Úvodná strana  Včera      Archív správ      Nastavenia     
 Kontakt  Inzercia

 24hod.sk    Ekonomika

09. mája 2011

Po štyroch rokoch vlády Google nastupuje Apple



Značka Apple sa stáva najhodnotnejšou značkou na svete s neuveriteľným nárastom hodnoty o 84% za posledný rok. V tohtoročnom šiestom ročníku zverejnenia rebríčka Top 100 globálnych značiek tak z ...



Zdieľať
millward brown logo BRATISLAVA 9. mája (WBN/PR) - Značka Apple sa stáva najhodnotnejšou značkou na svete s neuveriteľným nárastom hodnoty o 84% za posledný rok. V tohtoročnom šiestom ročníku zverejnenia rebríčka Top 100 globálnych značiek tak z pomyselného tróna po štyroch rokoch vlády zosadzuje Google.

Značka Apple zvýšila od roku 2006 podľa výpočtu agentúry Millward Brown Optimor svoju hodnotu o 859 percent, teda teraz je 153,3 miliárd amerických dolárov. Ďalším dôležitým zistením tohtoročného prieskumu BrandZ je fakt, že počas minuloročného “vyzdravenia” z ekonomickej krízy zaznamenala celková hodnota všetkých značiek v prvej stovke nárast o 17 percent a dosiahla tak 2,4 bilióna USD. Z geografického hľadiska sa do prvej stovky dostalo 19 značiek pochádzajúcich z tzv. “BRIC” trhov (Brazília, Rusko, India a Čína) oproti len dvom v roku 2006.

“Dôležitosť značky pre globálny úspech spoločnosti je čím ďalej dôležitejšia,” hovorí David Roth z WPP. “V priebehu uplynulého roka prišlo k veľkému posunu svetovej ekonomiky, od spamätania sa z krízy k zásadnému ekonomickému rastu. Dôkazom toho je nárast kumulovanej hodnoty značiek v top 100 o 64 percent od roku 2006 na súčasnú hodnotu 2,4 bilióna dolárov. Silné značky, hoci nie sú úplne imúnne proti výkyvom na trhu, sú proti nim ďaleko viac chránené a pripravené sa im prispôsobiť, a tak eliminovať ich negatívne dopady.”

Prieskum BrandZ Top 100 najhodnotnejších svetových značiek, ktorý zadáva skupina WPP a spracováva agentúra Millward Brown Optimor, identifikuje a zostavuje poradie prvých 100 značiek podľa ich dolárovej hodnoty, ktorú zisťuje kombináciou analýz finančných údajov a sily značky z hľadiska vzťahu so zákazníkmi.

Najhodnotnejšie globálne značky pre rok 2011 podľa poradia:

1. Apple
Hodnota v mil. $: 153,285
Zmena hodnoty od roku 2010: 84%

2. Google
Hodnota v mil. $: 111,498
Zmena hodnoty od roku 2010: -2%

3. IBM
Hodnota v mil. $: 100,849
Zmena hodnoty od roku 2010: 17%

4. McDonald’s
Hodnota v mil. $: 81,016
Zmena hodnoty od roku 2010: 23%

5. Microsoft
Hodnota v mil. $: 78,243
Zmena hodnoty od roku 2010: 2%

6. Coca-Cola*
Hodnota v mil. $: 73,752
Zmena hodnoty od roku 2010: 8%

7. at&t
Hodnota v mil. $: 69,916
Zmena hodnoty od roku 2010: -

8. Marlboro
Hodnota v mil. $: 67,522
Zmena hodnoty od roku 2010: 18%

9. China Mobile
Hodnota v mil. $: 57,326
Zmena hodnoty od roku 2010: 9%

10. GE
Hodnota v mil. $: 50,318
Zmena hodnoty od roku 2010: 12%

*Hodnota značky Coca-Cola zahŕňa tiež podznačky Lite, Diet a Zero

“Náš spôsob merania hodnoty je schopný dodať údaj, ktorý spoľahlivo vyčísľuje schopnosť firmy vytvoriť skutočnú a trvalú hodnotu pre svojich vlastníkov,” hovorí Eileen Campbell, globálna riaditeľka prieskumnej agentúry Millward Brown. “Starostlivosťou o svoju značku a sústavnou inovačnou aktivitou si bol Apple schopný vydobyť cenovú prémiovosť a odolať ekonomickým turbulenciám, a stáva sa tak skvelým príkladom pre ostatné značky.”

