Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Auto moto

15. septembra 2008

Optimálne náklady na mýto dosahujú 12 % až 15 % výnosov



Optimálne režijné náklady na prevádzku mýtneho systému v SR sa pohybujú na úrovni 12 % až 15 % z výnosov mýta. V rozhovore pre agentúru SITA to povedal generálny riaditeľ Výskumného ústavu ...



Zdieľať
BRATISLAVA 15. septembra (WEBNOVINY) - Optimálne režijné náklady na prevádzku mýtneho systému v SR sa pohybujú na úrovni 12 % až 15 % z výnosov mýta. V rozhovore pre agentúru SITA to povedal generálny riaditeľ Výskumného ústavu dopravného (VÚD), a.s. v Žiline Ľubomír Palčák. V prvých rokoch fungovania mýta to však podľa neho môže byť aj viac v závislosti od špecifík prevádzky. Bude to takisto záležitosť konkrétnej koncesnej zmluvy medzi prevádzkovateľom a štátom. Zloženie prevádzkových nákladov je v každej krajine iné vzhľadom na rôzne množstvo spoplatnenia komunikácií. Analýzy podľa riaditeľa VÚD ukázali, že rozsah ponúknutých cien uchádzačmi v mýtnom tendri na Slovensku je prijateľný v porovnaní s okolitými krajinami aj pokiaľ ide o pomer k HDP. Zhruba tretinu ponúk na mýtny systém predstavujú investičné náklady na jeho vybudovanie a dve tretiny tvoria prevádzkové náklady počas 13 rokov fungovania mýta. Predpokladaná cena mýtneho systému v SR dosahuje 20 mld. Sk (663,88 mil. €) bez dane z pridanej hodnoty. Na otázku, či sa môže na Slovensku stať, že prevádzkové náklady budú v niektorých rokoch vyššie ako príjmy z výberu mýtneho, Palčák odvetil, že na to nevidí dôvod. "Jedine sa môže stať, že štát sa rozhodne v nejakom roku systém rozšíriť a výnosy sa použijú na rozšírenie systému. Je to nastavené tak, že výnosy očistené o prevádzkové náklady sa použijú prioritne na výstavbu diaľničnej siete," dodal Palčák. Pri satelitnom systéme, ktorý by mal byť uplatnený v SR, budú podľa neho náklady na rozšírenie nižšie ako v prípade mikrovlnného systému. Napríklad v ČR by malo mýto v roku 2009 vyniesť okolo 3,8 mld. CZK, o miliardu menej ako v roku 2008, a náklady na prevádzku systému by mali o rok stúpnuť o 2 mld. CZK na 4,35 mld. CZK. Náklady majú byť teda vyššie ako výnosy. "Česká republika má problém, že pre rozšírenie svojho mýtneho systému musia použiť iný systém. Z technického hľadiska podľa mňa použili nešťastné, čisto mikrovlnné riešenie. Časť výnosov preto plánujú použiť na rozšírenie systému a zazneli hlasy, že ho budú musieť budúci rok dotovať," pokračoval Palčák pre agentúru SITA. V ČR je navyše dosť veľa dodatkov k zmluve medzi štátom a prevádzkovateľom systému, rakúskou spoločnosťou Kapsch. Porovnávanie cien zavedenia elektronického výberu mýta v jednotlivých krajinách je podľa Palčáka veľmi ťažké pre špecifické podmienky. Napríklad v Českej republike, kde mýtny systém funguje od začiatku roka 2007, je síce vybudovaná širšia diaľničná sieť, ale v prvej etape bol spoplatnený len menší jej rozsah, okolo tisíc kilometrov. Meškajúci plánovaný mýtny systém na Slovensku so značne menšou sieťou diaľnic počíta so spoplatnením až okolo 2 400 kilometrov diaľnic, rýchlostných ciest a časti ciest 1. triedy. "Na Slovensku bude mýto jedinečné, lebo prvý raz v tomto regióne bude spoplatnená aj veľká sieť ciest prvej triedy, a to v dĺžke zhruba 1 300 kilometrov," uviedol ďalej Palčák. Pôjde o tie úseky ciest prvej triedy, ktoré by mohli slúžiť ako obchádzkové trasy diaľnic s cieľom vyhnúť sa plateniu poplatkov. V Českej republike, Rakúsku či Nemecku sú pritom spoplatnené len diaľnice, vo Švajčiarsku však celá cestná sieť. SITA

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Jennifer Hudson sa zasnúbila
<< predchádzajúci článok
Dorota Nvotová sa rozhodla žiť v Nepále