24hod.sk    Ekonomika

27. októbra 2015

Poskytovanie bankových služieb by mohlo byť transparentnejšie



Poplatky za rušenie viazanosti, sankcie za predčasné splatenie úveru, či fixácie na určitý čas, nejasné podmienky bánk a poskytovateľov bankových služieb sú ...



Zdieľať
Ilustračné foto Foto: FOTO TASR/AP
Bratislava 27. októbra (TASR) - Poplatky za rušenie viazanosti, sankcie za predčasné splatenie úveru, či fixácie na určitý čas, nejasné podmienky bánk a poskytovateľov bankových služieb sú skutočnosti, s ktorými sa klienti finančných inštitúcii stretávajú prakticky každodenne. Konštatovali to dnes v Bratislave finanční experti zo spoločnosti Finvia Group na konferencii Fóra ekonomickej slobody.


Podľa nich by banky, ako aj sprostredkovatelia finančných služieb mali zatraktívniť a sprehľadniť poskytovanie služieb pre koncového klienta. Slovenský spotrebiteľ je konzervatívny, málokedy uvažuje nad zmenou banky, operátora alebo dodávateľa služieb. O to viac túto skutočnosť využívajú banky, ktoré si svojimi podmienkami viažu zákazníkov a pod hrozbou sankcií, či nadmerných poplatkov ho vedú k vernosti. Týka sa to úverov, hypoték, refinancovania či prenosu účtu.

Podobnou cestou viditeľných či menej viditeľných prekážok ku konečnej slobode zákazníka v jeho rozhodovaní si prešiel v minulosti aj telekomunikačný trh. Príkladom toho, že transparentnejší, jednoduchší a prozákazníckejší prístup sa vypláca aj strane, ktorá ho poskytuje, je mobilný operátor O2, konštatoval na konferencii generálny riaditeľ spoločnosti O2 Slovakia Peter Gažík.

Viazanosť zákazníka ku značke, produktu a inštitúcii dáva väčší priestor pre manipuláciu a jednostranné nastavovanie obchodných podmienok. "Pokiaľ by sa viazanosť v bankovom sektore znížila, vznikol by priestor pre prehľadnejšiu ponuku produktov pre klientov, jednoduchší proces zmeny banky, rýchlejšie reakcie bánk na trhové zmeny a prípadné zlacnenie služieb pre klientov," myslí si Maroš Ovčarik z Finančného kompasu. Vo viacerých krajinách ako Slovinsko alebo Fínsko je obľúbenejšia variabilná sadzba, ktorá je zároveň nižšia ako fix.

Ladislav Bohuniczky zo spoločnosti Finvia Group uviedol konkrétny prípad z českom trhu, kde má klient banky možnosť kedykoľvek predčasne hypotéku vyplatiť s poplatkom len 0,20 %, čo pokrýva náklady banky na zaistenie sadzby počas fixácie. "Zákazník by mal mať možnosť jednoduchej orientácie v mori finančných produktov, bez potreby hľadania produktových 'ale', ktoré často predstavujú skryté poplatky alebo povinnosť využívania doplnkových služieb. Pokiaľ by existovali na finančnom trhu produkty so zrozumiteľnými parametrami a transparentne komunikovanou cenou, dôvera klientov voči finančným inštitúciám by sa posilnila," zdôraznil na konferencii Bohuniczky.

Zdroj: Teraz.sk, spravodajský portál tlačovej agentúry TASR

   Tlač    Pošli

Prečítajte si tiež


https://www.24hod.sk/poskytovanie-bankovych-sluzieb-by-mohlo-byt-transparentnejsie-cl395347.html