr skomplikoval.


Dosluhujúci štátny tajomník na ministerstve dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja si nemyslí, že by to bolo prínosom pre lepšie využívanie eurofondov.

"Vychádzam z toho, že príprava a implementácia projektov dopravnej infraštruktúry má mnoho špecifík, ktoré sa po vecnej stránke operatívne na dennej báze riešia s prijímateľmi, ktorí sú v prípade Operačného programu Doprava (OPD) vopred určení a tiež v úzkej spolupráci s príslušnými odbornými útvarmi ministerstva," informoval Érsek agentúru SITA.

Založenie samostatného ministerstva pre eurofondy navrhol pred mesiacom Inštitút hospodárskej politiky a vyslovil sa za to aj poslanec Ján Počiatek zo Smeru-SD.

Nový subjekt pre eurofondy podľa Érseka nebude spôsobilý v tejto oblasti kvalifikovane a najmä flexibilne zasiahnuť. Išlo by totiž o vloženie nového článku v systéme eurofondov. "Poukazujem na odlišnosť procesu prípravy projektov, postupov schvaľovania žiadostí o poskytnutie pomoci a počet subjektov zapojených do celého procesu. Presun časti agendy na iné - nové ministerstvo alebo úrad by v rezorte dopravy situáciu s najväčšou pravdepodobnosťou len skomplikoval," dodal Érsek.

Pre zlepšenie a najmä urýchlenie čerpania eurofondov je podľa zástupcu Mostu-Híd nevyhnutné riešenie problémov vo verejnom obstarávaní. Za potrebné považuje prijatie nového zákona, ktorý by zabezpečil pružnejšie riešenie obštrukcií vo verejnom obstarávaní. "Je potrebné prijatie nového stavebného zákona a akceleračných opatrení v oblasti rozhodovania súdov. V rezorte dopravy komplikujú proces implementácie predovšetkým tieto špecifické oblasti," uviedol Érsek.

Akékoľvek vytváranie ministerstva pre eurofondy by celý proces čerpania len spomalilo aj podľa poslanca doterajšieho parlamentu Ondreja Mateja z SDKÚ-DS. "Kým by takéto ministerstvo bolo funkčné, stratili by sme ďalší rok," informoval agentúru SITA. Pre úspešné čerpanie eurofondov označil za potrebné, aby sa neustále nemenili priority, ale intenzívne pokračovalo v začatých prioritách a projektoch.

Ako príklad uviedol nákupy nových vlakov bez zmien od roku 2006, pričom to bude jediná oblasť v OPD s úplným vyčerpaním.

Matej považuje za dôležité tiež sankcionovanie členov vlády, ktorých ministerstvá koordinujú čerpanie fondov EÚ tak, "že ak časové čerpanie nebude dodržané, minister automaticky zo zákona príde o kreslo." Navrhuje aj zjednodušenie jednotlivých procesov a odbyrokratizovanie postupov čerpania európskych peňazí.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Bratislava je piatym najbohatším regiónom v EÚ
<< predchádzajúci článok
Srbská vláda ustúpila, voľby v Kosove nebudú