24hod.sk    Zo zahraničia

14. augusta 2012

Obama odkázal NASA: Ak stretnete Marťanov, dajte mi vedieť

Americký prezident Barack Obama požiadal vedcov, aby ho kontaktovali, keď objavia Marťanov. Šéf Bieleho domu túto požiadavku adresoval zamestnancom americkej Národnej agentúry pre ...

barack obama BRATISLAVA 14. augusta (WEBNOVINY) - Americký prezident Barack Obama požiadal vedcov, aby ho kontaktovali, keď objavia Marťanov.

Šéf Bieleho domu túto požiadavku adresoval zamestnancom americkej Národnej agentúry pre letectvo a vesmír (NASA) z paluby svojho lietadla Air Force One.

"Ak sa dostanete do kontaktu s Marťanmi, prosím, okamžite ma o tom informujte," cituje slová Obamu agentúra AFP. "Mám síce veľa dôležitých vecí na práci, ale toto bude jedna z priorít," dodal.

Vesmírne vozidlo Curiosity pristálo v pondelok na Marse v kráteri Gale.

Hlavnou úlohou robotickej sondy, ktorú na Mars vyslal americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA), je hľadať dôkazy, či bolo tamojšie prostredie niekedy vhodné pre mikrobiologický život.

Obrazom: Fotografie Marsu od vesmírneho vozidla Curiosity

Po prvom dni poslalo na Zem fotografie z "červenej planéty". "Je to úžasné," tešil sa pred novinármi Ken Edgett z amerického Národného úradu pre letectvo a vesmír (NASA) a pokračoval: "Funguje to. Nemôžem sa dočkať, čo ešte uvidíme."

Sonda Curiosity má veľkosť osobného automobilu, šesť kolies a je vybavená napríklad robotickým ramenom, niekoľkými spektrometrami, vŕtačkou, dvoma videokamerami či laserom a ďalšími nástrojmi, ktoré budú analyzovať vzorky. Do vesmíru ju vyniesla raketa Atlas 5, ktorá vyštartovala 26. novembra 2011 z floridského Mysu Canaveral.

Kráter Gale si vedci vybrali ako miesto pristátia pre jeho početné vrstvy sedimentov a pre vrch vysoký takmer päť kilometrov.

Automobilke Porsche sa darilo, predala cez 80-tisíc áut