“Vrcholoví manažéri sa sústreďujú na riadenie značky ako na kritický moment v dlhodobom budovaní finančnej hodnoty,” dodáva. “V porovnaní s 13-imi percentami rastu na svetových akciových trhoch v roku 2010, najlepšie značky rástli o 30% rýchlejšie.

Ďalšie kľúčové zistenia obsiahnuté v tohtoročnej prieskumnej správe:

Jedna z piatich značiek je z BRIC krajín: Tento rok sa do prvej stovky dostalo 19 značiek z rozvíjajúcich sa trhov, v porovnaní s dvomi v roku 2006 a trinástimi v roku 2010. Stále väčšie zastúpenie značiek z týchto krajín naznačuje zvyšujúcu sa kúpnu silu ľudí v krajinách, ktoré považujeme za rozvíjajúce sa. Hoci veľké množstvo týchto značiek ťaží z veľkej lokálnej zákazníckej základne, väčšina ďalších má teraz aj medzinárodné ambície, ako napr. brazílsky Petrobras (č. 61 v rebríčku s hodnotou $13,4 miliardy); ICICI Bank v Indii (č. 53 v hodnote $14,9 miliardy) a najväčší čínsky internetový vyhľadávač Baidu. Ten je teraz tiež obchodovateľný na NASDAQ indexe, jeho hodnota dosiahla $22,5 miliardy a v rebríčku sa posunul o 46 priečok vyššie na 29. pozíciu. Aj cez všetky tieto úspechy však zákazníci v BRIC regiónoch stále uprednostňujú Západné značky. Louis Vuitton (pre ktorého je druhým najväčším trhom Brazília), benefituje z energie a nabitého sebavedomia trhov v BRIC regióne. S 23 percentami nárastu hodnoty na $24,3 miliardy dopomohol tomuto luxusnému reťazcu k dosiahnutiu 26. miesta v poradí, teda o tri priečky vyššie, ako v minulom roku.
Značky s dedičstvom sa držia aj vo veku technológií: Coca-Cola (č. 6), GE (č. 10), IBM (č. 3) a McDonald’s (č. 4), vyčnievajú v tejto štúdii globálnych mocností ako značky, ktoré prežili už viac ako 50 rokov. Strategické vedenie a taktika, ako prostredníctvom značky zostať stále relevantný pre svojich užívateľov, sú všetkým týmto značkám spoločným menovateľom a zaručujú im globálny obchodný úspech.
Technológie a telekomunikácie stoja na špičke rebríčka: Značky, predstavujúce technológie tvoria jednu tretinu všetkých značiek zastúpených v najsilnejšej stovke, čím zároveň demonštrujú svoju relevanciu v našich každodenných životoch. Prvý Apple je nasledovaný značkou Google na druhom mieste, jej hodnota je $111,5 miliardy, tretia IBM má cenu $100,9 miliardy. Facebook tento rok debutuje v Top 100 na 35. mieste s vôbec najväčším nárastom o 246 percent, jeho hodnota dosahuje $19,1 miliardy. Online predajca Amazon prekonal Walmart a stáva sa tak č. 1 v značkách obchodníkov, celkovo obsadil 14. miesto s 37-percentným nárastom na hodnotu $37,6 miliardy.
Fast food, luxusné a technologické značky rastú najviac: Každá z 13 oblastí, ktoré štúdia sledovala zaznamenala v minulom roku rast. Najvac rástol fast food s 22 percentami, nasleduje luxusný tovar, ktorého značky vzrástli o 19 percent a tretie technológie o 18 percent. Najpomalší rast naopak zaznamenalo odvetvie pohonných hmôt a palív, ktoré vzrástlo len o 1 percento.
Technológie a konvergencie majú za následok vzájomnú závislosť značiek: Značky sú viac, ako kedykoľvek predtým závislé na vlastnom využití technológií, ak chcú bojovať o hlavy a srdcia svojich užívateľov. Hodnoty značiek Burberry, Chanel, Louis Vuitton a Coca-Cola vďačia za svoj rast okrem iného aj efektívnemu využitiu technológií, napr. svojou prítomnosťou v sociálnych sieťach a nespočetných užívateľských aplikáciách. Zároveň sú tieto vzájomné závislosti viditeľné v reálnom svete, kde sa značkové väzby tvoria medzi aplikáciami, prístrojmi a operačnými platformami. Značky, ktoré sú si vedomé súvisiacich rizík, môžu z týchto väzieb ťažiť v prospech rastu svojej hodnoty.
Toyota získavá späť svoju pozíciu najhodnotnejšej značky medzi automobilmi, čím dokazuje schopnosť silných značiek zotaviť sa aj z tých najvážnejších ťažkostí a znova získať dôveru a dobré meno. Toyota, ktorá je zákazníkmi hodnotená ako značka so skvelou hodnotou si polepšila o 11 percent na $24,1 miliardy.

