Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Z domova

25. januára 2008

Nový školský zákon dáva zelenú ideológii, tvrdí SGI



Návrh nového školského zákona dáva Ministerstvu školstva SR (MŠ SR) možnosť pretláčať do učebných osnov ideológiu, tvrdí to Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI).



Zdieľať
BRATISLAVA 25. januára (WEBNOVINY) - Návrh nového školského zákona dáva Ministerstvu školstva SR (MŠ SR) možnosť pretláčať do učebných osnov ideológiu, tvrdí to Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť (SGI). "MŠ SR dáva školám slobodu, aby si mohli určiť pomer vyučovania jednotlivých predmetov, ale cez predmetovú komisiu tlačí obsah. Ona určuje, či sa napríklad budeme učiť o Slovenskom štáte, že to bol fašistický štát, alebo proslovenský štát a či sa budeme určiť o Darwinovej teórii, alebo že svet stvoril Boh," povedal pre agentúru SITA Ctibor Košťál z SGI. Podľa Košťála o snahe ministerstva čo najviac určovať či nezmyselných príkazoch svedčí napríklad aj nariadenie pre školské jedálne pripravovať jedlá a nápoje "podľa receptúr charakteristických pre príslušnú územnú oblasť". "Logické uvažovanie človeka o slobode tohto návrhu sa pozastaví už len pri skutočnosti, že navrhovaný zákon je až štvornásobne dlhší ako súčasný," uviedol na dnešnej tlačovej konferencii Miroslav Beblavý z SGI. Obsah učebných osnov určujú predmetové komisie. Bývalo zvykom, že verejnosť poznala mená jej členov, v súčasnosti však ministerstvo tají, kto v týchto komisiách sedí. Je to veľmi neštandardný postup zo strany MŠ SR najmä keď hovoríme, že otvárame školský systém a dávame mu slobodu, upozorňuje inštitút. Zatajovanie členov predmetových komisií považuje za zastieranie situácie, "aby nikto presne nevedel, čo sa presne deje a aby tí ľudia potom nemohli byť braní na zodpovednosť, že niečo schválili". Podľa SGI nový návrh zákona síce myslí na "saunovanie" detí v materských školách, ale k učebným osnovám inovatívny prístup nemá. Neponúka im alternatívy interpretácií, ale striktné tvrdenia, informácie im servíruje a neučí ich pracovať so zdrojmi. Nový zákon nerieši situáciu, že takmer 80 000 detí stojí v súčasnom školskom systéme na vedľajšej koľaji. Ide o žiakov špeciálneho školstva - či už detí s ľahkým mentálnym postihnutím, alebo detí zo znevýhodneného prostredia - a študentov stredných odborných učilíšť bez maturity. Výnimkou sú deti so sluchovým postihnutím, ktorým sa podľa SGI dostáva kvalitné vzdelanie. "V žiadnej krajine s najlepšími vzdelávacími výsledkami, aké má napríklad Fínsko alebo Kórea, nesegregujú deti do špeciálnych systémov, kde nemajú šancu na rovnako kvalitné vzdelanie ako ostatní, teda aspoň na maturitu. Nikde nevypúšťajú na ulicu 16-ročné deti, ktoré vedia veľmi málo a nikto ich nechce zamestnať," argumentuje Beblavý. Inštitút pre dobre spravovanú spoločnosť predložil MŠ SR k návrhu zákona celkovo 33 pripomienok. Navrhuje zákon stiahnuť a prepracovať ho od základu. Prioritne do neho odporúča zapracovať štyri zmeny. Dať školám viac slobody z hľadiska tvorby predmetov a obsahovej zmeny existujúcich predmetov a odstrániť ministerský monopol na schvaľovanie, kúpu, distribúciu učebníc i učebných textov. SGI ďalej požaduje ustanoviť podmienky pre orgány miestnej štátnej správy v školstve tak, aby zabezpečili postupnú integráciu žiakov s osobitými vzdelávacími potrebami v horizonte 15 rokov. Žiada tiež ustanoviť stredné vzdelanie bez maturity ako prechodnú formu a zrušiť ju najskôr k roku 2020. Stanovisko Ministerstvo školstva SR sa agentúre SITA nepodarilo získať. SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Devízové rezervy za týždeň poklesli o 583,1 mil. USD
<< predchádzajúci článok
Dvaja dlhoroční policajti zneužili svoje funkcie