The BrandZ Top 100 najhodnotnejších značiek na svete je jedinou štúdiou, ktorá uvažuje okrem rigoróznych finančných analýz, trhových dát tiež o tom, ako ľudia o značkách, ktoré nakupujú zmýšľajú. Prieskumná správa, ktorá je na stiahnutie online, zahŕňa tiež poradie a analýzy Top 10 najhodnotnejších značiek v kľúčových regiónoch sveta a 13 odvetviach trhu. Stiahnite si kompletnú správu BrandZ, vrátane členenia podľa regiónov a kategórií. Rebríčky a veľa ďalších informácií sú tiež k dispozícii ako bezplatná aplikácia pre iPhone, iPad, Nokia, BlackBerry a Android na www.brandz.com/mobile.

Informácie o rebríčku najhodnotnejších značiek sveta BrandZ
Rebríček BrandZ Top 100 globálne najhodnotnejších značiek bol zostavený spoločnosťou Millward Brown Optimor pre spoločnosti spriaznené pod hlavičkou WPP. Tento rok je jeho uverejnenie už piate v poradí. Unikátnosť tohto projektu spočíva v tom, že do hodnotenia vstupuje niekoľko rôznych kritérií. Sú v ňom hodnotené značky, ktoré prichádzajú do priameho styku so spotrebiteľom, ale aj značky, ktoré sa pohybujú v tzv. oblasti business-to-business. Konečné poradie je určené kombináciou dvoch faktorov. Za prvé ide o hodnotenie značiek, ktoré vyplýva z rozhovorov s viac ako milión respondentmi po celom svete a za druhé o dôslednú analýzu finančných a obchodných vplyvov značky na rozvoj obchodu a rast podielu na trhu danej spoločnosti (pomocou dát spoločností Bloomberg a Datamonitor). Vnímanie značky spotrebiteľmi je kľúčom na určenie hodnoty značky, pretože každá značka je nositeľom obchodných výkonov, produktu samotného, jasnej profilácie a schopnosti byť lídrom.

Hodnotenie berie do úvahy regionálne rozdiely, pretože aj úplne globálne značky sa môžu v rôznych krajinách zásadne líšiť mierou svojho prispenia.

O Millward Brown
Millward Brown je jednou z popredných prieskumných agentúr a odborníkom na efektívnu marketingovú komunikáciu, média a brand equity. S využitím integrovaných marketingových riešení – kvalitatívnych aj kvantitatívnych – pomáha Millward Brown svojim klientom budovať silné značky a ponúkať konkurencieschopné služby. Millward Brown prevádzkuje viac ako 78 pobočiek v 51 krajinách sveta. Medzi ďalšie špecializácie Millward Brown patrí Global Media Practice (zaoberá sa efektivitou médií), Millward Brown Optimor (zameraný na pomoc klientovi maximalizovať návratnosť investícií do značky a marketingu), Millward Brown Precis (sledovanie a meranie PR), Dynamic Logic (svetová jednotka v meraní efektivity digitálneho marketingu), a KMR (globálny poskytovateľ Target Group Index [TGI] – nástroja pre profilovanie trhu a médií). Millward Brown je súčasťou spoločnosti Kantar, výskumnej, konzultačnej a informačnej skupiny WPP.

O WPP
WPP je najväčšie svetové zoskupenie pre komunikačné služby. Prostredníctvom svojich spoločností poskytuje táto skupina rozsiahle spektrum reklamných a marketingových služieb vrátane reklamy, riadenia médií, spotrebiteľských prieskumov, public relations a public affairs, značky a identity, komunikácie v oblasti zdravotníctva, priamej a digitálnej propagácie, marketingu v oblasti vzťahov a špecializovanej komunikácie. Spoločnosť zamestnáva viac ako 138,000 ľudí v 2,400 pobočkách v 107 krajinách sveta. Podrobnejšie informácie nájdete na www.wpp.com.

   Tlač    Pošli



nasledujúci článok >>
Nemocnica L. Pasteura by mala zredukovať počet lôžok
<< predchádzajúci článok
VšZP nezaplatí hospitalizácie na urológii v Topoľčanoch